Agris.cz - agrární portál

Čeští prodejci masa nehorázně vydělávají na hovězím

7. 2. 2002 | Denik.cz

Zákazníci si nezvykli vybírat hovězí maso podle věku zvířete, a tak je obchodníci bez uzardění odírají o peníze. Maso ze starých kusů nabízejí za stejnou cenu jako kvalitní maso z býčků a jalovic.

Hovězí maso přináší v poslední době obchodníkům velmi slušné zisky. Vydělávají na tom, že za stejnou cenu prodávají jak maso ze starých krav, tak kvalitnější z mladých kusů. Zemědělci přitom za maso ze starých kusů dostávají od jatek skoro o polovinu méně než za býčka nebo jalovici. "Je to nehorázné, správně by se v prodejnách mělo maso z krav prodávat za třetinovou cenu," řekl Jiří Dráb z Hradce Králové, jehož syn ve východních Čechách soukromě hospodaří.

"Najít cedulku, z jakého kusu maso pochází, je někdy těžké," říká Marie Chválová, která si včera vybírala ve vinohradském řeznictví kousek předního na koprovou omáčku. "A nakonec stejně dám na to, co vidím," dodala.

Ministerstvo zemědělství připouští, že značení hovězího, které je povinné od října loňského roku, zatím nepřineslo očekávané rozlišení cen podle jakosti masa. "Není tlak ze strany spotřebitelů," řekl mluvčí ministerstva zemědělství Pavel Kovář. "Kupující ve většině případů informace nevyužívají a dál se při hodnocení masa řídí vizuálním dojmem," dodal.

"Pro obchodníky a zpracovatele je situace výhodná," uvedl Kovář. Pokud by totiž spotřebitelé dávali přednost masu z mladých kusů a maso ze starých krav by zůstávalo na pultech, obchodníci by podle něj museli neprodejné méně kvalitní hovězí zlevnit, a tím oslovit sociálně slabší skupiny obyvatel cenou. Ministerstvo soudí, že časem k cenovému rozlišení nutně dojde.

Zpracovatelé masa s tím souhlasí. "Chtěli bychom, aby se maso z krav zpracovávalo do výrobků a nešlo vůbec na pulty," řekl předseda Českého svazu zpracovatelů masa Ladislav Steinhauser.

Jeden z obchodních řetězců postavil na mase ze starých krav svou obchodní strategii bezkonkurenčně nejlevnějšího hovězího. "Vůči spotřebiteli to ale není fér, protože netuší, že jde o maso méně kvalitní," soudí zemědělci. Prodejci s kritikou nesouhlasí. "Konečné rozhodnutí co koupit je na zákazníkovi, přece mu nebudu nutit něco, co nechce," říká vinohradský řezník. "Je-li stejný zájem o staré a mladé maso, chovám se tržně, nevím, proč bych staré zlevňoval," dodává s tím, že alespoň vydělá na potřebnou modernizaci obchodu.

Zákazník musí být podle vyhlášky ministerstva zemědělství od 1. října informován o věkové kategorii a registračním čísle zvířete, číslech schválení jatek a bourárny. Značení má dále obsahovat datum porážky, evidenční číslo posledního chovu a u kusu testovaného na nemoc šílených krav číslo laboratoře. U masa z býka, volka nebo krávy musí být navíc vyznačeno stáří zvířete v měsících. "Od 1. ledna platí při uvádění hovězího do oběhu povinnost sdělit název země, kde se zvíře narodilo, bylo vykrmeno a poraženo," řekl ředitel Státní veterinární správy Josef Holejšovský.


Zdroj: Denik.cz, 7. 2. 2002





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 17.12.2025 12:31