Agris.cz - agrární portál

Týden v Evropě 15. - 21. 1. 2003

30. 1. 2003 | Euroskop

Image1.jpg

Týden v Evropě 15. - 21. 1. 2003

Stručné zprávy z EU

Komise posuzuje realizaci Obecných zásad hospodářské politiky 2002

Komise předložila své posouzení výsledků realizace Obecných zásad hospodářské politiky 2002 (BEPGs). Makroekonomická politika se uplatňovala v zásadě přiměřeně, avšak v jednotlivých členských státech rozdílně. Slabou ekonomickou aktivitu zmírňovaly automatické stabilizační faktory, avšak některé členské státy podle vlastního uvážení uvolňovaly rozpočtovou politiku, popř. se jim nepodařilo konsolidovat strukturální deficit. Spolu s přetrvávající inflací to omezovalo manévrovací prostor. Rychlost strukturálních reforem, jejichž dynamika v roce 2001 zeslabila, se nepodařilo v roce 2002 zvýšit. Vzhledem k tomu, že minulé reformy se zejména na pracovních trzích začínají vyplácet, jsou tyto výsledky zklamáním. Zpráva Komise a pracovní podklady jsou na adrese

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/publications/european_economy/implement2001_en.htm

[Podkladový text IP/03/38]

Komise představuje novou operativnější Evropskou strategii zaměstnanosti

Evropská komise přijala hlavní teze nové operativnější Evropské strategie zaměstnanosti, jimiž hodlá řešit nové úkoly, jako jsou např. rychlejší hospodářské změny, stárnoucí populace a rozšíření EU. V budoucí strategii Komise navrhuje tři základní cíle v souladu s lisabonskou reformní agendou: plná zaměstnanost, prosazování kvality a produktivity práce (lepší pracovní místa) a další posilování soudržnosti a inkluzívního pracovního trhu. Mezi konkrétní priority, pokud možno vycházející z kvantifikovaných cílů, budou mj. patřit: zařazení respektive návrat žen do pracovního procesu, pomoc starším pracovníkům setrvat v zaměstnání a docílit stavu, kdy se pracovat vyplatí. Komise také navrhuje lepší řízení této strategie, zejména hlubším zapojením sociálních partnerů a občanské společnosti a sladěním této strategie s dalšími procesy koordinace politiky EU, např. Obecnými zásadami hospodářské politiky. Tento programový materiál je určen k vyvolání široké diskuse o budoucí podobě Evropské strategie zaměstnanosti v období před jarním summitem EU, který se bude konat 21. března 2003. Po něm pak Komise začátkem dubna předloží oficiální doporučení a návrhy nových zásad podpory zaměstnanosti. Sdělení najdete na adrese http://europa.eu.int/comm/employment_social/news/2003/jan/ees2003_en.html

[Podkladový text IP/03/41]

Agrární reforma: podle studií budou mít návrhy Komise na příjem zemědělců příznivý vliv

Evropská komise zveřejnila dvě interní a čtyři externí studie o vlivu navrhovaných reforem, které podporují návrhy z července 2002 na revizi Společné zemědělské politiky (CAP). Ze studií vyplývá, že oddělení pomoci od produkce povede k žádoucím změnám produkce, ale rozhodně nepovede k zastavení výroby. Studie také zdůrazňují, že reformy předkládané Komisí významně zlepší vyváženost trhu. Znamená to, že v budoucnu peníze daňových poplatníků nepůjdou na financování hromad neprodejných potravin. Koncepce zamýšlená Komisí, tj. zredukovat přímé platby a větší objem finančních prostředků přesunout na rozvoj venkova - tzv. modulace - nebude mít na trhy v podstatě žádný vliv. Nejvýznamnějším výsledkem těchto simulací je skutečnost, že navrhované změny vyvolají příznivý vliv na celkový příjem zemědělců. Největší účinek rozpojení pocítí odvětví výroby hovězího masa, nejmenší pak rostlinná výroba na orné půdě. Vyplývá to ze skutečnosti, že již stávající systém je do značné míry oddělený, a v produkci proto dojde jen k omezeným změnám. Studie jsou zveřejněny na webové stránce generálního ředitelství pro zemědělství na adrese

http://europa.eu.int/comm/agriculture/publi/reports/mtrimpact/index_en.htm

[Podkladový text IP/03/41]

Finanční výkaznictví: Komise vítá parlamentní podporu modernizace účetních pravidel

