Stáže a výměny se zeměmi Evropské unie využívá i Česká republika
14. 3. 2002 | Hospodářské noviny
Leonardo rozšiřuje znalosti studentů
České odborné školy, podniky, úřady práce a další organizace již několik let využívají možností, které jim nabízí účast v evropském programu na podporu inovací odborného vzdělávání Leonardo da Vinci.
Střední odborná škola řemesel a podnikání a Střední odborné učiliště ve Frýdku-Místku připravila projekt stáže pro osm žákyň 3. ročníku oděvních oborů v Itálii. Ve Florencii tyto dívky pracovaly po dobu pěti týdnů v oděvním návrhářství, při konstrukci střihů, stříhání a přípravě oděvů, ručním a strojovém šití, šití na zakázku, přešívání a úpravách oděvů, tvorbě dárkového a módního zboží a při dokončovacích pracích. Byly začleněny do organizace dílny, komunikovaly se zaměstnavatelem i zaměstnanci, používaly tamní technické vybavení, materiály a jednaly se zákazníky. Dorozumívacím jazykem byla italština. Proto žákyně před stáží absolvovaly osmdesátihodinový přípravný kurs italštiny a pak týdenní jazykovou průpravu v Itálii.
Jedna ze žákyň do zprávy o stáži napsala: "Pracovala jsem ve firmě, kde se šijí na zakázku svatební šaty a společenské oděvy. Firma se jmenuje Atelier Lina di Rossiello Maria a nachází se v centru Florencie. Je to menší podnik, ve kterém jsme pracovaly dvě. Pracovní doba byla od 9 do 13 a po odpolední pauze začínala odpolední směna od 16 a trvala do 18.30. První týden jsem stehovala a připravovala oděvy na zkoušku, zbývající týdny jsem už začala šít a pracovat na strojích. Pracovní vztahy byly velice dobré. Byli se mnou velice trpěliví. Poznala jsem, jak se šijí svatební šaty a jiné oděvní doplňky na zakázku. Také mě naučili mnoho triků, jak zjednodušit postup šití. Zajímavé bylo i poznat vztahy mezi pracovníkem a zaměstnavatelem. Za práci v Itálii jsem dostala certifikát. Zpracovávali jsme zajímavé materiály, se kterými jsem se u nás nesetkala. Dorozumívali jsme se italsky, jiný jazyk neznali."
Jak je u leonardovských projektů mobilit obvyklé, tuto zprávu musela stážistka napsat jak česky, tak i v cizím jazyce, v tomto případě tedy italsky.
Co jsou "mobility"
Podobně jako jiné evropské programy podporuje i program Leonardo da Vinci uskutečňování kvalitních konkrétních projektů. Jedním z typů projektů tohoto programu jsou projekty mobilit.
Souhrnně se tak označují stáže a výměny. V rámci stáží absolvují mladí lidé z České republiky (studenti, pracovníci podniků nebo také uchazeči o zaměstnání) vzdělávací odbornou praxi ve svém oboru v podnicích různých členských zemí EU. Délka stáží bývá od několika týdnů do několika měsíců (maximálně rok).
Projekty výměn jsou pak zaměřeny na získávání a výměnu zkušeností, dovedností a informací o způsobech, metodách a postupech odborného vzdělávání v zahraničí. Účastní se jich většinou učitelé odborných předmětů, lektoři a personalisté. (Informace o programu jsou běžně dostupné na stránce Národní agentury programu, která pracuje v Národním vzdělávacím fondu, s adresou www.nvf.cz/leonardo.)
Projekty mobilit přinášejí jejich účastníkům i organizátorům několik zřejmých výhod. Umožňují totiž, aby získávali nové vědomosti a dovednosti ze svého oboru, aby si výrazně zlepšili své jazykové dovednosti přímo v cizojazyčném prostředí a aby si rozšířili svůj obecný rozhled.
Přiváží si ze stáže také certifikát vydaný zahraniční organizací, který je pak pro ně mimořádně účinným dokumentem při hledání zaměstnání. Organizátoři stáží (tj. předkladatelé projektů) bezprostředně poznávají systémy odborného vzdělávání v zemích EU, zlepšují své schopnosti nadnárodní spolupráce a rozvíjejí si dovednost připravovat a uskutečňovat nadnárodní projekty, která pro ně bude zejména po začlenění České republiky do EU mimořádnou předností a značnou konkurenční výhodou.
Proto je o "leonardovské" projekty mobilit značný zájem. Schválené a uskutečněné projekty se dnes již mohou počítat na stovky a počty jejich účastníků již překročily tři tisícovky. Oba tyto ukazatele se každým rokem zvyšují. Bez nadsázky lze říci, že účastníci těchto projektů představují první rozsáhlejší skupinu osob z České republiky, která získává přímé pracovní zkušenosti v zemích EU a může je pak uplatňovat u nás. Je to patrné i z dalších konkrétních příkladů.
