Týden v Evropě 7. - 13. 1. 2002
18. 1. 2002 | Euroskop

Týden v Evropě 7. - 13. 1. 2002
Stručné zprávy z EU
Prohlášení Romana Prodiho o euru a úkolech, před nimiž stojí Evropská unie
“Zavedení bankovek a mincí euro bylo úspěšné. Na jeho realizaci pracovala pilně celá řada lidí, avšak zejména obyvatelé všech dvanácti zúčastněných zemí si zaslouží naše poděkování za nadšené přivítání, které se z jejich strany dostalo naší nové měně. Opět se prokázalo, že neměli pravdu ti, kteří tvrdili, že to nebude fungovat. Odhodlání a angažovanost Evropanů představují významný zdroj a mělo by nás inspirovat k dalšímu postupu vpřed. Jaké budou další kroky EU? Kromě historického úkolu rozšíření, úkolů vyplývajících z mezinárodní situace a diskuse o budoucnosti EU musíme přijmout významná rozhodnutí o reformě a řízení našeho hospodářství tak, abychom nastoupili na cestu vyššího růstu. Představitelé evropských zemí před dvěma lety na lisabonském zasedání Evropské rady stanovili program hospodářských reforem. V březnu na barcelonském zasedání posoudíme pokrok dosažený v této oblasti. Víme, co mámě dělat, aby se evropské hospodářství stalo skutečně konkurenceschopné a dosáhlo plné zaměstnanosti při dalším zlepšování sociální spravedlnosti a zajištění trvale udržitelného růstu.
Musíme nadále liberalizovat trhy a modernizovat naše systémy sociálního zabezpečení. Předložením nezbytných návrhů nových pravidel a postupů se Komise svého úkolu zhostila. Nadále budeme tedy sledovat pokrok a zajišťovat, aby členské státy plnily své sliby. Vyzývám všechny evropské vlády, aby jednaly, a to rychle. V Barceloně jasně stanovíme další úkoly.
Nyní tedy máme ve dvanácti zemích jednu společnou měnu. Svou cenu již euro prokázalo tím, že naši hospodářskou politiku ukáznilo nízkou inflací, nízkým deficitem a nízkými úrokovými sazbami. Chrání nás před vnějšími otřesy, které by nás v minulosti odchýlily od sledovaného kursu a náš společný trh ohrožovaly vyvoláváním zbytečné měnové volatility. Stále silnější vzájemná závislost v rámci eurozóny však vyžaduje pravidelné posuzování a zlepšování koordinace hospodářské politiky. Komise stávající upořádání neustále bedlivě sleduje a v této oblasti se chystá nadále předkládat příslušné návrhy.”
První sobota byla pro euro úspěchem
Během prvního týdne nového roku se prokázal úspěch přechodu na euro. Počet výběrů hotovosti a objem transakcí se vrátil k normálu, jakož i fronty v obchodech a o trochu pomaleji i fronty v bankách. Na začátku následujícího se podařilo vyřešit menší problémy s dostupností bankovek menších hodnot a některých hodnot mincí. Po velmi “speciálním” týdnu, kdy maloobchodní síť se intenzivně zabývala výměnou peněz, se vše vrací do normálu. [Podkladový text IP/02/16]
Komise zveřejnila druhou “tabulku skóre” EU v oblasti státní pomoci
Evropská komise zveřejnila druhé vydání “tabulky skóre” v oblasti státní pomoci. Druhé vydání navazuje na úspěch vydání prvního a jeho snahou je dále zvýšit transparentnost a zlepšit povědomí o potřebě řídit poskytování státní pomoci na základě nových informací a analýz. Tabulka skóre je dostupná na webové stránce generálního ředitelství pro hospodářskou soutěž
(http://europa.eu.int/comm/competition). Sestává z pěti částí: přehled o situaci v oblasti státní pomoci v členských státech, analýza cílových oblastí státní pomoci, informace o řídících postupech v poskytování státní pomoci, vliv státní pomoci na vnitřní trh se zvláštním zřetelem na výzkum a vývoj a konečně fórum pro členské státy, na kterém mohou předkládat svou politiku státní pomoci. [Podkladový text IP/02/12]
Vnitřní trh a “nový přístup” k regulaci výrobků: Komise zahajuje on-line diskusi
