Týden v Evropě 29. 4. - 5. 5. 2002
9. 5. 2002 | Agris

Týden v Evropě 29. 4. - 5. 5. 2002
Stručné zprávy z EU
Komise vymezila rámec vztahů mezi EU a Dánskem při realizaci společné vízové, azylové a imigrační politiky i v dalších otázkách souvisejících s volným pohybem osob
Evropská komise vede orientační diskusi o účasti Dánska na opatřeních Společenství, do nichž se nemá možnost za stávající smluvní úpravy zapojit. Schválené hlavní politické linie vyjadřují případný zájem Společenství na dánské účasti ve čtyřech oblastech: tzv. dublinské právní předpisy a předpisy Eurodac (mechanismy a kritéria určování členských států, které budou mít povinnost se zabývat žádostmi o azyl), nařízení Brusel I (jurisdikce a uznávání a uplatňování rozsudků v občanských a obchodních věcech) a “předávání soudní a mimosoudní dokumentace”.
[Podkladový text IP/02/643]
EU dospěla ke stabilizačnímu cíli v oblasti emisí skleníkových plynů v roce 2000
Evropská agentura pro životní prostředí (The European Environment Agency, EEA) zveřejnila údaje o emisích skleníkových plynů v EU za rok 2000. Z údajů vyplývá, že EU splnila svůj závazek vyplývající z Rámcové úmluvy OSN o klimatické změně (UNFCCC) ve smyslu stabilizace emisí do roku 2000. V tomto roce byly emise skleníkových plynů v EU o 3,5 procenta nižší než v referenčním roce 1990. Komisařka pro životní prostředí Margot Wallströmová tuto zprávu přivítala: “Je to dobrá zpráva. Ukazuje také, že EU dosáhla pokroku na cestě ke splnění našeho kjótského cíle mínus 8 procent.” Dodala však: “Na druhé straně nám však dělá starosti mírné zvýšení emisí v letech 1999 a 2000 - tento trend musíme opět zvrátit. Řada členských států musí ke snížení emisí skleníkových plynů ještě vynaložit značné úsilí.” Tisková zpráva EEA je umístěna na této adrese:
http://org.eea.eu.int/documents/newsreleases/greenhouse_gas_emission
[Podkladový text IP/02/636]
Návrh Komise na rozpočet roku 2003: zdravá rovnováha mezi finančním zabezpečením nových úkolů a rozpočtovou disciplínou
Komise přijala svůj vlastní návrh rozpočtu na rok 2003 (Předběžný návrh rozpočtu). Na straně výdajů ve výši něco přes 98 mld. € je navrhované navýšení plateb o 2,7 procent oproti roku 2002 nižší než ohlášené průměrné zvýšení rozpočtů jednotlivých členských států. Návrh rozpočtu na rok 2003 zůstává hluboko pod úrovní horního limitu finančního plánu pro rozpočet unie, který byl uveden v Agendě 2000. Ve srovnání s tímto horním limitem navrhovaný rozpočet ušetřil 4,7 mld. € a představuje 1,03 procenta hrubého národního důchodu Evropské unie.
[Podkladový text IP/02/639]
Byla přijata jasnější pravidla označování vín
Evropská komise přijala nová pravidla pro označování vín. Pravidla stanoví s platností od 1. ledna 2003 povinné náležitosti vinět, např. údaje o obsahu alkoholu, číslo výrobní šarže a jméno výrobce. Navíc upravují i označení některých nepovinných údajů, jako jsou např. výrobní metody, tradiční výrazy, jména vinohradů či rok sklizně. Rozhodnutím se také zavádějí opatření k ochraně tradičních výrazů, jimiž se víno charakterizuje, včetně jazyků, ve kterých se příslušná tradiční terminologie vyskytuje. Například výraz “ročník” je vyhrazen jen v souvislosti s jeho užitím u likérových vín, pravidla však nekladou žádná omezení na jeho užití u běžných tichých (nešumivých) vín. Pravidla rozlišují mezi tradičními výrazy, které označují splnění souboru specifikací, a tradičními výrazy, které víno dávají do souvislosti s jistou zeměpisnou oblastí. Pravidla také obsahují ustanovení týkající se vín dovážených k prodeji v EU z třetích zemí. Toto rozhodnutí slaďuje dosud nejednotný přístup v jednotlivých zemích EU k různým druhům vín. Po jejich vstupu v platnost se na všechna vína a vinné produkty bude vztahovat jednotný postup označování.
