Agris.cz - agrární portál

Samojízdný sklízeč brambor Grimme

5. 9. 2001 | ÚZPI

Německý výrobce Grimme přichází na trh se samojízdným dvouřádkovým sklízečem SF 1700 GBS. Koncepce tohoto sklízeče vychází z přívěsného modelu GBS 1700. Řidič sedí přímo nad vstupní zónou, kde může sledovat jak zahloubení vyorávacích orgánů tak i okamžitě reagovat na okamžitý stav změnou pojezdové rychlosti. Vzhledem k tomu, že je energetická jednotka přímo na sklízeči tak může řidič jednotlivě nastavovat pojezdovou rychlost i ostatní hydrostaticky poháněné orgány za jízdy v souladu s měnícími se sklizňovými podmínkami. To umožňuje s tímto sklízečem pracovat i za podmínek při kterých jiné typy sklízečů musí zůstat doma pod kůlnou. Zvyšující se náklady a potřeba včasného provedení sklizně jsou argumenty, které podporují zavádění samojízdných sklízečů.

Sklízeč Grimme SF 1700 GBS o hmotnosti 19 tun je poháněn motorem Mercedes o výkonu 206 kW. Všechny orgány stroje jsou poháněny hydrostaticky. Pravé zadní kolo velikosti 460/85 je standardního provedení zatímco na levé straně nelze umístit kolo takové velikosti. Proto by mohlo být instalováno kolo o menším průměru, ale výrobce dal přednost pásovému podvozku s pryžovým pásem. Toto řešení zlepšuje trakci a snižuje měrný tlak na půdu (80 % hmotnosti stroje nese zadní náprava). Přední úzká poměrně velká kola jsou rovněž poháněna. Rozchod vpředu i vzadu lze nastavit a zadní nápravu vychýlit o 7 ° aby se kompenzovalo sjíždění na svahovitém terénu.

V přední části sklízeče je čelně nesený rozbíječ natě. Po vyorání se brambory dostávají na vynášecí prutový dopravník a pak postupují na hlavní dopravník (volitelně typ Cascade). Potom hlízy postupují přes první separační jednotku - buď válcovou jednotku RS nebo Multi sep - než vstoupí na druhý separátor vybavený druhou jednotkou Multi sep. Zde se jednotlivé válce otáčejí ve stejném smyslu nebo proti sobě. Mezera mezi nimi je stavitelná. Ze separátorů brambory postupují na přebírací dopravník, kde jsou zaměstnáváni až 4 pracovníci a pak už na vykládací dopravník.

Řidič sedí v klimatizované kabině Claas, kde může sledovat obrazovku napojenou na počítač, který jej informuje jak jednotlivé agregáty pracují. Stiskem tlačítka lze posunout kabinu až o 1 m dopředu. Televizní kamery sledují klíčové části stroje a předávají obraz na druhý monitor. Tak lze po celou dobu sledovat pohyb postupující hmoty strojem.


Zdroj: ÚZPI, 5. 9. 2001





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.12.2025 16:23