Výtah z posledního jednání Rady EU pro zemědělství - doslovný překlad
11. 7. 2002 | Agris
(Outcome of Agricultural Council of June 200)
Bylo dosaženo politické shody na návrhu Evropské komise (EK) týkající se hygieny potravin prezentované EK 14. 7. 2000. Pod tímto návrhem ponesou lidé, které mají co dočinění s potravinami v potravinovém řetězci, prvotní odpovědnost za bezpečnost potravin. Pozornost se klade na nastavení cílů, zatímco ponechání obchodní pružnosti rozhoduje o použití bezpečnostního opatření. Rada následovala návrh EK za předpokladu shromažďovat potřeby týkající se potravin, které jsou situovány v oblastech trpících geografickým omezením a použít množství tradičních metod výroby potravin (Zoones). Komise a prezídium doplnilo Radu o pokrok dosažený sledováním a kontrolováním nemocí přenášených potravou, zejména zvýrazněním potřeby kontrolovat salmonelu. Velké množství delegací podporuje tyto návrhy a mělo by být možné dosáhnout společné pozice za dánského presidentství.
V květnu předložilo prezídium Memorandum o výlohách ve veterinární oblasti s výhledem dosáhnout shody nad systémem pro financování kontrolních opatření zvířecích nemocí. BSE - aktualizuje současný stav v EU (BG), člen komise David Byrne nastínil Radě aktuální stav a zvýraznil, že celkový výskyt případů BSE v EU je stabilní. Poukázal také na národní opatření v některých částech Evropy výskytu scrapie.
Komisař Franz Fischler představil nejnovější tržní předpověď pro zemědělské trhy. Popisují střednědobý výhled pro hlavní zemědělské trhy EU, které by se mohli ukázat poměrně výhodnými pro většinu výrobků, s pozoruhodnou výjimkou žita, rýže a ještě menším objemem ječmene a drůbežího masa. "Přesto ještě tento výhled zůstává významnou nejistotou," uvádí se v zápisu.
Tyto nejistoty se týkají objemu a velikosti světového ekonomického růstu, a tedy růstu poptávky v rozvíjejícím se světě, střednědobého výhledu směnného kursu EUR/dolar a dopadu na existující a budoucí vnitrostátní obchodní politiky. Po této stránce si nový americký "Farm Bill" (nejnovější americký zemědělský zákon zvyšující podporu americkým farmářům - pozn. překl.) zaslouží zvláštní pozornost. Bez předvídání výsledků hloubkové analýzy jsou hlavní prvky hodnocení následující: Rostoucí úroveň podpory podle nového zemědělského návrhu zákona znamená větší výrobní úroveň ve Spojených státech, než jakou by tržní ceny mohly vytvářet a mělo by tedy dojít k uplatnění dalších dolů směřujících tlaků na světové tržní ceny. Největší dopad by měl být pocítěn v odvětví obilnin, kde nový zemědělský návrh zákona očekává nárůst konkurence amerických výrobků. Oproti tomu, americká výroby olejnin předpovídá možný pokles.
Podle EK se konkurence obilnin EU lepší, jako výsledek Agendy 2000 a kombinací s mírným obnovením cen olejnin se očekává další nárůst spotřeby obilnin. Na trhu s žitem je očekávána nerovnováha jako důsledek relativní vysoké tržní ceny a nedostatkem tržního odbytu. Roční nadprodukce se odhaduje na přibližně 15 procent, předpokládá se dosažení vzrůstu ve veřejné zásobě na 13 milionů tun do roku 2009 (dvakrát více než byla projektována úroveň výroby). Podobný vývoj je očekáván v odvětví rýže, kde tržní rovnováha je projektována jako dramatické zhoršení a veřejné zásoby dosahují neudržitelné úrovně.
Podle EK se zdá být jasné, že rizika v zemědělství vzrůstají s rostoucí liberalizací a globalizací stejně jako s rostoucí klimatickou nestabilitou. To platí jak pro rizika cenová, tak i výrobní. Jaká koncepce existuje ve formě směrnic a pravidel podporovaných státem? Měla by EU jít ještě dál? Samozřejmě, my pozorujeme a analyzujeme co naši obchodní partneři a konkurenti podnikají, aby pomohli jejich zemědělcům zvládnout rizika a tak je představitelné, že tento subjekt bude také hrát jistou roli v novém otevřeném obchodním světě. Věřím, že tedy proto máme dobré důvody zůstat otevření a pokračovat v naší diskuzi. Nové politické nástroje ke snížení rizik by měly zapadnout do celkového politického mixu CAPu a měl by být vytvořen dostatečný kapitál. Proti současnému přísnému hornímu limitu na zemědělské výdaje by to mohlo znamenat, že by bylo méně peněz k dispozici pro jiné obvyklé nástroje CAPu.", uvedl komisař Fischler.
Rada odsouhlasila zjednodušení a nárůst legální bezpečnosti národní administrativy pro ovoce a zeleninu bez vzrůstajících výdajů." Komise souhlasí, že určité zlepšení je ve vzájemných vztazích "Veřejné tržní organizace" a "Zemědělského rozvoje" potřeba.
Rakousko deklarovalo znepokojení týkající se obilných trhů EU, zejména díky vzrůstajícím exportům s nulovým clem z kandidátských zemí. "Pokud jde o sledování tarifních kvót pšenice a kukuřice, budou použity speciální hospodářské procedury, aby zabezpečily řádný a přehledný výpočet kvót. Pokud jde o požadavek obnovit navíc clo 10 EUR ve spojení s dovozem z Východní Evropy, není v tuto chvíli přijatelné řešení limitovat dovozy obilnin. Bylo by to politicky nepřijatelné aplikovat pro kandidátské země vyšší tarify, než jaké jsou pro zbytek světa. EK ale v současné době prozkoumává několik návrhů, aby zabezpečila adekvátní vnější ochranu obilných trhů v EU.", uvedl Fischler.
Zdroj: Agris, 11. 7. 2002
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 05:37