Evropská komise přivítala výsledek hlasování Evropského parlamentu ze 14. ledna, jímž byl schválen návrh Směrnice novelizující účetní směrnice EU. Novela sladí stávající účetní pravidla platná v EU s aktuální nejlepší praxí a doplní Nařízení o Mezinárodních účetních standardech (IAS), které bylo přijato v červenci 2002 (viz IP/02/827). Toto Nařízení na všech obchodních společnostech působících v EU a registrovaných na regulovaném trhu (tj. veřejně obchodovaných) vyžaduje, aby od roku 2005 uplatňovaly systém účetnictví podle IAS a členským státům umožňuje, aby tuto povinnost rozšířily na všechny obchodní společnosti bez rozdílu. Novela umožní těm členským státům, které IAS neuplatňují na všechny obchodní společnosti, přechod na podobný kvalitní systém finančního výkaznictví. Umožňuje vhodné účtování o speciálních vozidlech, zprůhlednit vykazování rizik a nejistot a zvýšit konzistentnost auditorských zpráv po celé EU. Komise podpořila pozměňovací návrhy Parlamentu a doufá, že Rada ministrů EU bude moci Nařízení schválit v březnu během jediného čtení. Návrh představuje významný prvek Akčního plánu finančních služeb (viz IP/00/1269), jenž byl na lisabonském zasedání Evropské rady schválen jak základ vytvoření integrovaného trhu finančních služeb. Je také v souladu se strategií stanovenou v Sdělení Komise z června 2000 o budoucnosti finančního výkaznictví v Evropě (viz IP/00/606).

[Podkladový text IP/03/47]

Evropská komise zavedla nový systém hodnocení pracovníků

Evropská komise zavedla nový systém hodnocení svých pracovníků, který začal fungovat pod názvem Posouzení kariérního vývoje (CDR). Systém CDR bude představovat zásadní složku dalšího zlepšování efektivnosti a řízení Komise: propojí jednotlivé úspěchy s organizačními cíli a výsledky. Přibližně 20 500 zaměstnanců a pracovníků na dočasný úvazek, zařazených do pracovních funkcí nižších než kategorie vedoucího řídícího pracovníka, bude hodnoceno na základě svých klíčových schopností, chování a úspěšnosti při dosahování individuálních cílů. Počínaje letošním rokem budou mít výsledky hodnocení přímou vazbu na kariérní postup na pracovní dráze, kdy tato vazba je zajištěna pomocí systému bodového hodnocení nezbytného k dalšímu postupu. Mezi základní a nezbytné schopnosti všech pracovníků patří dosahování výsledků a plnění zákaznických služeb, u vedoucích pracovníků pak také schopnost týmového vedení a řízení zdrojů.

[Podkladový text IP/03/48]

Jacob Söderman poblahopřál Nikiforosu Diamandourosovi k vítězství ve volbách

Evropský ombudsman Jacob Söderman poblahopřál Nikiforosu Diamandourosovi k jeho zvolení novým evropským ombudsmanem. Výsledky hlasování Evropského parlamentu Söderman přivítal a uvedl: “Jsem přesvědčen, že pan Diamandouros bude pracovat ve prospěch evropských občanů s velkým nasazením. Ve funkci evropského ombudsmana mu velmi pomůže jeho dosavadní působení a výsledky při obraně práv občanů. Cenné budou jeho zkušenosti z úspěšného zřízení kanceláře ombudsmana v Řecku.” Nikiforos Diamandouros se funkce evropského ombudsmana ujme od 1. dubna 2003, kdy z ní odejde Söderman. V té době Söderman završí své působení ve funkci evropského ombudsmana po dobu sedmi a půl let - jako první ombudsman EU byl zvolen v roce 1995. Diamandouros je v současné době řeckým ombudsmanem. Jako první byl do této funkce jmenován v roce 1998. Další informace o volbě ombudsmana jsou na adrese

http://www.europarl.eu.int/comparl/peti/election/default_en.htm

Zpráva o cenové a nákladové konkurenceschopnosti (4. čtvrtletí roku 2002)

Euro ve 4. čtvrtletí nadále sledovalo trend posilování a v nominální efektivní hodnotě svého směnného kursu posílilo za 4. čtvrtletí roku 2002 asi o 2,5 %. Přesto však byl v prosinci 2002 jeho směnný kurs stále o 4 % nižší než v době jeho zavedení. Posilování eura vedlo však ke zhoršení nákladové konkurenceschopnosti výrobců v eurozóně (ve srovnání s 12 průmyslovými zeměmi), a to o přibližně 1 %. Nákladová konkurenceschopnost výrobců eurozóny se tak oproti loňském roku zhoršila o 7 %, stále se však drží na úrovni o 9,5 % vyšší, než je dlouhodobý průměr. Z historického hlediska je tedy nákladová konkurenceschopnost v dobrém postavení. Úplné znění zprávy je uvedeno na adrese

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/publications/priceandcostcompetiteveness_en.htm