“Nový přístup” k regulaci výrobků významným způsobem přispěl k již desetiletému úspěchu společného trhu. On-line diskuse všech zainteresovaných stran zapadá do rámce širšího úsilí, které vyvíjí komisař Liikanen a generální ředitelství pro podnikání k posílení správného fungování vnitřního trhu. Diskuse se vede v rámci průzkumu zaměřeného na komplexní přepracování, aktualizaci a zkvalitnění Nového přístupu Evropské unie k regulaci výrobků. Hlavním cílem tohoto přístupu je podpořit bezpečnost a chování průmyslových výrobků a zároveň zajistit jejich neomezenou dostupnost na celém jednotném trhu. Přístup spočívá v tom, že se stanoví jen nejzákladnější požadavky na bezpečnost a popř. ekologickou nezávadnost, zatímco volba vhodného technického řešení ke splnění těchto požadavků se ponechává přímo na podnikatelích. Tato řešení velmi často vedou k vypracování evropských norem, jejichž výhoda nespočívá pouze v dostatečné pružnosti umožňující držet krok s technickým pokrokem, ale také v minimalizaci administrativní zátěže podniků. [Podkladový text IP/02/11]
Práva cestujících v letecké dopravě: Komise navrhuje posílení ochrany proti odepření nástupu do letadla, zrušení letu a dlouhým zpožděním
Komise přijala návrh nařízení na ochranu práv cestujících v letecké dopravě proti odepření nástupu do letadla, zrušení letu a dlouhému zpoždění. “Příliš mnoho Evropanů se během odbavování na letišti dočkalo nepříjemného překvapení. Chceme snížit počet cestujících, kterým je odepřen nástup do letadla. Náš návrh by měl zajistit mnohem omezenější uplatňování této praxe. Chceme cestující chránit před rušením letů, za něž nesou odpovědnost provozovatelé, zejména před neočekávaným a pozdním zrušením,” prohlásila místopředsedkyně Komise odpovědná za energetiku a dopravu Loyola de Palacio. “Posílení práv cestujících přispěje k obnovení jejich důvěry v leteckou dopravu,” zdůraznila. [Podkladový text IP/02/17]
Životní prostředí: Nový pracovní plán “květinky”
Komise přijala nový pracovní plán na léta 2002 až 2004 systému označování ekologických produktů v EU (tzv. “květinka”). Systém byl zaveden v roce 1992 a je určen k prosazování produktů se sníženým dopadem na životní prostředí ve všech 15 členských státech EU a třech členských státech Evropského hospodářského prostoru (Island, Norsko a Lichtenštejnsko). Výrobky splňující přísná ekologická a provozní kritéria mohou být označena logem květinky, které slouží jako marketingové nástroj, který spotřebitelům prokazuje nezávadnost vůči životnímu prostředí. Pracovní plán stanoví cíle rozšiřování tržního uplatnění známky a její propagace, dalšího zvýšení počtu výrobkových skupin zařazených do rámce tohoto systému a koordinace a spolupráce mezi tímto systémem a dalšími systémy udělování označení ekologické nezávadnosti v členských zemích. Základním účelem je učinit ekologická označení úspěšnějším a účinnějším nástrojem ke zlepšení ekologické nezávadnosti produktů a služeb, přispět k trvalejší udržitelnosti spotřeby a co nejefektivněji využít zdrojů vkládaných do systému ze strany Komise, členských států a zainteresovaných stran. V roce 2005 bude program Květinka podroben posouzení. Další podrobnosti pracovního plánu a všechny informace o Květince včetně kontaktních míst v členských státech najdete na
http://europa.eu.int/ecolabel.
[Podkladový text IP/02/26]
Přechod na euro prakticky dokončen
V průměru se již skoro 85 % hotovostních plateb (z hlediska objemu) odehrává v eurech. Na eura již byly upraveny více než dvě třetiny prodejních automatů. Přechod na euro probíhá cíleně a spořádaně. Podíl hotovostních plateb ve všech zúčastněných zemích činí více než 70 %, výrazně nad průměrem ve čtyřech z nich (Irsko, Nizozemsko, Finsko a Lucembursko). Řada velkých obchodů hlásí menší objemy, neboť přijímá zbývající bankovky národních měn, které chtějí zákazníci utratit. Euro se používá mnohem více v menších místních obchodech než ve velkých obchodech a supermarketech. Podíl prodejních automatů upravených na euro činí přes 75 % v šesti zemích (Nizozemsko, Irsko, Itálie, Řecko, Rakousko a Lucembursko). V počtu a míře využití prodejních automatů existují mezi členskými státy velké rozdíly, ale provozovatelé těchto automatů jak ve veřejném, tak v soukromém sektoru se nadále snaží urychlit tempo jejich úprav. [Podkladový text IP/02/39]
