Ochrana spotřebitelů v EU? Žádná sláva
16. 3. 2002 | Lidové noviny
Před dnešním Mezinárodním dnem spotřebitelů vyjádřili spotřebitelé zemí Evropské unie pochyby, že jsou v celé zóně EU dobře chráněni. Nedůvěru pociťují při nákupech v zahraničí, zatímco při nákupech ve své zemi se cítí ochráněni poměrně dobře. Vyplynulo to z průzkumu Evropské komise. Jen 42 procent obyvatel ˝patnáctky˝ má pocit, že jejich spotřebitelská práva jsou dobře ochráněna. Při nákupech ve vlastní zemi stoupá důvěra na 56 procent, u nákupů v jiných zemích EU v průměru na 31 procent. Největší spokojenost s ochranou ve vlastní zemi vyjádřili Finové (82 procent), nejmenší Řekové a Portugalci (21 procent). Největší důvěru k nákupům v zahraničí vyjádřili Italové (57), nejmenší Němci (16). ˝Tato ukázka skutečné nedůvěry spotřebitelů při nákupech v zahraničí ukazuje, že musíme vyvinout větší úsilí, abychom zajistili spotřebitelům vysokou úroveň ochrany v celé EU,˝ řekl člen komise pro zdravotnictví a ochranu spotřebitelů David Byrne. Vyzval k intenzivnější diskusi politiků, obchodníků a občanů, kterou zahájila loni v říjnu komise s cílem v budoucnu harmonizovat ochranu spotřebitelů v členských zemích. Existující unijní pravidla na ochranu spotřebitelů neodpovídají potřebám a týkají se jen omezených případů obchodních praktik. V různých zemích EU má spotřebitel obecně jiná práva. Neexistuje ani žádná oficiální struktura, která by koordinovala spolupráci mezi úřady, které bdí nad dodržování práv spotřebitelů v jednotlivých zemích, konstatovala komise.
V Česku to není o nic lepší
Byrne také vyjádřil potřebu odpovídajícího zapojení nezávislých organizací na ochranu spotřebitelů do politiky EU. Tuto spolupráci označil za ˝klíčový bod pro vypracování lepších a účinnějších pravidel na ochranu spotřebitelů˝. Například v Belgii nabízí spotřebitelům pomoc v jejich případných sporech s obchodníky řada vládních a odborových organizací, ale u veřejnosti má podle všeho největší důvěru prestižní organizace Test-Achat. Tato organizace s mezinárodní působností nedávno zasáhla do debaty o průběhu zavádění eura, kdy svým šetřením přiměla úřady připustit, že někteří maloobchodníci využili přepočtu cen z národní měny na eura ke zvýšení ceny, a veřejně odsoudit tuto praxi. TestAchat ukázala prostřednictvím médií prstem hlavně na majitele belgických restaurací, kteří takto zvedli například cenu kávy a piva. Hlavním problémem českých spotřebitelů je domoci se svých práv při reklamacích vadného zboží. Podle předsedy Sdružení obrany spotřebitelů Františka Lobovského to souvisí s nižší kupní silou, spojenou s nákupy nekvalitního levného zboží. Zákazníci se často setkávají s problémem vyřízení reklamace v jejich neprospěch a nemají možnost se rychle domoci naplnění svých práv, protože jedinou možností zůstává soud. Situaci by podle Lobovského vyřešilo zřízení instituce, která by spory spotřebitelů rychle řešila. S jejím zřízením ale novela občanského zákoníku, která by měla platit od příštího roku, nepočítá.
Zdroj: Lidové noviny, 16. 3. 2002
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.12.2025 16:07
