Agris.cz - agrární portál

Schodek agroobchodu loni podle odhadu VÚZE propadl na 27 mld. Kč

2. 1. 2003 | ČTK

Schodek agrárního obchodu České republiky by se za loňský rok podle předběžného odhadu Výzkumného ústavu zemědělské ekonomiky (VÚZE) mohl propadnout asi na 26,5 až 27,5 miliardy korun. V předchozím roce činilo záporné saldo zhruba 19,8 miliardy korun při vývozu 49,5 miliardy a dovozu 69,3 miliardy korun. V loňském roce ovlivňovaly odchod se zemědělskými a potravinářskými produkty zejména nepříznivé podmínky na evropském agrárním trhu. Projevily se také škody ze srpnových povodní, řekl ČTK Petr Tuček z VÚZE. Příznivě na výslednou bilanci naopak podle něj působilo zpevnění koruny. Přináší totiž zlevnění dovozů, čímž se omezuje pasivní saldo, které v agrárním obchodě přetrvává. Hrubý propočet za rok 2001 ukázal, že tehdejší posílení koruny vůči euru i dolaru mělo příznivý vliv na platební bilanci agroobchodu, která by jinak skončila vyšším schodkem, uvedl Tuček. Zpevnění koruny podle něj navíc zlevňuje dovážené vstupy, čímž klesají náklady výroby. Právě v agrárním sektoru se velká část vstupů importuje. Základním problémem českého agrárního obchodu je roztříštěnost, řekl Tuček. V tuzemsku se tímto oborem podnikání zabývá několikanásobně více firem než například ve Francii. Důsledkem je pak to, že v některých letech ČR prodává na zahraničních trzích agrární produkty za nižší ceny, než je evropský průměr, včetně zemí východní Evropy, dodal. V obchodě se přitom podle něj projevuje dlouhodobý trend ke koncentraci poptávky, na což musí reagovat nabídka rovněž koncentrací. Od 80. let je totiž agrární trh vzhledem k převisu nabídky trhem kupujícího. Obchodníci musejí kvůli udržení trhu podstoupit v řadě případů i ztrátu, což silnější firmy snáze ustojí. V zemích OECD také vzrůstá podíl výdajů na marketing agrárních produktů, zatímco v tuzemsku byl dosud nulový, zmínil dále Tuček. Potravinářská komora ve spolupráci s ministerstvem zemědělství nyní připravuje marketingovou agenturu na propagaci domácích potravinářských výrobků. Podle Tučka je přitom prvotním úkolem takovéto instituce vybojovat pro zboží silné pozice na domácím trhu.


Zdroj: ČTK, 2. 1. 2003





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 17.12.2025 22:11