Agris.cz - agrární portál

Evropská integrace č. 8/2001

30. 6. 2001 | MZe ČR

EVROPSKÁ INTEGRACE

OVOCNÁŘSTVÍ - VINOHRADNICTVÍ - ZELINÁŘSTVÍ - BRAMBORÁŘSTVÍ

OKRASNÉ ZAHRADNICTVÍ - VČELAŘSTVÍ - HEDVÁBNICTVÍ

ČERSTVÉ A ZPRACOVANÉ VÝROBKY - VINAŘSTVÍ

ODBYTOVÉ ORGANIZACE VÝROBCŮ A JEJICH SDRUŽENÍ V ZEMĚDĚLSTVÍ

Ročník : 5 Číslo : 8 23.1.2001

Sdělení Komise Výboru o “First Come , First Served” systému pro banánový režim a význam “tarif only” systému

1. Úvod

Po stanovení pravidel ze strany WTO byly určité prvky banánového importního režimu Společenství (Nařízení Komise EHS č. 404/93 doplněné o Nařízení Komise č.1637/98) shle-dány nekompatibilními s WTO.

Po posledním určení pravidel organizací WTO v roce 1999 se Komise s cílem doporučit návrh, který by mohl být všeobecně přijatelný jako rozřešení sporu, více zkontaktovala se zainteresovanými stranami. Komise opatřila Výboru řadu příslušných dokumentů pro nejnovější Zprávu Komise v červenci 20001.

Po setkání se zainteresovanými stranami Komise v listopadu 1999 doporučila návrh (COM (1999) 582 konečný) pro modifikaci stávajícího dovozního režimu pro banány, který je zalo-žen na použití “tarif only - pouze clo” systému po uplynutí přechodného období, během kterého by platil celní kvotační systém s preferenčním celním přístupem pro ACP země. “Tarif only” systém zahrnuje vyjednávání podle článku XXVIII GATTu, a proto Komise prosazuje návrh pro povinnost uskutečnit tato jednání (SEC (1999) 1820). “Tarif only” systém by měl být zaveden nejpozději 1.1.2006.

V rámci navrhovaného přechodného systému zde budou 3 celní kvóty:

· Kvóta A, která by zahrnovala současnou hraniční kvótu GATT 2,2 miliónu tun a celní sazbu 75 EUR/t,

· Kvóta B jako autonomní kvóta 353 000 tun, také pod celní sazbou 75 EUR/t,

· Kvóta C jako nově přidaná třetí autonomní kvóta 850 000 tun.

Všechny tři kvóty budou přístupné pro všechny žadatele.

1. COM(2000) 431 ze dne 5.7.2000 “Sdělení Komise Výboru na konzultacích vyvolaných Komisí se zájmem rozřešit banánový spor”

Minulé dokumenty byly:

SEC(1999) 799 ze dne 26.5.1999 “Sdělení Komise Výboru o banánech”.

SEC(1999) 1397 ze dne 8.9.1999 “Zpráva Komise Výboru o konzultacích se zájmem ukončit banánový spor dohodou”.

COM(1999) 582 ze dne 10.11.1999 “Návrh pro Nařízení Komise doplňující (EEC) Nař. 404/93 o společné organizaci trhu s banány”.

SEC(1999) 1820 ze dne 10.11.1999 “Doporučení pro Rozhodnutí Výboru zmocňující Komisi k zahájení jednání o dodatku ohledně celních poplatků pro banány”.

ACP banány budou mít celní preferenci 275 EUR/t v rámci kvóty i nad celní kvótu (okamžitě mohou vstoupit s nulou do kvóty “A” a “B” a za předpokladu, že clo ve kvótě nepřesáhne 275 EUR/t, mohou také vstoupit do kvóty “C” s nulou).

Co se týká řízení kvót “A” , “B” a “C”, návrh Komise naznačuje, že mohou být řízeny Zaváděcím nařízením Komise, které používá metody tradičních/nově příchozích dovozců, a/nebo jinými metodami.

Ve svém vysvětlovacím memorandu Komise naznačuje, že preferovanou volbou pro řízení celních kvót během přechodného období je systém licenčního rozvržení založený na historic-kém referenčním období. Komise dále naznačila, že historický systém bude moci být přijat pouze v případě, když bude dosaženo vzájemně uspokojivého řešení, respektující Evropskou Komisi a mezinárodní úmluvy, a dále sdělila, že bude pokračovat v jednáních se zainteresovanými stranami během období, kdy Výbor a Parlament budou šetřit návrh. Ačkoli Parlament přijal zprávu obsahující různé navrhované doplňky2, nepředložil zatím svůj formál-ní názor na tento návrh.