[Podkladový text IP/02/648]
Bruselské ekonomické fórum bylo zahájeno veřejnou diskusí o hospodářských výhledech a politice
Komisař pro hospodářské a finanční záležitosti Pedro Solbes zahájil zasedání třetího Bruselského ekonomického fóra projevem o fungování a budoucnosti koordinace hospodářské politiky v rámci EU. Od svého zrození v květnu 1999 se fórum vyvinulo do podoby jednoho z nejvýznamnějších evropských míst pro setkání předních vysokoškolských odborníků a tvůrců politiky v hospodářské oblasti v Evropě. Letos bylo zahájeno veřejnou diskusí o jarních hospodářských prognózách zveřejněných Komisí a o Obecných vodítcích hospodářské politiky. Druhý den se fórum zabývalo dvěma speciálními odbornými tématy: akciovými trhy a rozšířením EU. Na fórum mají přístup zástupci tisku. Úplný program jeho jednání najdete na
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/events/2002/events_brussels_020502_en.htm
Předseda Prodi přivítal novou mezinárodní iniciativu pro mír na Středním východě
Předseda Evropské komise Romano Prodi přivítal výsledky zasedání “kvarteta” o situaci na Středním východě, které se konalo 2. května ve Washingtonu. Kvarteto se skládá z Evropské unie, Spojených států amerických, Ruské federace a OSN. Byly dohodnuty práce na několik týdnů, jejichž výsledkem by měl být soubor zásad jako základ pro setkání počátkem léta, kdy by měl být obnoven mírový proces mezi Izraelem a Palestinci.
Předseda Romano Prodi prohlásil: “Právě to je výsledek, po kterém jsem volal ve všech svých kontaktech se zúčastněnými stranami, arabskými leadery a prezidentem Putinem. Na summitu EU-USA, který kvartetu předcházel, jsme se na tomto dalším postupu dohodli s prezidentem Georgem Bushem. Evropská komise učiní vše, co je v jejích silách, aby podpořila toto úsilí zaměřené k zjištění trvalého míru na Středním východě.” Viz též přepis tiskové konference v Bílém domě na adrese
http://www.whitehouse.gov/news/releases/2002/05/20020502-9.html
Komise navrhuje plošné uznávání soudních rozhodnutí podle rodinného práva, za účelem řešení problémů únosu dětí
Evropská komise přijala návrh, kterým se uzavírá právní rámec pro vzájemné uznávání rozvodových rozsudků a rozhodnutí o rodičovské odpovědnosti v celé Evropské unii. Cílem návrhu je v rámci EU zamezovat únosům dětí zavedením mechanismu zajištění návratu unesených dětí na základě spolupráce mezi soudy a orgány jednotlivých členských států. Únos dětí přes státní hranice během soudních sporů o svěření dítěte do výchovy jednoho z rodičů se stává stále závažnějším problémem, který dětem i rodičům způsobuje velké neštěstí.
[Podkladový text IP/02/654]
Komise zahajuje konzultace o zákonu o nesmluvních závazcích (“Řím II.”)