ECHO přijalo strategii na rok 2003 a vyčlenilo 442 mil. eur na pomoc obětem katastrof

Úřad Evropské unie pro humanitární pomoc (ECHO) přijal svou strategii na rok 2003. S rozpočtem ve výši 442 mil. eur připraví výhledy evropské solidarity s oběťmi humanitárních katastrof ve více než 50 zemích a teritoriích celého světa. Strategie je uvedena na adrese

http://europa.eu.int/comm/echo/pdf_files/strategy2003_en.pdf

Práva k průmyslovému vlastnictví: Komise navrhuje zkvalitnění systému ochranných obchodních známek v EU

Evropská komise předložila návrh Nařízení, kterým se mění stávající postup udělování Ochranných obchodních známek Společenství (Community Trade Marks, CTM) Úřadem pro harmonizaci na vnitřním trhu (OHIM) se sídlem v Alicante. Ochranné známky CTM platí po celé EU, a to na základě jediné žádosti podané k úřadu OHIM. Nový návrh ruší dosavadní systém patentoprávních rešerší. Účelem rešeršního systému bylo pomoci žadatelům o CTM účinně vysledovat případnou existenci předchozích práv, jež by mohla být v rozporu s nově nabývanými právy, v praxi se však neosvědčil. Nařízením by se také pozměnil režim odborného zastupování před úřadem OHIM tak, aby byl plně v souladu s principy svobody zakládání podniku a svobody poskytovat služby. Navrhované Nařízení by také rozšířilo celý systém o nástroje umožňující Odvolacím výborům zkvalitnit způsob jejich fungování. Návrh také obsahuje i další procesní změny, jejichž účelem je systém zjednodušit a zefektivnit, aniž by však byla ohrožena sama jeho podstata nebo práva zúčastněných stran. Úplné znění návrhu Nařízení a zpráv o fungování stávajícího Nařízení naleznete na adrese

http://www.europa.eu.int/comm/internal_market/en/indprop/tm/index.htm

Zelený týden 2003: Komise vyzývá školy k účasti na soutěži tvůrčí malby a plastiky

Evropská komise zve všechny děti v EU a kandidátských zemích ve věku 5 až 16 let, aby se zúčastnily školní soutěže Zelený týden 2003. Soutěž se pořádá v rámci každoroční konference a výstavy Zelený týden, která se letos bude konat ve dnech 2. až 5. června 2003 v Bruselu. Mladší děti mohou vytvořit kresby a malby na téma voda, starší žáci se pak mohou zúčastnit vytvořením plastik z recyklovaného materiálu. Komisařka po životní prostředí Margot Wallströmová uvedla: “Pro mne je velmi důležité vědět, co si mladí lidé myslí a co cítí v souvislosti s životním prostředím.” Další podrobnosti viz

http://europa.eu.int/comm/environment/greenweek/index.htm

Zprávy Eurostatu

Listopad 2002: průmyslová výroba vzrostla o 1,0 % v eurozóně, o 0,9 % v EU15

Sezónně korigovaná průmyslová výroba vzrostla v eurozóně v listopadu 2002 oproti říjnu o 1,0 %, podle odhadů Eurostatu. V říjnu výroba vzrostla o 0,2 %, v září zůstala stabilní. Výkony v EU15 vzrostly v listopadu 2002 o 0,9 %, v říjnu byly stabilní, v září vzrostly o 0,1 %.

[Podkladový text STAT/03/7]

Zprávy o rozšíření

Referendum představuje pro kandidáty výzvu

Deset zemí kandidujících na členství v EU, které v Kodani na summitu ke konci roku 2002 ukončily vstupní jednání, se nyní musí postavit další náročné výzvě: získat ke vstupu do EU všelidovou podporu na základě vyjednaných podmínek.

Slovinsko referendum uspořádá zřejmě jako první, jeho termín stanovilo na 23. března (přitom se bude hlasovat o dvou otázkách, jedna se týká členství v EU, druhá členství v NATO. Podpora členství v EU je silná, je však slabší v případě členství v NATO). Maďarsko bude hlasovat dne 12. dubna, jen pár dní před plánovaným slavnostním podpisem Přístupové smlouvy dne 16. dubna v Aténách. Výsledky maďarského referenda nejsou právně závazné, avšak vláda již dala najevo, že si přeje před podpisem Přístupové smlouvy získat od občanů silný mandát. Podpora vstupu do EU ze strany veřejnosti je však v Maďarsku stále velmi silná.

