Zemědělci chtějí více prosazovat své výrobky na trhu
14. 12. 2001 | Hospodářské noviny
Agrární komora podporuje vznik odbytových fondů, které by výrazně propagovaly prodej českých potravin.
Zemědělci stále více usilují o to, aby obstáli vůči dovozu zahraničních potravin. Vítají proto třeba nařízení vlády, podle něhož bude od 1. ledna příštího roku veškeré hovězí maso v obchodech označeno i údajem, zda pochází z tuzemska nebo z dovozu. "Věřím, že si naši spotřebitelé vyberou české zboží," míní předseda Zemědělského svazu Miroslav Jirovský.
Agrární komora ovšem navíc usiluje o to, aby zemědělci sami sdružovali finance na výraznou propagaci svých výrobků. "Mělo by jít o takzvané odbytové fondy, především pro mlékárenské nebo masné výrobky," říká tajemník komory Jan Záhorka.
Princip fondů by spočíval v tom, že zemědělci i zpracovatelé by do nich odevzdali určitou částku z objemu produkce. Kupříkladu jeden haléř z litru mléka. Peníze by pak byly využity na reklamu a další formy propagace odbytu.
Většina podnikatelů takovou myšlenku vítá. Zároveň však připomínají, že prosadit tuto ideu v praxi může být hodně obtížné.
"Měli jsem tento plán u mléka připravený už před několika lety. Pořád si myslím, že je to záměr velice dobrý. Ale nepodařilo se nám ještě přesvědčit mlékárny, aby do toho šly s námi," říká předseda Zemědělského družstva Krásná Hora na Příbramsku Jiří Zelenka.
Českomoravský svaz mlékárenský, jenž je profesní organizací zpracovatelů, je ovšem zdrženlivější. "Určitě přijde čas, kdy odbytový fond budeme potřebovat. Ale obávám se, že teď musíme řešit jiné záležitosti - především růst nákupních cen mléka," říká předseda svazu Michal Němec.
"Jádro sporů je v tom, že zemědělci chtějí podpořit spotřebu své produkce obecně, ale potravinářské firmy už hodlají propagovat jen svoji vlastní značku. Mají vlastní obchodní strategii, bojují s konkurencí," vysvětluje Josef Stehlík, člen předsednictva Asociace soukromého zemědělství.
Podobný problém je u masa. Zemědělci jsou opět zajedno se zpracovateli a obě strany prohlašují, že pro zvýšení odbytu tuzemské produkce je třeba něco dělat. Ale praxe i tady vázne.
"Fungovat by to mohlo tehdy, kdyby fond byl nařízen nějakou právní normou. Ta by určovala všem, aby zaplatili, nikdo by nebyl zvýhodněn. Ale když to zůstane na základě dobrovolnosti, tak nikdo nic nedá," předpokládá marketingová ředitelka Kosteleckých uzenin Vladka Pivoňková. "Je to zase o konkurenčním prostředí. Jedna firma z oboru peníze do fondu dá, druhá ne. Ale obě by měly prospěch z reklamy, kterou by fond obecně zaměřil na propagaci českého masa. Idea fondů je hezká, ale není dotažená," říká Pivoňková.
Zdroj: Hospodářské noviny, 14. 12. 2001
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 25.12.2025 07:40