Evropská komise zahájila konzultace o prvotním předběžném návrhu nařízení Rady, jehož účelem bude sladit pravidla týkající se právní úpravy nesmluvních závazků (“Řím II.”). Tato iniciativa přichází v rámci probíhajících prací zaměřených na vytvoření zóny skutečné svobody a spravedlnosti. Cílem je zajistit, aby soudy všech členských států uplatňovaly stejné právní normy na přeshraniční spory týkající se nesmluvních závazků, a usnadnily tak vzájemné uznávání soudních rozhodnutí po celé EU. Znění návrhu je uvedeno na adrese http://europa.eu.int/comm/dgs/justice_home/index_fr.htm. Příspěvky do diskuse je možno zasílat na adresu JAI-coop-jud-civil@cec.eu.int do 15. září.
[Podkladový text IP/02/650]
Místopředsedkyně Loyola de Palacio vyjadřuje optimismus ve věci společné transatlantické letecké zóny
Loyola de Palacio vyjádřila optimismus v souvislosti s možnostmi dosáhnout s USA dohody o bilaterálních vztazích v oblasti letecké dopravy. Během oficiální návštěvy USA, kde se setkala s náměstkem ministra dopravy Michaelem P. Jacksonem, se jednalo o několika zásadních problémech letecké dopravy. Komisařka se zavázala k hlubší spolupráci mezi oběma stranami Atlantiku. Na otázku o důsledcích dlouho očekávaného rozhodnutí Soudního dvora o dohodě o otevřeném nebi prohlásila: “Vláda USA si uvědomuje, že výsledek soudního jednání bude v každém případě znamenat potřebu přistoupit k vyjednávání. Domnívám se, že skutečně zvažuje možnost vyjednávat nejenom o otevřeném nebi mezi EU a USA, ale také snad o možnostech jít o trochu dále.”
[Podkladový text IP/02/649]
Vydání více než 20 000 europasů znamená úspěch systému cest za vzděláním
Evropská komise přijala zprávu, která poprvé bilancuje výsledky její iniciativy Evropské cesty za vzděláním, realizované již od začátku roku 2000. Program cest za vzděláním je zaměřen na podporu mobility lidí při jejich vzdělávání a zaškolování, zlepšení perspektiv zaměstnanosti pro mladé lidi a zvýšení kvality a přitažlivosti učňovského školství. Osobám procházejícím zaškolováním v souvislosti s pracovním uplatněním, včetně učňovského poměru, program umožňuje strávit jistou dobu praktického i jiného výcviku v jiném členském státu EU. Listina zvaná Europass Training (evropský cestovní pas za vzděláním, europas) představuje potvrzení o absolvování těchto studijních pobytů. Během uplynulých dvou let bylo vydáno na dvacet tisíc těchto europasů, které osvědčují absolvování studijních pobytů v délce 3 až 15 týdnů, většinou mladých lidí do 23 let.
Podrobné informace a odkazy na národní kontaktní místa naleznete na adrese
http://europa.eu.int/comm/education/europass/index_en.html
[Podkladový text IP/02/651]
Zprávy Eurostatu
Březen 2002: nezaměstnanost v euro zóně stabilní na 8,4 %; v EU15 stabilní na 7,6 %
Sezónně korigovaná nezaměstnanost dosahovala v euro zóně v březnu 2002 výše 8,4 % a oproti únoru se nezměnila. V březnu 2001 činila 8,3 %. V EU15 byla míra nezaměstnanosti v březnu 7,6 % a oproti únoru se nezměnila. V březnu 2001 činila také 7,6 %. V březnu 2002 zaznamenaly nejnižší míru nezaměstnanosti tyto státy: Nizozemsko (2,4 % v únoru), Lucembursko (2,6 %), Rakousko (4,0 %), Dánsko (4,1 %), Portugalsko (4,3 %) a Irsko (4,4 %). Španělsko s 12,9 % má stále nejvyšší míru nezaměstnanosti v Evropě.
