Agris.cz - agrární portál

NOVÉ MOŽNOSTI PRO ČESKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ

6. 12. 2000 | Odborné konference

New Possibilities for Czech Agriculture

Tomáš Doucha

VÚZE Praha

Úvod

České zemědělství se připravuje na vstup do Evropské unie (EU). Za předpokladu, že Česká republika (ČR) se v dohledné době stane členskou zemí EU, jsou nové možnosti pro české zemědělství jednoznačně spjaty s jeho pozicí v rámci rozšiřované unie. Příspěvek je zaměřen na koncepční úvahy, které s uvedeným procesem souvisí. Více než fakta a analytické podklady se snaží představit témata, které představují stále otevřené otázky pro širší diskusi.

V první části příspěvek stručně rekapituluje možné, veřejně i skrytě diskutované vize (dlouhodobé cíle) rozvoje českého zemědělství jako politický základ všech dalších úvah. V druhé části se příspěvek soustřeďuje na tzv. Evropský model zemědělství (EMZ) jako vyjádření vize EU k žádoucímu rozvoji evropského zemědělství a jsou představeny nejzávažnější překážky a rozpory českého zemědělství ve vztahu k uvedenému modelu. Na tomto základě a s využitím širších analytických poznatků Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky (VÚZE) je v třetí části provedena SWOT analýza současného českého zemědělství z hlediska jeho budoucího možného “usazení” v prostředí EU. V návaznosti na tuto analýzu jsou ve čtvrté části příspěvku podrobněji rozvedeny nové možnosti pro české zemědělství v konfrontaci se jeho stavem, který je podporován Koncepcí agrární politiky ČR pro předvstupní období (dále jen Koncepce), projednanou ve vládě začátkem roku 2000.

1. Vize - dlouhodobé cíle rozvoje českého zemědělství

Politické soupeření o budoucí žádoucí stav českého zemědělství není dosud uzavřeno. O tom svědčí časté střety politiků a reprezentantů různých zájmových skupin o budoucnosti českého zemědělství, které probíhají i v médiích. Jde o soupeření idejí v rámci veřejné volby, tzn. jakou vizi zemědělství bude větší část společnosti (tedy nejen její zemědělská část) považovat za společensky nejprospěšnější. Různorodé názory na budoucí osud českého zemědělství byly již dříve v rámci přípravy Koncepce utříděny do základních vizí A - D, které je účelné zde zopakovat:

A - EXPANZE: Vývoj českého zemědělství je založen na intenzívním využití stávajících výrobních zdrojů, vedoucímu k růstu produkce “tradičního” soukromého zboží. Rostoucí přebytky produkce jsou vyváženy.

B - KRAJINA: Vývoj českého zemědělství je založen na vyváženém poměru produkce soukromého a veřejného zboží, přičemž převážná část veřejného zboží má povahu kladných externalit zemědělské výroby. To umožňuje zachovat zvelebovat životní prostředí v širším významu, tj. včetně krajiny a venkova.

C - PŘÍRODA: Vývoj českého zemědělství je založen na konkurenceschopné produkci soukromého zboží pouze v lepších a nejlepších přírodních a odbytových podmínkách. Oblasti s horšími přírodními a odbytovými podmínkami nejsou zemědělsky využívány a jsou přeměněny ve “volnou přírodu”.

D - VODA: Jako alternativa k vizi B (KRAJINA) je uvažován i takový vývoj českého zemědělství, které by bylo soustředěně orientováno na hospodaření s vodou v krajině, tzn. nejen na produkci “čisté vody”, ale i na zvyšování retenční schopnosti krajiny. Vychází se přitom z předpokladu, že veřejné zboží tohoto druhu, které by zemědělství produkovalo, má v důsledku geografické pozice ČR přeshraniční dosah a mohlo by být také ze zahraničí spolufinancováno.