Dne 11. července 2000 Výbor předložil Komisi své sdělení o uskutečnění dalších konzultací, které vyvolal, aby vyřešil banánový spor. V tomto dokumentu Komise podrobně uvedla kroky (především směrem k systému založeném na historických referencích), které přijala, aby dosáhla kompromisu. Tyto kroky zahrnovaly vlastní návrh Komise, založený na historických referencích, braly v úvahu tzv. “karibský” návrh a také rozmístění licencí tzv. “primárním dovozcům” (např. přerozdělení toho, kteří dovozci by měli mít přístup ke kvótám). Jelikož američtí dovozci patří do této skupiny, jejich licenční rozdělení by se tak podstatně zvýšilo. Toto řešení však nebylo přijato USA a některými státy Latinské Ameriky.

Po několika měsících intenzivních kontaktů během jednání o historických referencích, která nepřinesla úspěch, učinila Komise závěr ve svém červencovém Sdělení, že “Jelikož jednání o metodě řízení celních kvót na historické bázi dosáhla bezvýchodné situace, Komise uzavře, po konzultaci se zainteresovanými třetími stranami, své šetření “First Come, First Served” metody jak rychle to bude možné, aby dosáhla vyřešení administrativních a technických problémů vyskytujících se v této metodě”.

Jak se vysvětluje v červencovém Sdělení, Komise spolu s USA prošetřila historický referenční systém, ve kterém by se kvalifikovali pouze tzv. “primární dovozci”. Pozice USA však zůstala dále nezměněna a tudíž uvažujeme, že jednání o historických referencích zůstávají v bezvýchodném stavu.

Po předložení červencového Sdělení Výboru, nařídil Výbor Komisi

´...vyšetřit možnost řízení trhu použitím kvotačního systému založeném na “First Come, First Served”. Dále, po zjištění možných řešení nařídil Komisi podat zprávu zahrnující celní vyřešení a jeho zavedení.

Toto Sdělení odpovídá v požadavku.

2. Text přijat 13.4.2000 (PE289.456.)

2. FIRST COME, FIRST SERVED (FCFS - KDO DŘÍV PŘIJDE, BUDE DŘÍVE OBSLOUŽEN)

1. Proč FCFS

Díky trvání bezvýchodné situace v diskusích založených na systému historických referencí, mohou být brány v úvahu ostatní systémy. V návrhu z listopadu 1999 Komise naznačovala, že během navrhovaného přechodného období do zavedení “tarif only” systému by mohlo být pro řízení kvót přijato více metod, a jednou z nich je i “FCFS” systém. Navíc, jak je navrženo v červencovém Sdělení, Obchodní zastupující kancelář USA (USTR) navrhovala verzi FCFS systému, která zahrnovala určitý závazek dodavatelů banánů do EU a velmi krátké sub-kvotační období.

FCFS systém má několik pozitivních charakteristik: je uznáván jako hodnotný nástroj pro kvotační řízení v souladu s pravidly EU banánového režimu; je to přímá, transparentní a flexibilní cesta administrování kvót bez speciálních řídících nástrojů ( např. rozdělení licencí nebo definice dovozců); a zmizel by současný rozdíl mezi tradičními a nověpříchozími dovozci.

Nicméně, jak již bylo sděleno Výboru v dřívějším Sdělení, jsou zde různé prvky banánového trhu, které si vyžadují speciální řešení. Jedná se především o to, že banány jsou potravinou podléhající zkáze, a proto s nimi musí být obchodováno s určitým časovým rozvrhem, který zahrnuje citlivou rovnováhu mezi dobou transportu z míst produkce do EU a dozrávacím období po dovozu. Dále mohou nastat technické obtíže z hlediska velkého množství Evropských přístavů, příjezdů lodí (lodě jsou hlavními prostředky používaného transportu), a absence elektronického celního systému.

Neformální konzultace širokého spektra zainteresovaných stran informovaly, že životaschopnou alternativou systému založeném na “historických referencích” by mohl být: “First Come First Served (FCFS)”, upravený pro rozdělování se speciálním úkolem zajistit po celý rok pravidelný dovoz zkáze podléhajících produktů jako jsou banány.

2. Základní části FCFS systému pro banány v evropském kontextu

Komise vyzkoušela způsoby, jak může být FCFS systém upraven pro omezení obtíží a pro poskytnutí vhodného přístupu pro dodavatele banánového obchodního trhu Společenství (Příloha 1). Tato Příloha byla předložena jako výsledek diskusí na technické úrovni a obsahuje dokumenty předložené úřady Komise a oznámené zástupcům Členských států - Celnímu Výboru a Řídícímu výboru pro banány.