Komisař Fischler: Společná zemědělská politika je lepší, než jak ji popisuje tisk
Na tiskové konferenci uspořádané u příležitosti zahájení zemědělského a potravinářského veletrhu Zelený týden v Berlíně se komisař pro zemědělství rozhodně zastal trvale udržitelného a konkurenceschopného zemědělství a vyslovil se proti zrušení společné zemědělské politiky (SZP). Fischler označil požadavky na vrácení zemědělské politiky na národní úroveň za “bezpředmětné a nebezpečné”. “Co by se stalo, kdybychom najednou neměli v EU jednu společnou politiku, ale 15 - v budoucnu možná 25 - navzájem si konkurujících politik? Členské státy by se snažily navzájem se předstihnout v dotacích, jednotný trh by skončil. Společná zemědělská politika musí zůstat na úrovni celého Společenství.” Uvedl, že Komise v polovině roku 2002 předloží návrhy na další zlepšení SZP. Na téma rozšíření EU do východní Evropy Fischler podpořil postupné zavedení přímých plateb zemědělcům v kandidátských zemích tak, aby nedošlo ke zpomalení nezbytných strukturálních změn. “Když volám po postupném zavádění SZP, nečiním tak s ohledem na úspory. Právě naopak: jsme připraveni poskytnout větší finanční zabezpečení komplexní politice trvale udržitelného rozvoje venkova v nových členských státech.” Navrhl také zjednodušený postup provádění přímých plateb během tohoto přechodného období tak, aby se zabránilo zbytečným byrokratickým průtahům a výdajům. [Podkladový text IP/02/32]
Zprávy Eurostatu
Listopad 2001: nezaměstnanost v eurozóně stabilně 8,5 %, v EU15 stabilně 7,8 %
Sezónně upravená míra nezaměstnanosti v eurozóně činila v listopadu 2001 8,5 % a ve srovnání s říjnem se nezměnila. Od listopadu 2000 do listopadu 2001 se pohybovala mezi 8,4 a 8,5 %. Nezaměstnanost v EU15 dosáhla v listopadu výše 7,8 % a ve srovnání s říjnem se také nezměnila. V listopadu 2000 činila 7,9 %. Nejnižší míra nezaměstnanosti byla zaznamenána v Nizozemsku (2,2 % v říjnu), Lucembursku (2,5 %), Rakousku (4,0 %), Irsku (4,1 %), Portugalsku (4,2 %) a Dánsku (4,4 %). Španělsko s nezaměstnaností ve výši 13 % zůstává v EU v tomto ukazateli na nejvyšší příčce.
Za uplynulých 12 měsíců byl nejvýznamnější relativní pokles nezaměstnanosti zaznamenán v Nizozemsku (z 2,9 % v říjnu 2000 na 2,2 % v říjnu 2001), Dánsku (z 4,8 % v říjnu 2000 na 4,4 % v říjnu 2001), Švédsku (z 5,4 % v říjnu 2000 na 5,0 % v říjnu 2001) a Itálii (z 10 % v říjnu 2000 na 9,3 % v říjnu 2001). Za poslední rok zaznamenaly nejvýznamnější nárůst Rakousko (3,6 % na 4 %), Irsko (z 3,9 % na 4,1 %) a Portugalsko (z 4,0 % na 4,2 %).
V listopadu 2001 činila průměrná míra nezaměstnanosti osob mladších 25 let 16,9 % v eurozóně a 15,7 % v EU15. O rok dříve to bylo 16,4 % resp. 15,6 %. V listopadu 2001 činila od 5,1 % v Nizozemsku (v říjnu) do 25 % ve Španělsku a 27,4 % v Itálii (v říjnu). [Podkladový text STAT/1/02]
Bleskový odhad za prosinec 2001: inflace v eurozóně se odhaduje na 2 %
Meziroční míra inflace se v eurozóně odhaduje v prosinci 2001 na 2 %, což znamená pokles z listopadových 2,1 %, uvádí bleskový odhad Eurostatu.
Inflace v eurozóně se měří pomocí indexu spotřebitelských cen měnové unie (MUICP). K výpočtu bleskových odhadů MUICP využívá Eurostat počáteční cenové informace vztahující se k referenčnímu měsíci, získané od těch členských států, kde jsou tyto údaje k dispozici, i počáteční informace o cenách energií. Postup výpočtu zhrnuje regresi a modelování časových řad a kombinuje historické informace s údaji o nejnovějším cenovém vývoji do celkového indexu pro eurozónu. Podrobnější členění se nezpracovává. Model odhadování je pružný vzhledem k disponibilním údajům, ale vyžaduje větší množství informací o cenovém vývoji v referenčním měsíci. Počáteční informace vlastně představují přes 50 % váhy uplatněné při výpočtu MUICP. Další informace naleznete ve zprávě Eurostatu č. 113/2001 z 5. listopadu 2001.