Je účelné připomenout, že vize A a C podporují rozvoj zemědělství jako čistě výrobního odvětví, zatímco vize B a D předpokládají zemědělství, ve kterém jsou v různém poměru rozvíjeny jeho služby pro veřejnost. Každá vize tak předurčuje charakter zemědělské politiky, která jí má podporovat.

Koncepce deklarativně podporuje vizi B (KRAJINA), která má velmi úzký vztah k vizi EU, která je v současné době rozvíjena v podobě tzv. Evropského modelu zemědělství. Nové možnosti pro české zemědělství se tak stávají možnostmi v rámci tohoto modelu. Jejich plné využití je však ještě spojeno s mnohými otevřenými otázkami, které jsou rozvedeny v navazující části příspěvku.

2. Evropský model zemědělství versus současný stav českého zemědělství

Jak již bylo uvedeno, česká Koncepce i EU podporují vizi zemědělství, kterou lze ztotožnit s realizaci EMZ. Tento model je založen v podstatě na následujících třech pilířích:

· zemědělství maximálně plošně rozmístěné na daném území (jinak řečeno, zemědělství jako garant údržby a zvelebování kulturní krajiny);

· multifunkční zemědělství, tedy zemědělství zaměřené nejen na produkci tradičního soukromého zboží typu “food and fibre” (a lze doplnit i o nepotravinářské užití produkce typu “energy and pharmaceutics”), ale i na produkci veřejného zboží - kladných externalit výroby soukromého zboží a veřejných environmentálních služeb;

· zemědělství úžeji propojené s rozvojem venkova, což také souvisí s diverzifikací zemědělských podniků do nezemědělských činností typu “on-farm” i “off-farm”.

Rozměr zemědělství v rámci EMZ není již dán jen tradičními ukazateli celkové zemědělské produkce, produkce mléka, obilovin apod., ale také výměrou ošetřované zemědělské půdy (ať aktivně užívané nebo v konzervaci), resp. počtem kusů těch hospodářských zvířat, která mají přímý vztah ke kvalitě údržby krajiny a k produkci veřejného zboží.

I když Koncepce bezesporu přispívá k naplňování vize EMZ, nutno zdůraznit, že v určitém smyslu poněkud “dvojsmyslně”. Na jednu stranu se k EMZ plně hlásí (protože model je zřejmě chápán našimi zájmovými skupinami tak, jak ho vnímají jeho tvrdí kritici např. z USA, tj. jako “přemalování protekcionizmu EU na zeleno”), na druhou stranu usiluje Koncepce vstoupit do EU se strukturou a prvky zemědělství, které jsou či mohou být s “oficiální” interpretací EMZ dosti v rozporu. Jde zejména o tyto otázky:

· Silně duální struktura českého zemědělství (tj. rozhodující podíl mimořádně velkých zemědělských podniků na využití půdy a na produkci) versus struktura rodinných farem (byť neustále se měnící a rozvíjející co do své povahy a velikosti farem), na které je EMZ založen. Otázka zní, zda duální struktura zemědělských podniků je schopna řádně plnit úkoly multifunkčního zemědělství a zajišťovat “zdravý” sociální vývoj venkova.

· Přirozená snaha o rozšiřování a intenzifikaci “tradičního” zemědělství v ČR versus politickými nástroji “zadržovaná” intenzifikace a produkce v zemědělství EU.

· Mimořádně silný důraz v EU na zájmy spotřebitele, který reaguje nejen na vlastnosti a kvalitu finálních výrobků, ale i na způsoby jejich výroby. Jde o celou oblast food safety(bezpečné potraviny), animal welfare (blaho pro zvířata) (a jiných environmentálních standardů. Tlaky spotřebitelů v ČR jsou dosud málo důrazné a spotřebitelé se teprve “učí”, nicméně výrobci s nimi musí do budoucna počítat.