[Podkladový text STAT/02/53]
Zprávy o rozšíření
Jednání probíhají podle plánu, uvádí Verheugen
“Jednání probíhají podle plánu,” konstatoval dne 25. dubna komisař pro rozšíření Gunther Verheugen v projevu na bruselské konferenci o rozšíření. Podle něj existují dobré vyhlídky na zvládnutí dosud neuzavřených složitých kapitol ještě v druhém pololetí letošního roku: v souladu s harmonogramem stanoveným EU by se do poloviny roku mělo v rámci EU dohodnout ke všem těmto kapitolám (které souvisejí s financemi), včetně zemědělství, společné stanovisko. Mezitím se zřejmě s předními kandidáty podaří uzavřít skoro všechny dříve zahájené kapitoly, a pozornost se tak bude moci soustředit na dokončení jednání do konce roku 2002.
“Zdá se, že bychom měli být schopni uzavřít kruh z Kodaně do Kodaně,” uvedl v narážce na zasedání Evropské rady v Kodani v roce 1993, kde byla schválena tři kritéria přistoupení k EU, a na nadcházející summit v Kodani plánovaný na letošní prosinec. Ke konci října zaměří Evropská rada za dánského předsednictví pozornost na pravidelné zprávy o pokroku za rok 2002 a na konkrétní doporučení Komise ohledně států, s nimiž by jednání měla být uzavřena. Podle komisaře se tak uvolní cesta pro zahájení závěrečné fáze jednání ještě před dalším zasedáním Evropské rady v polovině prosince v Kodani.
Komisař však uznává značný rozsah dosud nevyřešených úkolů: “Tento proces nikdy nebyl jednoduchý a nyní docházíme k bodu, kdy na nás ještě čeká vyřešení některých obtížných otázek: kapitoly o institucích a kapitol s finančními důsledky - zemědělství, regionální politika a rozpočet.” Ujistil však o šancích na úspěch: “Domnívá-li se snad někdo, že obtížné otázky řešíme právě teď, tak jim musím připomenout, že jsme již vyřešili některé záležitosti, které byly nejméně tak složité jako otázky, před jejichž řešením dosud stojíme,” prohlásil a jako příklad uvedl citlivé otázky volného pohybu pracovních sil nebo prodej pozemků.
Komisař ale také vyšel vstříc Bulharsku a Rumunsku, tedy dvěma jednajícím kandidátům, o nichž se přímo nepředpokládá, že by byli připraveni uzavřít vstupní jednání do konce letošního roku, aby je ujistil o dalším postupu. Záměrem je zahájit s nimi jednání o všech kapitolách ještě letos. Rumunskému prezidentovi, který se také tiskové konference zúčastnil, řekl: “Pane prezidente Iliescu, moje zpráva Vám je stejná jako bulharské vládě před několika dny: na Rumunsko a Bulharsko nezapomeneme, ani jim neutečeme!” Pro tyto dvě země a “pro všechny země, s nimiž nebude možno jednání uzavřít do konce letošního roku” Komise navrhne posílenou předvstupní strategii a přesnou silniční mapu, aby tak jednání dále urychlila, slíbil Verheugen.
Komisař také povzbuzoval Turecko “k dalšímu úsilí ke splnění hospodářských a politických vstupních kritérií, s důrazem zejména na lidská práva,” neboť Evropská rada již schválila novou fázi turecké předvstupní strategie znamenající také podrobné posouzení jeho legislativy a příprav na harmonizaci s acquis.
V souvislosti s Kyprem prohlásil, že je v současné době “opatrně optimistický” ohledně perspektiv vyřešení přetrvávajících rozporů mezi komunitami kyperských Řeků a Turků. Uvedl, že “oba hlavní vyjednavači zapojení do probíhajících přímých rozhovorů jsou odhodlaní a angažovaní ve svém úsilí dospět k trvalému politickému řešení,” a obě strany vyzval k dalšímu konstruktivnímu jednání a využití příležitosti dospět k dohodě ještě “před uzavřením vstupních jednání ke konci letošního roku”.