Při přípravě systému zobrazeném v Příloze 1 považovala Komise za hlavní body ty, které byly předložené v návrhu USTR.

Hlavní část zahrnuje přerozdělovací proces založený na tom, že dovozci budou deklarovat své zamýšlené množství dovozu. Tento závazek by měl být podstatný. Protože bude již rozhodnuto rozdělení, když budou lodě vzdáleny na plavební vzdálenost od Evropy, nedojde k žádné diskriminaci zemí, které jsou více vzdálené (např. Ekvádor). Problémy možné dopravní zácpy v přístavech, která může nastat v FCFS systému, by měly být vyřešeny sub-kvotačním (“okénkovým”) systémem. Deklarace bude propojena s lodí vezoucí banány, lodním nákladem a s uvolněním zboží na trh. Aby se zamezilo spekulacím bude potřeba ponechat banány na lodi před tím, než bude deklarace zamýšleného dovozu podána, a zajistit pro tento účel dostatečně vysokou bezpečnost. Tuto bezpečnost bude možno vynechat pouze, když celkové množství požadované pro dovoz se ziskem z celních kvót bylo zkontrolováno Evropským Celním Úřadem.

2.3. Zhodnocení 3

Počáteční zhodnocení systému zahrnovalo množství neformálních konzultací. Toto počáteční hodnocení bylo provedeno v kontextu s návrhem Komise pro přechodný celní podílový kvotační systém mířící směrem k “tarif only” systému.

1. Technické konzulatce

Během srpna a začátku září byly konzultace udržovány representativním počtem dovozců s ekonomickým zájmem o dovoz banánů do EU. Tyto konzultace byly soustředěny na životaschopnost sytému s význačnými rysy návrhů USA, a dále na úřední odhad vlivu žádání jako metody pro banánový dovoz v rámci evropského kontextu. Zejména bude potřeba navrhnout přijatelná opatření věnující se absenci síťového systému v EU a specifickým celním procedurám. Tyto diskuse také zahrnovaly možné dodatky pro překonání technických obtíží, které byly zjištěny, a dodatky pro minimalizaci nežádoucích účinků, které mohou nastat. Je proto potřeba zajistit pro všechny stejný, nediskriminující přístup na trh EU.

Komise uskutečnila se zástupci Členských států podobné technické konzultace na dvou fórech: s Řídícím Výborem pro banány (13.září 2000) a s Celním výborem (18.září 2000).

Během konzultací s dovozci se některé koncerny vyjádřily, že FCFS systém by mohl posílit pozici velkých dovozců, kteří jsou lépe vybaveni pro určení uspořádání lodí a odstraší tak malé a střední dovozce. Většina dovozců by stále preferovala sytém založený na historických referencích.

Technické konzultace naznačily, že FCFS systém upravený pro banány je administrativně proveditelný. Provádění bude vyžadovat dodatečnou pozornost na vyřešení určitých technických a praktických problémů, které by mohly vyvstat.

2. Jiné významné styky

Ačkoli diskuse o technických záležitostech byly omezeny na jednání s odbornými experty, již od červencového setkání Výboru v Evropském Parlamentu vedla Komise konzultace bez jakýchkoliv dřívějších vyzkoušení FCFS metody.

Jisté třetí země se také kontaktovaly s Komisí za účelem sjednání všeobecné diskuse. Nebyla však uskutečněna žádná konzultace s těmito zeměmi o prvcích systému, a o tom, jak ho aplikovat na banány, protože tyto otázky se týkají spíše technických než politických aspektů.

2. Přesné detaily úplně upraveného FCFS systému, který by zahrnoval všechny možné podrobnosti, budou zveřejněny v detailních zaváděcích pravidlech, které budou vydány v implementační legislativě Komise. Nicméně, je jasné, že aby byl kompletní systém praktikovatelný a slučitelný s evropskými zákony, musel by obsahovat obecná opatření pro rozdělování při nepředvídatelných okolnostech nebo při mimořádných událostech, které mohou vzniknout, když se dovozce v dobré víře snaží dovážet zboží do Evropské Unie.

Nicméně, zatímco trvala všeobecná náklonnost pro kvotační systém s licencemi rozděle-nými na základě tradičního obchodu, nikdo se nedotazoval na shodu FCFS s WTO.

