Výzkum maloobchodu - preference zákazníka
18. 10. 2002 | Potravinářská komora
Jiný názor na to, co je čerstvé zboží, má obchodník a zcela odlišně tuto skutečnost vnímá zákazník. Prokazují to výsledky výzkumu společnosti Incoma Consult.
Spotřebitelé u potravin vnímají dvě základní charakteristiky čerstvosti, zda jde o výrobek bez chemické konzervace s krátkou trvanlivostí či jde o zboží právě vyrobené nebo dodané na pult.
Zákazník prý vnímá výrobek jako čerstvý zhruba v první polovině lhůty jeho doporučené spotřeby. Zatímco obchodník považuje za čerstvý výrobek s krátkou lhůtou spotřeby, pro zákazníka je to vše,"co právě dovezli".
Maso, uzeniny, lahůdky či ovoce a zeleninu stále ještě lidé nejčastěji nakupují v pultových prodejnách nebo na tržištích. Není to ani tak proto, že by u tohoto sortimentu spotřebitelé dávali přednost specialistům, ale spíše proto, že o rozložení sil na trhu s čerstvými potravinami stále ještě rozhoduje nabídka a nikoliv zákazník. Rozhoduje však i náročnost spotřebitele, což je těžko měřitelný ukazatel, který by se přibližně dal vyjádřit i příslušností do příjmové skupiny. Nejchudší vrstvy prakticky nekupují čerstvé potraviny v hypermarketech, ale dávají přednost specializovaným prodejnám diskontům či tržnicím. Ty ale preferují i lidé s nejvyššími příjmy zřejmě v očekávání lepší kvality. V supermarketech naopak roste zájem o nakupování čerstvých potravin.
Zdroj: Potravinářská komora, 18. 10. 2002
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 19.12.2025 12:03