Prognózy hospodářského růstu kandidátských zemí
Poté, co Evropská komise nedávno provedla posouzení makroekonomické výkonnosti kandidátských zemí (viz Týden z 22. dubna), komisař pro hospodářské a měnové záležitosti Pedro Solbes tento týden předložil hospodářské výhledy zpracované Komisí pro jednotlivé kandidáty. Slabý hospodářský vývoj v oblasti během druhé poloviny roku 2001 má velmi negativní vliv na průměrnou rychlost růstu v letošním roce, a to i přes zrychlující se oživení, uvádí prognóza. Na druhé straně ale předpokládá, že očekávaný návrat k obvyklému zahraničním a domácímu vývoji by měl umožnit dosáhnout v roce 2003 průměrné rychlosti růstu ve výši 4 procent. Úbytek zaměstnanosti by se měl postupně kompenzovat vyšší tvorbou pracovních míst, což by v roce 2003 mělo vést k mírnému zlepšení celkové situace na trhu pracovních sil. Zrychlující se exportní poptávka v letech 2002 a 2003 by měla zabránit významnému zhoršení zahraničně obchodní bilance.
Hlavní poznatky a prognózy ve zkratce:
Celkově. - Očekávané oživení v USA do jisté míry urychluje roce 2002 i celosvětový růst. Po prudkém snížení exportního trhu v roce 2001 kvůli zpomalení v EU, zejména v Německu, se v kandidátských zemích v roce 2002 očekává jeho poněkud rychlejší růst, který by se měl v roce 2003 více než zdvojnásobit. Rychlost růstu by se měla v jednotlivých zemích více sbližovat, neboť by mělo dojít k postupnému sbližování domácích faktorů, které mají v současné době na trh negativní vliv, zatímco vnější prostředí se bude zlepšovat. Nárůst domácí poptávky se zřejmě urychlí a jeho příspěvek k hospodářskému růstu by se měl opět dostat do kladných čísel ve všech zemích. Zejména investice by se měly vzchopit, v souladu se zlepšujícími se hospodářskými vyhlídkami a zrychlující se vnější poptávkou. Ve dvou největších kandidátských zemích je však domácí hospodářský vývoj v roce 2002 zdrojem nejistoty. Dosud se neobjevily jednoznačné signály oživení v Polsku, i přes loňské uvolnění fiskální a monetární politiky. Centrální banka sice úrokové sazby z jejich nejvyšší úrovně snižuje, ale vzhledem k současnému zpomalování inflace zůstávají reálné úrokové sazby poměrně vysoké. Rychlé zlepšení vnějšího prostředí se nepředpokládá, a oživení v Polsku bude proto pravděpodobně pomalé. V Turecku se oživení zřejmě dostalo do správných kolejí, ale nadále přetrvávají značné nejistoty.
Očekává se, že celkově pozitivní trend povede k mírnému růstu zaměstnanosti a mírnému snížení průměrné míry nezaměstnanosti v roce 2003. Míra nezaměstnanosti však bude nadále zřejmě vykazovat velké rozdíly, od 3,9 % na Kypru do 19,6 % v Polsku v roce 2003.
Záporné saldo zahraničního obchodu se zřejmě ještě prohloubí, neboť silnější domácí poptávka, včetně investiční poptávky, požene dovoz vzhůru rychleji, než bude schopnost zlepšujícího se vnějšího prostředí podporovat vývoz. Deficit běžného účtu zůstane v řadě zemí relativně velký. Tyto země by však měly být schopny nadále přitahovat příliv kapitálu, který nevytváří dluh, zejména pomocí přímých zahraničních investic, a tak tento deficit financovat.