3. Vztah k WTO

FCFS je obecně uznáván jako systém pro řízení celních kvót kompatibilní s WTO. Také ve Zprávě z Ekvádorského panelu podle článku 21.5 SDU (Settlement Dispute Understanding - Sporné dohody porozumění) bylo zvláště upozorňováno na to, jak je kvotační rozdělovací systém kompatibilní s WTO.

Jak je naznačeno v části 2.1, je více znaků banánového trhu, které si vyžadují zvláštní vyřešení; FCFS systém tak vyžaduje jisté adaptace pro přizpůsobení se těmto znakům. Komise předpokládá, že výše popsaný FCFS systém je kompatibilní s WTO.

FCFS systém navrhovaný Komisí s ohledem na obchod v licencích překonává obtíže zjiště-né v minulosti. Doopravdy, s absencí obchodních dokumentů se rozdělování “kvótované renty” mezi dovozci shoduje s fyzickým obchodním přístupem producentů banánů a dodava-telů banánů do Společenství.

4. Vztah k rozpočtu

Návrh Komise z listopadu 1999 (Příloha 2), který bere v úvahu kvotační řídící systém založený na FCFS metodě, již podrobně popisuje důsledky v rozpočtu. Bylo odhadnuto, že především díky vysoké expanzi dovozů, které byly způsobeny zrušením přídělu některým státům a faktem, že navrhovaná “C” kvóta bude plně používaná, protože bude otevřena i pro dodavatele zemí z jiných než ACP států, bude rozpočet 77 miliónů EUR. Navýšení dovozu sníží ceny a následně povede ke zvýšení kompenzačních podpůrných plateb. Se vzrůstem hladiny dovozů budou celní tržby ve formě vlastních tradičních zásob vyrovnány jinými příjmy do celkového rozpočtu. Stejně jako všechny pravidelné příjmy, nemohou být ani tyto vyčleněny pro zvláštní vydání.

Spolu s ostatními prvky návrhu Komise z 11. listopadu 1999, by “FCFS” znamenal dodatečné výdaje až na horní hranici možných nákladů, které se předpokládaly, když Komise ukončovala svůj finanční odhad (77 miliónů EUR dodatečné náklady ročně).

5. Vliv na společenství producentů a ACP

Implementace first come, first served systému by neměla mít přímý vliv na producenty Společenství. Nepřímo pak natolik, že přechodný systém způsobí vyšší dovozy, ceny pak mohou být očekávány poněkud nižší, a kompenzační platby pro producenty Společenství se tak budou zvyšovat.

Ohledně ACP zemí je zřejmé, že upřednostňují udržení kvotačního systému jak dlouho to jen bude možné. Vzhledem k bezvýchodné situaci při diskusích o licenčním systému založeném na historickém obchodu, FCFS systém bere v úvahu i zájmy ACP zemí. Jinými slovy, i když nejde o nejideálnější řešení je to nejlepší alternativa pro dodržení podmínek kladených ACP státy pro přechodný systém. Předpokládaný nárůst v celních preferencích ve třetí kvótě (část 4.1) je také v zájmu ACP zemí.

2. “TARIF ONLY - JEN CLO” - JEDNÁNÍ DLE ČLÁNKU XXVIII GATT

3.1 Úvod

Návrh Komise pro Nařízení Výboru na modifikaci Společné organizace trhu s banány předpokládá změnu existujícího dovozního režimu založenou na neměnných clech po přechodném období, během kterého by mohl platit celní kvotační systém. Jestliže nebude nalezen dostupný administrativní systém pro řízení TRQ (“Tarif only”), Komise nebude schopna udržet svůj návrh pro přechodný režim.

Výbor se dotazoval na další rozbory tohoto prvku v návrhu Komise. Předmětem tohoto oddílu je vyjasnit procedury, které vyplývají ze Článku XXVIII jednání GATTu.

2. Procedurální prvky

EK si dle Článku XXVIII: 5 vyhradila právo pro změnu plánu WTO v časovém období tří let (stávající zajišťování poběží do konce roku 2002). Článek XXVIII, který zmocňuje členské státy pro změnu nebo pro odvolání koncesí, zajišťuje, aby nebyly prováděny žádné kroky před jednáními s hlavními dodavateli a držiteli základních negociačních práv (INRs - Initial Negotiating Rights)) a před konzultacemi s dostatečným počtem dodavatelů. členské státy usilující o modifikaci nebo odstranění koncesí očekávají, že poskytnou kompenzační obchodní výhody u jiných produktů. Jestliže nebude dosaženo dohody, členské státy smí modifikovat nebo odstranit koncese, ale zainteresované strany mají právo zrušit dostatečně ekvivalentní úlevy, jestliže bylo již dříve projednáno provedení změny se členskými státy (např., když EK má počáteční vyjednávací právo). Nejsou dány žádné časové termíny pokud jde o to, kdy budou vyjednávání vyvolaná Článkem XXVIII:5 započata nebo ukončena.

