Agris.cz - agrární portál

Spotřebitelé, těšte se do Evropské unie

18. 7. 2002 | Denik.cz

Členství Česka v Evropské unii přinese domácím spotřebitelům výrazně vyšší ochranu, než na jakou jsou dosud zvyklí. Rozšíří se jejich práva a zlepší postavení na trhu. Vyplývá to ze studie nazvané nazvané Ochrana spotřebitele v České republice a Evropské unii, již připravilo Sdružení obrany spotřebitelů - SOS.

"Naše země již nyní přejala část směrnic unie chránících spotřebitele. Většinou však začnou platit až s předpokládaným datem vstupu, totiž od roku 2004," uvedl předseda sdružení František Lobovský.

Upozornil například na prodloužení záruční doby na zboží dlouhodobé spotřeby z nynějších šesti měsíců na dva roky, u použitých spotřebních předmětů na rok. "Tento zákon parlament přijal a začne platit od příštího roku. Zákazníci si navíc budou moci vybrat, zda chtějí reklamovaný výrobek opravit, což je převažující dnešní praxe, nebo vyměnit," podotkl Lobovský.

Česko také přijalo evropskou směrnici, podle níž se zákazník v obchodě při nákupu nápojů, sýra, cukru, textilií, pracích či mycích prostředků dozví nejen cenu balení, které kupuje, ale také cenu za litr, kilogram, metr. "Smyslem je usnadnit kupujícím srovnání cen výrobků v odlišném balení a vybrat si, co je pro ně výhodnější. Mnohdy totiž různé krabičky, sklenice či flakóny vypadají jako výhodné, ale v přepočtu na jednotku množství mohou klamat," uvedl ekonom Petr Dvořák s tím, že zákon o cenách vstoupí v platnost až od roku 2004.

V Evropské unii se však běžně uplatňují i pravidla, o nichž se tuzemským spotřebitelům zatím ani nesní. "Žalobu na ochranu práv zákazníků mohou v unii podat spotřebitelské organizace, které jsou mimochodem velmi silné a vážené. Rozsudek je pak závazný i pro další osoby, které odsouzeného žalovaly ze stejného důvodu," vysvětlil právník Zdeněk Holý.

Některé výhody, které v unii patří ke standardní ochraně spotřebitelů, jak uvedl Lobovský, pociťují domácí zákazníci už nyní. "Naše republika již řadu směrnic přijala. Teď v létě v době dovolených klienti cestovních kanceláří ocení, že ceny zájezdů se smějí měnit nejpozději 20 dnů před odjezdem, a to jen ze zákonných důvodů. Kanceláře musí také mít pojištění před neschopností plnit své závazky," uvedl Lobovský.

Sdružení spotřebitelů však upozorňuje, že ne vše vyřeší lepší zákony. "Bolestí jsou hlavně reklamace. Lidé se u nás i přes nové a kvalitní zákony často marně domáhají svých práv. Jedinou šancí je mnohdy soud. Zdlouhavé a drahé řízení však mnohé odradí. V severských zemích mají spotřebitelského ombudsmana, který spotřebitelům snáz pomůže obhájit a dobrat se svých práv,"podotkl Lobovský.


Zdroj: Denik.cz, 18. 7. 2002





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 14:32