Několik myšlenek ke spuštění programu SAPARD v ČR
15. 4. 2002 | Agris
Dnešek je pro české zemědělství a celou oblast českého a moravského venkova dnem symbolického otevření finančních bran specifických bruselských fondů z programu SAPARD, které naše zainteresovaná veřejnost dlouho očekávala. Finančních prostředků, nakumulovaných za období posledních tří let, není málo, ale není jich zase tolik, aby dokázaly vyřešit nebo nastartovat řešení všech z celé řady problémů, které v českém zemědělství a na venkově přetrvávají. Klíčovým momentem je pochopení faktu, že SAPARD je především "zkušebním testem", jak je ČR připravena a schopna využívat a také nezpochybnitelně dokladovat finanční toky z "Bruselu", přičemž naplní základní poslání fondu, tedy být v souladu se zkvalitňováním agrárního prostředí v širokém záběru, avšak bez jakékoliv eskalace produkce komodit.
Tento signál spolu s několikrát opakovanou pozicí Evropské komise k budoucí struktuře plateb pro kandidátské země by bylo vhodné mít při zaměření projektů programu SAPARD na mysli. Jinými slovy: Čerpání prostředků na programy SAPARD by se mělo z relativně širokého spektra možností soustředit zejména na ty, které bude možná v rámci budoucí zemědělské politiky v určitém teritoriu dále rozvíjet. Ačkoli je samozřejmě obtížné zasahovat do svobodného rozhodování podnikatelů, jak v rámci splnění podmínek SAPARD příslušné finanční prostředky využít, nebylo by rozhodně na škodu, zejména v rámci integrovaného regionálního prostředí koordinovat zaměření projektů tak, aby jejich realizace ve svých důsledcích neznamenala zbytečné plýtvání penězi.
Rád bych proto v této souvislosti apeloval jak na jednotlivé podnikatelské subjekty, tak na regionální pracoviště agentury SAPARD ČR, aby se při posuzování žádostí řídily zejména následujícími principy:
- Rozlišovat budoucí (čili ne ty současné) produkční a neprodukční zemědělské oblasti v ČR
- V teritoriích předpokládaného produkčního zemědělství volit z nabízených priorit zejména projekty typu 1.1. - "Investice do zemědělského majetku" a 1.4. - "Meliorace a pozemkové úpravy".
- V teritoriích spadající půdně a klimaticky do znevýhodněných oblastí (LFA) volit projekty v rámci opatření 2. - "Trvale udržitelný rozvoj venkovských oblastí".
- V rámci území, které spolu na základě historických vazeb a obdobných přírodních podmínek logicky souvisí, by měly být jednotlivé podávané i schvalované projekty vůči sobě v partnerském, a ne v konfrontačním postavení.
Praha, 15. dubna 2002
Ing. Jaroslav Palas, předseda zemědělského výboru Poslanecké sněmovny parlamentu ČR
Zdroj: Agris, 15. 4. 2002
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 19.12.2025 05:33