· Značná roztříštěnost zemědělců do různých zájmových a politicky orientovaných skupin, na rozdíl od podstatně vyšší úrovně kooperativnosti a solidarity zemědělců v EU. Roztříštěnost zemědělců se projevuje jak v nižší účinnosti jejich tlaků na vládu a Parlament, tak v jejich slabším postavení na trhu.

K odpovědím na tyto otázky může sloužit analýza vývoje zemědělství ve východních zemích Německa, nelze však opomenout zcela rozdílné podmínky přizpůsobování a restrukturalizace zemědělství v těchto zemích v porovnání s očekávanými podmínkami pro české zemědělství.

Budoucnost českého zemědělství závisí také na jeho vztazích k navazujícím odvětvím - zpracovatelskému průmyslu a obchodu. Je však nutno vzít v úvahu, že všechny tři základní články řetězce mohou zejména v prostředí EU “bez hranic” fungovat do značné míry v rámci ČR samostatně. Jde např. o situace, kdy

· produkty českého zemědělství nemusí být akceptovány českým zpracovatelským průmyslem z hlediska jejich ceny a/nebo kvality;

· české zemědělství může zásobovat zahraniční zpracovatele (zejména v blízkosti hranic);

· vyšší ceny a/nebo nižší kvalita českých potravinářských výrobků může orientovat obchodní sítě na jejich dovoz (což se děje již nyní) - nebude-li potravinový řetězec naplňovat požadavky acquis, mohou se stát jeho výrobky na trzích EU neobchodovatelnými a mohou být omezeny jen na lokální trhy.

Pokud se týká cenově nákladové konkurenceschopnosti českých zemědělských podniků (ve smyslu schopnosti jejich přežití v budoucích podmínkách EU v konkurenci s farmami ostatních zemí EU), nelze ji posuzovat z pohledu dneška. Tato schopnost bude totiž negativně ovlivňována:

§ růstem cen výrobních faktorů, především práce a půdy;

§ růstem cen dosud regulovaných a/nebo neobchodovatelných vstupů (energie);

§ růstem nákladů, které souvisí se zajišťováním acquis;

§ očekávanými nižšími možnostmi čerpání podpor v EU, především různých kompenzačních plateb a prémií.

3. SWOT analýza současného českého zemědělství z hlediska jeho uplatnění v Evropském modelu zemědělství

Budoucí možnosti českého zemědělství z hlediska jeho uplatnění v EMZ a ostatních očekávaných vnějších podmínek lze posoudit ze souhrnné účelové SWOT analýzy jeho současného stavu. Tato analýza je představena v následujícím schematu.

Silné stránky (S):

· předpoklady kvýrobě využívající výhod zvelikosti podniků

· ¨relativně vzdělaná zemědělská populace a nastupující mladá generace vzemědělství světší flexibilitou

· postupné překonávání nedostatků a bariér kolektivního zemědělství

Slabé stránky (W):

· celkově nižší kvalita přírodních zdrojů ČR - půdy (2/3 půdy v horších přírodních podmínkách)

· nízká produktivita faktorů (práce, půdy, kapitálu), a to absolutně (ve srovnání se světem), tak relativně (ve srovnání s EU - potenciálně vyšší jednotkové náklady výroby)

· duální a nestabilní struktura zemědělských podniků

· tendence k “industriálnímu” zemědělství na bázi předreformních paradigmat

· teprve se rozvíjející povědomí o zajišťování food safety, animal welfare a jiných environmentálních standardů, způsobené i menšími tlaky spotřebitelů na kvalitu výrobků a způsoby jejich výroby

· roztříštěnost zemědělců, problémy s jejich vzájemnou kooperativností a solidaritou

· bariéry na trhu půdy, práce

Příležitosti (O):

· globální klimatické změny

· růst světové populace a poptávky po potravinách

· “produkce” krajiny ve vazbě na živočišnou výrobu

· “produkce” vody a jiných služeb ve vazbě na životní prostředí

· ekologické zemědělství

· nepotravinářské užití zemědělské produkce

· malé a nové plodiny

Hrozby - rizika (T):

