Největší výrobce skleněných obalů na Slovensku má zahraničního vlastníka
27. 11. 2002 | Agris
Slovenský antimonopolní úřad schválil vstup švýcarské společnosti Vetropack Holding AG do Skloobalu v Nemšové. Informoval o tom dnes Jiří Janoušek ze zastupující agentury 4Jan. "Největší výrobce skleněných obalů na Slovensku, který změní název na Vetropack Nemšová, by se tak měl během čtyř let dostat díky vysokým investicím nového vlastníka na evropskou úroveň," konstatoval Janoušek. Akvizice přitom podle úřadu nevede k dominantnímu postavení na relevantním trhu výroby a prodeje skla ve střední a východní Evropě.
"Ve sklárně se od roku 1998 vůbec neinvestovalo, takže naše investice do modernizace výroby se mohou pohybovat i kolem několika miliard slovenských korun. Do roku 2007 chceme dosáhnout toho, aby výroba v Nemšové byla na stejné úrovni jako ostatní sklárny skupiny Vetropack v Evropě," uvedl Ota Horák, generální ředitel Vetropack Moravia Glass v Kyjově. Proto také na slovenském trhu dojde k narovnání cen, které jsou výrazně nižší než například v ČR a firmě neumožňují ani investice na prostou reprodukci.
Modernizace výrobní technologie sleduje rovněž záměr vybudování odpovídajících kapacit, které budou efektivně využívány společně s kyjovskými pro pokrytí domácích trhů v České republice i na Slovensku, přičemž podíl exportu by se měnit neměl. V současnosti polovina produkce zůstává na domácím trhu, druhá nachází uplatnění především na sousedních trzích v Polsku, na Ukrajině a v Maďarsku. S postupnou modernizací výroby a pracovních procesů, s organizačními změnami a s nutným zvýšením produktivity práce by se měl počet pracovních míst ustálit na přibližně pěti stech.
Skloobal Nemšová vyrábí ročně 100 000 tun skleněných obalů a dosahuje obratu kolem 1,1 miliardy slovenských korun. "Po schválení akvizice je slovenský závod řízen jako celek s naší českou sklárnou v Kyjově, vzdálené od Nemšové jen asi 100 km," uvedl Ota Horák. Podle něj umožní integrace Skloobalu do skupiny Vetropack využití synergií a přinese nejen úsporu nákladů, ale také lepší servis zákazníkům.
Do funkce ředitele nové dceřiné společnosti Vetropacku byl jmenován Ing. Juraj Beďatš.
Vstup do Skloobalu Nemšová je dalším krokem Vetropacku v rozšiřování aktivit do střední a východní Evropy, které bylo nastartováno již v 80. letech. Motorem je především úzká spolupráce Vetropacku s nadnárodními koncerny jako Nestlé, Coca-Cola, Unilever či Heineken, které od svého dodavatele požadují skleněné obaly i na východních trzích. Slovenská sklárna tak bude v pořadí již šestou ve skupině - vedle dvou v Rakousku a po jedné ve Švýcarsku, Chorvatsku a v České republice.
Vetropack Holding AG vykázal za loňský rok konsolidovaný čistý zisk 11,6 milionu švýcarských franků. Obrat skupiny činil 431,6 milionu švýcarských franků, což v porovnání s rokem 2000 představuje meziroční nárůst o 5,2 procenta. Skupina v loňském roce prodala tři miliardy lahví a konzervových sklenic a zaměstnávala celkem 2358 pracovníků.
Zdroj: Agris, 27. 11. 2002
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 14.12.2025 23:45