Článek XXVIII nezasahuje do MFN požadavků v Článku I. Tedy, obě koncese nabízené členskými státy prováděnými změnami a ekvivalentní obchodní koncese na jiné produkty vybrané INRs držiteli, předními dodavateli a oprávněnými dodavateli musí být prováděny na základě MFN.

Jakmile EK zveřejní svůj záměr vyvolat Článek XXVIII, měla by zmocnit členské země právy INRs. Členské státy, které považují sami sebe za přední dodavatele nebo se opravňují hlavními zájmy, by mohly uplatňovat svá práva během 90 dnů od notifikace. Když EK bude modifikovat nebo odstraňovat své koncese založené na obchodu během tříletého referenčního období, budou přední a podstatní dodavatelé zmocněni úlevou nejméně 10% podílu MFN obchodu.

Jestliže smluvní strana zahrnutá v jednáních podle Článku XXVIII potvrdí, že členské státy zamýšlející odstranit nebo modifikovat koncese nenabízejí adekvátní kompenzace pro udržení všeobecné úrovně recipročních a vzájemně prospěšných koncesí neméně prospěšných pro obchod, mohou zrušit dostatečně ekvivalentní výhody původně vyjednané ve změnách členských států nebo to oznámit arbitrážními panelu.

3. Úroveň cel a jejich důsledek na kompenzace

Úmyslem Komise je na základě nejaktuálnějších informací stanovit úroveň cel, která by z obchodních důvodů poskytovala určitou hladinu ochrany, a která by, jak je to jen možné, nejlépe zajišťovala systém celních kvót. Tak by byla udržována rovnováha trhu a dodavatelé by neutrpěly žádnou újmu v obchodních procedurách.

4. Vliv na rozpočet

Vzhledem k předmětu vyjednávání by se tak vyvarovalo změnám v dovozních množstvích a v podstatě nebyl vyjádřen vliv na ceny ES nebo na výdaje režimu, mimo výdajů předpokládaných pro přechodný systém. Nicméně, ceny v Evropském společenství by nevyhnutelně následoval vývoj ve světových cenách, a byly by tak hůře předvídatelné. Na základě existence systému kompenzační pomoci pro producenty ve Společenství, každý 1 EUR kolísání by na úrovni průměrných tržních cen zahrnoval změnu ve výdajích na kompenzační pomoc okolo 0,8 miliónu EUR.

“Tarif only” režim poskytující úroveň ochrany podobnou té u celního kvotačního systému bude vytvářet dodatečné dovozní celní příjmy do rozpočtu Společenství rovnající se rozdílu mezi celní kvótou a úrovní “pouze cla”, a tak bude redukovat příspěvek členských států do rozpočtu. Takovéto další příjmy ale nezvýší celkové prostředky určené k financování nákladů.

2. JINÉ OKOLNOSTI

1. Celní preference

Návrh Komise z listopadu 1999 zahrnuje celní preference 275 EUR na tunu pro dovozy ze zemí ACP v obou případech (uvnitř a nad kvótou).

V tomto návrhu byla naznačena tato alternativní metoda jako možnost pro řízení “C” kvóty. Nyní se navrhuje, aby všechny tři kvóty mohly být, s ohledem na soulad s WTO, řízeny stejným způsobem. Ve světle této změny a rozvoje trhu je navrhováno, aby úroveň cel v této kvótě a úroveň celní preference byla stanovena na 300 EUR za tunu, na hodnotu navrženou Evropským parlamentem.

Komise předpokládá, že tato úroveň preference ochrání zájmy ACP zemí bez uvalení cel, které by je ohrožovaly. Jestliže se toto ustanovení, které může být prosazeno dodavateli z Latinské Ameriky, ukáže jako mylné, měla by se Komise zasadit o snížení tohoto cla během roku, kdy se to prokáže jako nezbytné4.

2. Oprava návrhu Komise

Pro FCFS systém (viz Příloha 1) je pro provádění uvedených modifikací návrhu Komise z 10.11.1999 (COM (1999) 582 konečný) nezbytný:

i. doplněk článku 18(3) - pro snadný proces při stanovení cel představovaných kvótou “C” bude stanoveno maximální clo 300 EUR za tunu;

4 Vliv systému na dovozy ACP v “C” kvótě nemůže být předpokládán předem. V případě, když nejméně konkurenční tradiční producenti ACP států budou nepříznivě ovlivňovány novým systémem, může být posouzena potřeba zvláštního opatření.

ii. doplněk článku 18(4), s ohledem na zvýšení z 275 EUR za tunu na 300 EUR za tunu celní preference udělené dovozům ze zemí ACP.

iii. zahrnutí opatření zmocňující Komisi, v souladu s procedurami řídících výborů, snížit maximální clo v “C” kvótě.