Zprávy o rozšíření
Rozšíření: pro malé a střední podniky v kandidátských zemích je dostupnost finančních prostředků stále kritickým problémem
Kandidátským zemím se daří dosahovat neustálého pokroku při naplňování cílů politiky EU v podnikatelské oblasti, např. při zkracování doby zápisu obchodních společností do rejstříku, v oblasti podnikatelského vzdělávání a školení a při kultivaci podnikatelských zón. Problémem však stále zůstává přístup k financím, zejména pro malé a střední podniky, uvádí nejnovější Zpráva o kandidátských zemích vypracovaná Evropskou komisí. Ve většině kandidátských zemích završujících v současné době přechod z plánované ekonomiky na tržní je politika v podnikatelské oblasti poměrně novou prioritou. Zpráva se zabývá asi dvěma sty opatřeními v oblasti podnikání a podpory hospodářské soutěže, jež přijaly orgány kandidátských zemí, podnikatelské komunity a další orgány a instituce, jako jsou vysoké školy, výzkumná a technická centra a agentury pro regionální rozvoj. Další informace najdete na http://europa.eu.int/comm/enterprise/enterprise_policy/enlargement/best.htm
http://europa.eu.int/comm/enterprise/enterprise_policy/enlargement/cc-best_directory/index.htm. [Podkladový text IP/02/37]
Odhodlání Komise v otázce rozšíření
Evropská komise přivítala skutečnost, že španělské předsednictví považuje rozšíření za prioritu. Uvědomuje si však také, že ji čeká náročný půlrok. Komise uvádí, že “silniční mapa (tj. harmonogram jednání) rozšíření představuje pro dosažení shody na společných stanoviscích EU a z hlediska vyjednávání velmi náročný a napjatý rozvrh”. Uvádí dále, že první polovina roku 2002 bude zásadním obdobím při naplňování cíle EU, aby dostatečně připravené kandidátské země byly schopny do EU vstoupit včas s ohledem na účast ve volbách do Evropského parlamentu v roce 2004.
Komise uvádí, že na začátku letošního roku předloží společný rámec pro klíčové kapitoly zahrnující významný finanční rozměr: stále nedořešené otázky zemědělství, regionální politika a strukturální nástroje a finanční a rozpočtová ustanovení. Stávající předsednictví se zaměří na dosažení shody na společných stanoviscích a zahájení jednání ve výše uvedených třech kapitolách; z tohoto hlediska se Komise zaměří na podporu vypracování společných stanovisek respektujících již dohodnuté finanční perspektivy na léta 2000 až 2006. Komise předjímá komplikace, které vzniknou ve světle letošních nadcházejících voleb ve Francii a Německu, a tvrdí: “Vyjednání tohoto balíku ustanovení bude o to obtížnější, neboť představují asi 80 % rozpočtu EU a také vzhledem ke skutečnosti, že politická situace v EU bude poznamenána volbami v některých členských státech.”
Belgický recept na prosperující rozšíření
Belgický premiér Guy Verhoefstadt v Evropském parlamentu dne 17. prosince prohlásil, že EU má vlastní domácí “recept na prosperitu”, jenž byl postupně uplatněn v Řecku, Španělsku, Irsku a Portugalsku. “Při vzájemném propojení vytváří volný obchod, mezinárodní spolupráce a reciproční finanční podpora mocný impuls směrem k růstu blahobytu”, prohlásil. “V této souvislosti se reptání a strach z rozšíření EU stávají velmi relativní. Podaří-li se nám brzy, třeba do sedmi let, dostat do tohoto parlamentu Rumuny a Bulhary, s jejich průměrným příjmem asi ve výši jedné sedminy příjmů Němců a Holanďanů, nebude to znamenat, že jsme podílíme na největším sociálním projektu naší generace? Pak se budeme intenzívně zabývat stabilizací zemí, které by jinak mohly padnout za oběť diktátorskému režimu nebo se vyvinout ve společnosti zaměřené pouze na zisk - to je situace, jíž jsme byli svědky v Srbsku a Albánii. Vše souvisí se vším. Podaří-li se nám v brzké době dovést přistoupení deseti nových členských států k takovému úspěchu jako předchozí rozšíření směrem do jižní Evropy, pak tím zavedeme model a metodu, jejichž pomocí budeme také schopni překonat propast mezi severem a jihem, tedy největší konflikt naší doby.”
Informační centrum Evropské unie při Delegaci Evropské komise v České republice
European Union Information Centre of the Delegation of the European Commission to the Czech Republic
Rytířská 31, 110 00 Praha 1, Česká republika
Tel.: (+420 2) 216 10 142 Fax: (+420 2) 216 10 144
Zdroj: Euroskop, 18. 1. 2002
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.12.2025 16:32
