Agris.cz - agrární portál

Zakladatelé tradice by novinkám v pivovaru těžko věřili

21. 3. 2002 | Mladá fronta Dnes

Pokud by v těchto dnech vstal z mrtvých některý z pivovarníků, kteří před více než sto padesáti lety pracovali v tehdejším Měšťanském pivovaru, zřejmě by se nestačil divit. Zatímco totiž tehdejší podnik vyráběl nejvýše čtyři tisíce hektolitrů piva za celý rok, jeho následník, dnešní gigant Plzeňský Prazdroj, může vařit zhruba deset tisíc hektolitrů piva - jenže denně, a tato čísla se týkají jen značky Gambrinus. Zatím posledním rozšířením kapacity bylo nedávné zvýšení výrobních možností varny Gambrinusu, kde díky koupi nového zařízení bude moci zanedlouho pivovar vyrábět denně dvanáct místo dosavadních deseti várek piva značky Gambrinus. Pivovarníci z Měšťanského pivovaru by zřejmě zůstali stát v úžasu i před jiným důkazem rozvoje Plzeňského Prazdroje. Dnes se totiž děje věc před nedávnem nevídaná - pivo nesoucí značku dříve pevně spojenou s Plzní již nemusí pocházet pouze ze západočeské metropole. Gambrinus se vyrábí již i na Slovensku, od nedávna navíc i v nošovickém Radegastu. "S využitím moderních technologií a zkušeností lidí z plzeňského pivovaru lze vyrobit Gambrinus i mimo Plzeň tak, aby chutí a vlastnostmi odpovídal plzeňskému originálu," říká sládek Jaroslav Malkovský, který se na licenční výrobě piva v pivovarech mimo západočeskou metropoli podílí. Podle slov mluvčího plzeňského pivovaru Jaroslava Pompa je ale licenční výroba některé značky v pivovarech mimo původní místo prodkuce ve světě běžná. "Jsme prvním českým pivovarem, který podobný postup zavedl. Jinde je to již samozřejmé. Příkladem může být slavné irské pivo Guinness - to se vyrábí licenčně v mnoha zemích světa," vysvětluje Pomp. Nejen do výroby nyní investuje Plzeňský Prazdroj. Zatímco dříve jen málo piva původem z Plzně překročilo hranice České republiky, nyní patří vlajková značka celé skupiny Plzeňský Prazdroj, tedy Pilsner Urquell, ke stále vyhledávanějšímu zboží na pultech prodejen v zahraničí. Jen loni vzrostl vývoz prémiové značky o 37 procent. Pivovar proto nyní staví v areálu plzeňského podniku nový velkokapacitní sklad za zhruba 85 milionů korun. "Plzeňský Prazdroj buduje nový sklad právě proto, že potřebuje zvýšit kapacitu pro expedici piva Pilsner Urquel do ciziny. Tato značka se totiž stala nejprodávanějším českým pivem v zahraničí," připomíná mluvčí pivovaru Jaroslav Pomp.


Zdroj: Mladá fronta Dnes, 21. 3. 2002





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 23.12.2025 14:12