Zkušenosti z Německa
Střední odborná škola a střední odborné učiliště v Krnově uskutečnilo projekt stáže deseti učňů z oboru autoopravárenství v Německu. Krnovští učni absolvovali třítýdenní pobyt v městě Karben. Pracovali tam na několika místech. Byli zařazeni do velmi moderně vybavených servisů, kde měli možnost se seznámit s nejnovějším a nejmodernějším diagnostickým zařízením, pracovat s ním a rozšířit si tak své odborné dovednosti.
Pracovali společně s německými učni a měli tak výbornou příležitost si zdokonalovat jazykové znalosti. Navštívili také dvě vzdělávací zařízení pro učně, v nichž poznali německý systém odborného vzdělávání. Volný čas o víkendech věnovali návštěvám místních pamětihodností. Za svou třítýdenní práci je vedoucí autoservisů dobře hodnotili a vydali jim certifikát o absolvování stáže. Největší potíže dělaly učňům slabší jazykové znalosti.
Po skončení stáže a návratu do školy seznámili své spolužáky z nižších ročníků se svými poznatky a zážitky.
Také nezaměstnaným dává projekt šanci
Podobných příkladů by byla celá řada, a to z různých oborů, například ze strojírenství, lesnictví, sociálních služeb, obchodu, zemědělství, informatiky a také z různých řemeslných oborů (např. zedníci, pokrývači, instalatéři). Byly by nejen o stážích středoškoláků, ale také studentů vyšších odborných škol a vysokých škol nebo mladých pracovníků podniků. Přesto však stojí za zmínku ještě aspoň projekt stáže, který uskutečnila Soukromá škola cestovního ruchu v Rožnově pod Radhoštěm. Projekt si totiž stanovil cíl zvýšit šance na získání zaměstnání mladým nezaměstnaným absolventům škol.
Škola připravila projekt pro nezaměstnané společně s úřady práce ve Vsetíně, Olomouci a Bruntálu. Ve spolupráci s britskou partnerskou organizací Totnes European School bude osm mladých lidí zhruba tři měsíce stážovat ve Velké Británii. Před odjezdem do Británie museli projít rekvalifikačním kursem zaměřeným na základy odborných vědomostí a dovedností z cestovního ruchu a hotelnictví.
Po příjezdu do Velké Británie nejprve absolvovali pětidenní jazykovou a kulturní přípravu. Pak byli rozděleni do několika hotelů vyšších kategorií. Stážisté v hotelech pracovali pod vedením vedoucího střediska a postupně pak již vykonávali odborné činnosti samostatně. V době, kdy po uskutečnění stáže škola pracovala na závěrečné zprávě, již několik stážistů našlo zaměstnání.
Kde získat peníze
Protože mobilita se při vzdělávání i zaměstnání považuje v zemích EU za prospěšnou, podporuje se mimo jiné i finančně. Například z programu Leonardo da Vinci se na podporu projektů mobilit poskytují příspěvky, které zpravidla hradí asi tři čtvrtiny celkových nákladů. Zbytek je hrazen z prostředků organizace, která projekt předkládá, popřípadě z dalších zdrojů.
Sami účastníci stáže se na financování projektu podílejí jen zcela výjimečně. Na podporu projektu frýdecko-místecké školy přispěl program Leonardo částkou 7900 eur. Celková výše příspěvků na podporu projektů mobilit z programu Leonardo činila loni víc než 1 milión eur.
K nefinančním podporám rozvoje mobilit patří například EUROPASS jako dokument používaný v zemích EU pro evidenci a prokazování délky vzdělávání v různých zemích. Protože tento dokument se v Česku jako nečlenské zemi EU ještě nemůže používat, zavedla Národní agentura programu udělování certifikátu programu Leonardo da Vinci. Ten je nyní udělován všem účastníkům projektů mobilit.
Existují i problémy
Vedle přínosů projektů mobilit existují ovšem i případy negativních zkušeností. Týkají se například rozsahu administrativy při přípravě a vyúčtování projektu. Někdy se zahraniční partnerská organizace projeví jako ne zcela spolehlivá nebo drahá. Stává se to v případech, kdy česká organizace nemá svého zahraničního partnera ověřeného z dřívějších styků. Dochází také k opožděným platbám příspěvků na projekty. Ani takové problémy však nemohou změnit pozitivní přínosy projektů. Nejlepším oceněním pro všechny, kdo se na uskutečňování projektů mobilit podílejí, je konstatování předkladatelů projektů, že ze stáží se vracejí jiní lidé, než na ně odjížděli.
Letos i v dalších letech se počty účastníků v projektech mobilit dále zvýší a účinnost programu Leonardo se tak v České republice opět prohloubí. Na účast co nejširšího okruhu organizací v evropských programech je totiž už nejvyšší čas.
Cílové země projektů stáží a výměn programu Leonardo da Vinci
Cílová země % z celkového počtu projektů mobilit
Německo 45
Velká Británie 11
Nizozemsko 8
Itálie 8
Rakousko 8
Francie 4
Ostatní země EU 16
Pramen: Národní vzdělávací fond
Autor je pracovníkem Národního vzdělávacího fondu
Zdroj: Hospodářské noviny, 14. 3. 2002
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.12.2025 19:21