· růst zemědělské produkce (s nižší přidanou hodnotou) vzemích střední na východní Evropy a v zemích bývalého SSSR - kompetitivní výrobky s ČR

· nemožnost plného čerpání podpor (kompenzačních plateb a prémií) vEU, resp. struktura farem, která předurčuje nižší úroveň čerpání podpor v EU

· nezvládnutí restrukturalizace, zapříčiněné i přetrváváním bariér zejména na trhu půdy (např. nezvládnutí pozemkových úprav a privatizace státní půdy)

· růst nákladů spojenými se zajišťováním acquis, resp. nezvládnutí acquis a omezení české produkce jen na lokální trhy

4. Souhrnné zhodnocení možností českého zemědělství

Možnosti českého zemědělství jsou bezpochyby dány potlačením či minimalizací hrozeb, kde je to v našich možnostech, a v rozvíjení rýsujících se příležitostí. V obou směrech musí působit stát svou národohospodářskou a zemědělskou politikou.

Nalezení optimální konkrétní skladby výroby a “skulin” na stále náročnějším trhu je však záležitostí každého zemědělského podniku; tento proces nelze státem “dekretovat”. Příležitostí na trhu může být samozřejmě více, je však nutno vzít v úvahu, že výhody prvních hybatelů (first movers) se mohou velmi rychle ztratit, jakmile je poptávka nasycována rostoucím počtem konkurujících si subjektů (viz např. produkce řepky pro bionaftu a konkurence MEŘO ze zahraničí). Ani v produkci veřejných služeb ošetřování krajiny nemusí být zemědělci jedinými, kteří je mohou zajišťovat. Budou-li méně efektivní a pro společnost příliš drazí, musí počítat s konkurencí nezemědělských firem. Zemědělci však budou nenahraditelní tam, kde bude mít společnost zájem o údržbu krajiny prostřednictvím kladných externalit extenzivní zemědělské výroby.

Nalezení správného poměru mezi produkcí soukromého a veřejného zboží je - jak již bylo uvedeno - v zodpovědnosti každého individuálního podniku. K tomu je však zapotřebí, aby se na bázi veřejných financí vytvořil trh (resp. pseudotrh) veřejného zboží s odpovídajícími (tj. ani poddimenzovanými, ani naddimenzovanými) úhradami za toto zboží. Stanovení těchto úhrad je úlohou státu.

Souhrnně lze predikovat, že budou-li realizována opatření Koncepce, může se české zemědělství vyvíjet podle následujícího scénáře:

· produkční rozměr českého zemědělství bude stagnovat či spíše se bude snižovat;

· mimoprodukční rozměr českého zemědělství, měřený např. výměrou zemědělské půdy v aktivním užívání či v konzervaci, bude zachován přibližně na současné úrovni (s výjimkou asi 300 tis. ha zemědělské půdy nejhorší kvality, která by měla být přeměněna ve volnou přírodu či zalesněna).

To by v konečných důsledcích mohlo odpovídat stavu, který je podporován Koncepcí, tzn.:

· 50 % zemědělského půdního fondu ČR se zemědělstvím, které bude produkovat převážně soukromé zboží;

· 50 % zemědělského půdního fondu ČR se zemědělstvím, které bude produkovat převážně veřejné zboží;

· 20 % zemědělského půdního fondu ČR s orientací na nepotravinářské užití zemědělské produkce;

· až 10 % zemědělského půdního fondu ČR s orientací na ekologické zemědělství.

Zda se tato vize naplní, o tom rozhodne nejen reálná zemědělská politika a samotné zemědělské podniky, ale i mnohé další vnější vlivy, jejichž dlouhodobá predikce za horizont roku 2005 je velmi obtížná.


Zdroj: Odborné konference, 6. 12. 2000





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 22.12.2025 02:06