Česká republika. - V roce 2001 se růst HDP zrychlil na 3,6 %, ale vykazoval ke konci roku známky zpomalování. Dopad loňského globálního hospodářského zpomalení na českou ekonomiku bude omezený a projeví se s jistým časovým zpožděním. Na rok 2002 se růst HDP předpokládá o něco pomalejší než v roce 2001, ale v roce 2003 by se měl opět zrychlit, zlepší-li se vnější prostředí. Hlavními politickými obavami jsou strukturální nerovnováha veřejných rozpočtů a na trhu pracovních sil. Informace o dalších zemích jsou uvedeny v týdeníku Enlargement Weekly na adrese
http://europa.eu.int/comm/enlargement/docs/newsletter/weekly_300402.htm
Jaderná bezpečnost je pro kandidátské země prioritou
Místopředsedkyně Evropské komise odpovědná za dopravu a energetiku Loyola de Palacio 22. dubna na zasedání průmyslového a energetického výboru Evropského parlamentu prohlásila: “V rozšířené Evropě nesmí jadernou bezpečnost zanedbat ani Komise, ani členské státy.” Komise se podle ní domnívá, že v kandidátských zemích by mělo být odstaveno celkem osm reaktorů, protože jejich bezpečnostní standardy nebyly aktualizovány. Z toho však zákonitě vyplývají problémy. Na jedné straně existuje neochota nést náklady na odstavení jaderných elektráren. Také je obtížné najít náhradní zdroje energie - některé kandidátské země jsou na jaderné energetice závislé z 80 procent. Neexistence jednotných standardů v kandidátských zemích i v EU znamená, že je podle komisařky zapotřebí vytvořit jednotná unijní pravidla, a to ještě před rozšířením. Poslancům Evropského parlamentu také sdělila, že záměry energetické politiky Komise na rok 2003 zahrnují jako prioritu převzetí acquis communautaire kandidátskými zeměmi v oblastech jako energetika, transevropské sítě a biopaliva.
Střední Evropě se v oblasti lidských práv “vede lépe”
Dne 23. dubna se ve Varšavě sešlo více než 150 představitelů vlád a mezinárodních odborníků z Evropy, střední Asie a Severní Ameriky, aby projednali možnosti zlepšení ochrany lidských práv pomocí soudní reformy. Organizátorem třídenního setkání byl Úřad pro demokratické instituce a lidská práva při Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE). Ředitel Úřadu velvyslanec Gérard Stoudmann prohlásil: “Toto setkání nabízí dobrou příležitost k bilanci výsledků reforem soudnictví jednotlivých zemí OBSE.” “Funkční soudnictví, na které se může spolehnout jak jednotlivec, tak právnická osoba, nejen představuje naprosto nejdůležitější článek demokratické společnosti, ale je také základní podmínku hospodářské stability,” uvádí OBSE. Mezi klíčové výzvy patří zajištění nezávislosti a bezúhonnosti soudnictví, dostupnost soudnictví pro menšiny, chudé a další zranitelné skupiny obyvatelstva a přebudování soudního systému. OBSE však poznamenává, že “během uplynulých deseti let bylo dosaženo pozoruhodného pokroku, zejména ve střední Evropě”.
Rozšíření - úhelný kámen dánského předsednictví
Dánský ministr zahraničních věcí Per Stig Mřller podtrhl prioritu, kterou představuje rozšíření EU pro nadcházející dánské předsednictví EU v druhém pololetí letošního roku. Dánsko svému odhodlání dodalo i vizuální rozměr: logo, které bude symbolizovat dánské předsednictví a které bylo oficiálně představeno minulý týden, zobrazuje soustředné letokruhy dubového kmene, což symbolizuje rozšíření EU.
Informační centrum Evropské unie při Delegaci Evropské komise v České republice
European Union Information Centre of the Delegation of the European Commission to the Czech Republic
Rytířská 31, 110 00 Praha 1, Česká republika
Tel.: (+420 2) 216 10 142 Fax: (+420 2) 216 10 144
Zdroj: Agris, 9. 5. 2002
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 17.12.2025 20:31