5. Závěr

Komise pokračuje v úvahách, že během přechodného období je nejvhodnějším řešením banánového sporu systém celních kvót později nahrazený neměnným clem. Se zřetelem na úvahy vyjádřené v tomto Sdělení to znamená, že všechny tři celní kvóty mohou být řízeny na základě “First Come First Served”, jak je naznačeno v Příloze tohoto Sdělení (s podmínkou, že doladí nedostatky zjištěné na konzultacích s našimi obchodními partnery). Dále to znamená, že úroveň cel ve třetí celní kvótě bude stanovena maximálně 300 EUR (s podmínkou možnosti snížení ochrany, kterou dosud na určité úrovni ochrany ACP dodavatelé užívali) a dále, že tato celní kvóta není vyhrazena specielně pro ACP státy.

Toto řešení požaduje doplnění k návrhu COM(1999) 582 napsané v odstavci 4.2. (viz. výše). Komise vyzývá Evropský parlament předložit tuto myšlenku v návrhu, zahrnout doplňky jak brzy to bude možné, a zároveň vyzývá Výbor, aby jej takto následně ihned přijal a zmocnil Komisi k zahájení jednání k článku XXVIII GATT v časovém období do zavedení systému s neměnnými cly dnem 1. ledna 2006.

Následně Komise do 1. ledna 2006 rychlým způsobem představí implementační nařízení, potřebné pro zavedení systému řízení TRQ systému na přechodné bázi.

PŘÍLOHA 1

Základní prvky nového řídícího systému pro celní kvóty na banány

Úřady Komise obdržely neformální návrh na urovnání rozdílných názorů na to, jak vyřešit problém okolo evropských dovozů banánů. USTR (Americký obchodní zástupce) naznačoval, že modifikovaná verze byla v jejich pohledu kompatibilní s pravidly WTO. Potom, s podmínkou ověření konečného legálního návrhu textu, by mohla být modifikovaná verze FCFS základem pro dohodu ve sporu s USA.

Neformální konzultace s širokým spektrem zainteresovaných stran ustanovily, že životaschopnou alternativou systému založeného na historických referencích bude: “First Come First Served” systém upravený pro rozdělování zkáze podléhajících produktů se zvláštní výzvou k zajištění pravidelného dovozu během roku. Tento systém bude respektovat následující principy.

Ledaže by jinak řečeno, dovozní opatření byla stejná jako ta naznačená v návrhu Komise COM(99)582 z 10.11.1999. Prvky specifické pro banánový systém jsou vyznačeny kurzívou.

Základními prvky jsou:

1. KVÓTY

1. Tři celní kvóty (“A” - 2,2 milión tun, “B” - 0,353 miliónů tun a “C” - 0,850 miliónů tun) budou řízeny na čtrnáctidenní nebo týdenní bázi (subkvótách). Z praktických důvodů, kvóty “A” a “B” budou administrovány v celém rozsahu jako samostatná kvóta. Kvóta “C” bude řízena stejným způsobem, ale odděleně.

2. Pro první dvě kvóty (“A” a “B”) bude clo ve kvótě 75 EUR/t. Pro třetí “C” kvótu, bude v rámci kvóty clo 300*EUR/t.

3. Všechny tři kvóty budou bez ohledu na původ otevřeny pro všechny banánové dovozce.

4. Banány ze zemí ACP budou mít maximální preferenci 300*EUR/t. Tato preference by se týkala cel ve všech třech kvótách a dovozů nad kvótou.

2. ŘÍZENÍ SUBKVÓT

1. Nejdříve, několik dní před subkvotačním obdobím (zvaným okénko), např. předchozí pondělí, by měly být dovozci schopni s kompetentníosobou členského státu udat, kde se místo dovozu (např. přístav) nachází, a vyplnit tzv. “Dovozní žádost se ziskem z celních kvót”. Pořadí priority pro přístup k celním kvótám by mělo být stanoveno jako funkce data předložení žádosti o dovoz. Všechny dovozní žádosti předložené ve stejný den budou zpracovány společně během dvou dnů po předložení. Úřady Komise sdělí bezodkladně výsledek členským státům. Nevyužitá množství uvnitř kvóty budou přesunuta do pozdějšího subkvotačního období.

