Agris.cz - agrární portál

Banky mi nevěřily, tvrdí podnikatel z Kácova

3. 5. 2002 | Hospodářské noviny

Šlechta, stát a soukromá společnost, které se příliš nedařilo, patřily dříve mezi vlastníky středočeského Pivovaru Kácov. Nyní se jeho zašlou slávu snaží vzkřísit David Hořejší, podnikatel, jehož koníčkem je obnova v minulosti zanedbávaných menších pivovarů. "Působit v tomto oboru není žádný zlatý důl, ale na slušné živobytí by to mělo stačit," říká.

Hořejší přišel se svým společníkem Alešem Veselým do Kácova na podzim loňského roku a po nezbytných úpravách začal před několika týdny vařit pivo. Kácovští se tak piva ze svého pivovaru dočkali opět po sedmi letech. Předchozí majitel vyráběl pivo necelé dva roky. "Tuto šanci beru jako dlouhodobou záležitost. Do rozjezdu jsem investoval několik miliónů korun a podle mých propočtů se jen tak brzo nevrátí. Kromě toho se mi tady líbí a s místními, které pokládám za patrioty, se snažím vycházet co nejlépe," tvrdí Hořejší. Ten již například zvelebil březnický pivovar Herold, který před jeho příchodem prodával 400 hektolitrů měsíčně, poté to bylo šestkrát více.

Nastartovat výrobu však podle něj nebylo vůbec jednoduché. Největší překážkou nebyl nedostatek elánu či nepřízeň místní radnice, ale přístup největších českých peněžních ústavů.

"Jako vlastník malého pivovaru, který potřebuje na rozjezd několik málo miliónů, nemáte u bank téměř žádnou šanci. Ty pokládají pivovarnictví v tomto rozsahu za rizikový obor," uvádí Hořejší.

Překážkou také podle něj bylo stáří technologie, na jejíž nákup si potřeboval půjčit. "Zařízení je osm let staré, což bylo pro banky příliš. Přitom naprostá většina českých pivovarů má technologii mnohem starší," dodává. Ambicióznímu podnikateli nakonec nezbylo nic jiného, než se obrátit na nejmenovanou leasingovou společnost, která mu úvěr poskytla s ročním úrokem 25 procent.

I přes tyto problémy Hořejší pivo vaří a zdá se, že poměrně úspěšně. Dosud získal dvanáct hospod nejen v nejbližším okolí, ale dokonce i dvě v hlavním městě. Letos hodlá kácovský pivovar vyrobit šest tisíc hektolitrů piva, za tři roky by to mělo být již deset tisíc ročně. Jen malou část produkce prodá Hořejší ve své vlastní hospůdce v areálu pivovaru. "Hospoda slouží především jako propagace našeho piva. Zatím se to daří, protože si pro něj jezdí lidé ze širokého okolí," prohlašuje Hořejší. Popularitu si restaurace získala nejen kvalitním pivem, ale i cenou, která je oproti zavedeným značkám čepovaným ve městečku podstatně nižší.

Majitelé hodlají využít i strategickou polohu pivovaru, který se nachází přímo u řeky Sázavy v blízkosti jezu a hlavně vodáckého tábora. Právě vodáci mají významnou částkou přispět do pokladny podniku. "Spoléháme na to, že lidé se po celodenní jízdě po řece rádi posilní, a proto pro ně vybudujeme před areálem zahrádku," říká Hořejší.


Zdroj: Hospodářské noviny, 3. 5. 2002





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.12.2025 10:30