2. Tento dokument (žádost) by měl obsahovat následující prvky:

· Dovozní číslo okénka (subkvotačního období), množství - zahrnující jasnou identifikaci dopravy banánů ve smyslu např. loď, dovozce, “zaslání”, přístav (ze specielního seznamu) a očekávané datum příjezdu. (Země původu). Potvrzení o bezpečném zajištění zásilky.

· Pro některé “okénko” (subkovotační období) bude vzhledem k speciálním “zásilkám” banánů možná pouze jedna žádost, např. dovozci bude dána možnost výběru, kterou subkvótu (A,B nebo C) chce žádat. N.B. Tomuto ani nezamezí zvláštní žádost pro každou zásilku zboží vezenou na téže lodi ve stejném okénku (subkvotačním období), a ani to nezamezí opětovnému užití banánů, které nebyly dovezeny na základě žádosti pro jednotlivé okénko (subkvotační období).

1. Jestliže hodnoty notifikované pro určité subkvóty budou přesahovat možné množství, redukční koeficient (stanovený poměrným dílem) bude sdělen před otevřením “okénka” (subkvotačního období); např. jestliže množství dostupné v subkvótě 90 je překročeno celkovým požadavkem např.100, pak redukční koeficient stanovený pro každé použití v této subkvótě bude 10%. Budoucí dovozci budou před tím než bude otevřeno “okénko” (subkvotační období) oznamovat množství banánů, které jsou schopni dovézt se ziskem z celních kvót.

2. Množství nevyužitá v jednom “okénku” (subkvotačním období) budou moci být dostupná v následujících okénkách (subkvotačních obdobích).

3. Banány bude možno dovážet v různé době v rámci “okénka” (subkvotačního období) ve vhodných kvotačních dovozních lhůtách. Nicméně, nepředložení celkového množství původně požadovaného pro dovoz se ziskem z celních kvót Celní kontrole bude znamenat přinejmenším následné pokuty : ztráta přídělů množství se ziskem z celních kvót a ztráta zabezpečení (úkrytu).

1. BEZPEČNOST

1. V návrzích určitých dovozců je úroveň zabezpečení relativně vyšší. Například, že zabezpečení by mohlo být stanoveno na 200 EUR/t nebo více pro množství, pro která byl přístup se ziskem z celních kvót požadován.

2. Bezpečnostní zajištění bude možno vynechat, jestliže :

bylo ověřeno, že podmínky pro dovoz stanovené v bodě 2.2. jsou respektovány, a zvláště, že:

· celkové požadované množství bylo během “okénka” (subkvotačního období) předloženo Celní kontrole v předepsaném přístavu; a

· množství zboží, pro které přístup se ziskem z celních kvót byl zajištěn, vstoupilo na trh ve Společenství.

PŘÍLOHA 2

(N.B. Stanovení cla v jeho maximální výši (300 EUR/t), provedené na základě předpokladů, uvedených v "souboru - finance 1999", by vedlo ke zvýšení hrubého příjmu o přibližně 2 milióny EUR za rok).

KOMISE EVROPSKÉHO SPOLEČENSTVÍ

Brusel, 19.11.1999

COM(1999)582 finální/2

DODATEK

K dokumentu COM(1999) 582 finální

ze dne 10.11.1999. Konečný soubor.

Návrh na

NAŘÍZENÍ KOMISE

doplňující Nařízení (EEC) N° 404/93 o společné organizaci trhu s banány

(předloženo Komisí)

KONEČNÉ PROHLÁŠENÍ

1. NÁZEV ROZPOČTU: VYHRAZENÉ PROSTŘEDKY:

B1-1508 267miliónů EUR (LA)

2. NÁZEV:

Nařízení Komise doplňující Nařízení (EEC) č. 404/93 o Společné organizaci trhu s banány

3. ZÁKONNÝ PODKLAD: Článek 37 Smlouvy

4. DŮVOD:

Pozměnit systém dovozů banánů.

5. FINANČNÍ POKRYTÍ OBDOBÍ SOUČASNÝ NÁSLEDUJÍCÍ

12 MĚSÍCŮ FINANČNÍ FINANČNÍ

(milióny EUR) ROK (2000) ROK (2001)

(milióny EUR) (milióny EUR)

5.0 VÝDAJE 77 31 * 76

· ZAHRNUTO DO

ROZPOČTU EK

(REFUNDACE/INTERVENCE)

· NÁRODNÍ ÚŘADY

· OSTATNÍ

1. PŘÍJMY 30 15 30

· VLASTNÍ ZDROJE EK

(DANĚ/CELNÍ POPLATKY)

· NÁRODNÍ

Image1.jpg

2002 2003 2004 2005

5.0.1 ODHADOVANÉ VÝDAJE 76 76 77 77

5.0.1 ODHADOVANÉ PŘÍJMY 30 30 30 30

1. METODA VÝPOČTU:

Viz. příloha.

6. MŮŽE BÝT PROJEKT FINANCOVÁN ZE ZDROJŮ VYPSANÝCH V PŘÍSLUŠNÉM ČLÁNKU SOUČASNÉHO ROZPOČTU? ANO / NE

6.1 MŮŽE BÝT PROJEKT FINANCOVANÝ PŘEVODEM MEZI ČLÁNKY SOUČASNÉHO ROZPOČTU? ANO / NE

6.2 BUDE NUTNÝ DODATEČNÝ ROZPOČET? ANO / NE

6.3 BUDOU POTŘEBNÉ BUDOUCÍ ROZPOČTOVÉ PROSTŘEDKY? ANO / NE

POZNÁMKA:

Kalkulace předpokládají, že přechodný systém platí. Hodnota nemůže být v tomto okamžiku vypočtena na účinku “tarif only” systému.

To může znamenat, že množství 77 miliónů EUR bude moci být dosaženo pouze při současném systému, když ACP země zvýší svoji produkci a dosáhnou bezcelních vývozních kvót běžně pro ně dostupných.

* Hodnota pro rok 2000 je založena na příspěvcích, které s ohledem na množství obchodovaná v roce 2000 odpovídají 70% nově odhadované kompenzační pomoci.

Pomoc může být stanovena na 70% odhadované pomoci před reformou, dodatečná množství výdajů odhadovaná pro rok 2000 budou převedena do rozpočtového roku 2001; celkové dodatečné výdaje se budou pak rovnat 107 miliónům EUR.

Banány

Výpočty navržených finančních prvků

Data pro výpočty Normální rok

1. Zásobní bilance banánů v Unii 3 934 000

a. Kvóta EU 854 000

využité množství 854 000

bilance 0

nevyužito

b. Hraniční kvóta (A) 2 200 000

c. Autonomní kvóta (B) 353 000

dostupné množství 2 553 000

průměrné využité množství 2 420 000

nevyužitá bilance133 000

d. Tradiční ACP banány (C) 850 000

využité množství 660 000

nevyužitá bilance 190 000

Dodatkové celkem dostupné323 000

1. Využití dostupných množství

a. Celkové doplněné množství t 323 000

b. Zvýšení zásob % 8,2%

c. Faktor kolísavosti podání žádostí -1,54

d. Výsledná redukce v ceně % -12,6%

e. Průměrné zaznamenané cif ceny EUR/t 528,0

f. Jednotková redukce v ceně EUR/t -66,7

g. Nová cena EUR/t 461,3

h. Dodatečná redukce na základě zvýšení konkurence % -5%

i. Dodatečná jednotková redukce v ceně EUR/t -23,1

j. Celková jednotková redukce EUR/t -89,8

k.Celkové snížení ceny EUR/t -17,0%

3. Celkové zvláštní výdaje milióny EUR 77

4. Příjmy z celních poplatků

a. Cla z kvót A a B 75 10

b. Odhadovaná cla z kvóty C 20

5. Celková dodatečná cla milióny EUR 30

Překlad : Ing. Karolína Klímová, MZe ČR

___________________________________________________________________________

Evropská integrace - Ovocnářství, vinohradnictví, zelinářství, bramborářství, okrasné zahradnictví, včelařství, hedvábnictví, čerstvé a zpracované výrobky, vinařství. Odbytové organizace výrobců a jejich sdružení v zemědělství. - Informační oběžník

Vydává: Pracovní skupina pro ovoce, zeleninu, okrasné rostliny, brambory, včely, bource morušového a odbytové organizace výrobců v zemědělství a Pracovní skupina pro víno, Odbor evropské integrace, MZeČR, Těšnov 17, 117 05 Praha 1

Redakce : Ing. Jaroslav Zíka, tel. 02/21812933, fax 02/21812958, e-mail zika@mze.cz

Ing. Renata Kocianová, tel. 02/21812278, fax 02/21812958, e-mail kocianova@mze.cz

Pro vnitřní potřebu Pracovní skupiny pro ovoce, zeleninu, okrasné rostliny, brambory, včely, bource morušového a odbytové organizace výrobců v zemědělství, Pracovní skupiny pro víno a další zájemce


Zdroj: MZe ČR, 30. 6. 2001





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 22.12.2025 00:02