Platí to i o Slovensku, jehož právně závazné referendum se zřejmě uskuteční ve dnech 16. a 17. května. K platnosti referenda je nezbytná minimální účast ve výši jedné poloviny oprávněných voličů. Litva uspořádá hlasování dne 11. května, ale stále ještě probíhá vymezení povahy referenda a definitivní stanovení jeho přesného termínu. Polsko si hraje s myšlenkou referenda dne 8. června a v současné době novelizuje jeho pravidla. Česká republika stanovila termín právně závazného referenda na 15. a 16. června. Na podzim se dne 14. září uskuteční referendum v Estonsku, jeho výsledek však není závazný. Lotyško bude hlasovat 20. září, právně závazně.

Na Maltě, kde výsledky hlasování nejsou závazné, premiér Eddie Fenech Adami oznámil znění otázky referenda již 6. ledna (“Souhlasíte s tím, aby Malta v termínu dalšího rozšíření k 1. květnu 2004 vstoupila do Evropské unie?), ale nestanovil pevný termín, tipuje se však 8. březen. Kypr referendum neplánuje, i když by se snad mohlo konat 30. března a týkat se dvou otázek - členství v EU a znovusjednocení ostrova na základě plánu OSN, podaří-li se do té doby dosáhnout dohody.

Řecko předložilo své plány Evropskému parlamentu

“Prožíváme historické období transformace Evropy,” prohlásil řecký premiér Costas Simitis minulý týden, když uváděl priority řeckého předsednictví Evropskému parlamentu. “My všichni, Rada, Komise, Parlament i náš lid musíme přispět, podpořit kurs směrem k evropské integraci v rámci větší Evropy sestávající z 25 i více členských států, která se nyní buduje a vyvíjí se na základě našich společných hodnot - hodnot, které řídily naše kroky v uplynulých padesáti letech. V rámci Evropy, která podporuje růst a prosperitu pro všechny, která své společnosti a jejich soudržnost a solidaritu posiluje, silné Evropy v multipolárním globálním systému, jenž se snaží dosáhnout míru, spolupráce a spravedlnosti.”

Konkrétněji uvedl, že z hlediska rozšíření je předsednictví zaměřeno na “završení - na úrovni EU - procesu vedoucího k přistoupení deseti nových zemí k EU”. Znamená to “jak věcné, tak procesní zajištění podpisu Přístupové smlouvy dne 16. dubna v Aténách,” kde úloha a souhlas Evropského parlamentu “je rozhodující” pro přistoupení nových států. Znamená to také vést “ještě aktivněji” jednání s Bulharskem a Rumunskem tak, aby ve spolupráci s nimi byla realizována nová předvstupní strategie. Zároveň bude monitorovací postup jejich zavádění acquis do národního práva “pokračovat podle předpokladů”.

V otázce rozděleného Kypru plán předsednictví “nepoleví v našem důsledném úsilí zaměřeném na dosažení řešení do 28. února”. “Chceme, aby Kypr do EU vstoupil jako znovusjednocená země. Chceme, aby se obě komunity účastnily společné budoucnosti a těšily se z výhod a přínosu členství. Na “Annanův plán” od počátku nahlížíme jako na východisko k hledání řešení politického problému.”

Program předsednictví předpokládá aktivní přístup k předvstupnímu kursu Turecka: “Řecko se domnívá, že Turecko si musí najít místo v rámci evropské rodiny na základě stávajících rozhodnutí Evropské rady. Turecku musíme nabídnout jedinečnou možnost realizovat reformy, které jej k EU přiblíží. Reformy vytvoří perspektivy a možnosti pro jeho lid, podobně jako to, co jsme nabízeli našemu lidu. Reformy přinesou více demokracie, svobody, prosperity, mírového spolužití a spolupráce. Turecko se tak stane neoddělitelnou součástí evropského prostoru vlády práva. Na svém kodaňském zasedání Evropská rada rozhodla ve prospěch strategie vedoucí k zahájení vstupních jednání s Tureckem. Pro tuto zemi budou další dva roky zcela zásadní. Řecko jako předsednický stát i jako členský stát si přeje napomoci procesu, který Turecku umožní splnit kritéria k zahájení jednání. Vytváření nového přístupového partnerství patří na tomto pozadí mezi cíle předsednictví.”

Dalším prvkem řecké prezentace bylo i nové téma “dále než současné rozšíření”. “Transformace EU se nesmí zastavit u dnešních kandidátských zemí. Vzali jsme na vědomí, že členy se mohou stát i západobalkánské státy. Jakmile splní příslušné podmínky, musí si v evropské struktuře najít i ony své místo,” uvedl Simitis. “Musíme zajistit, aby se rozšíření a nové hranice nestaly novými dělicími čarami a aby neporušovaly legitimní zájmy našich nových sousedů. Právě z tohoto úhlu pohledu bychom měli hledět do budoucna a dále posilovat vztahy EU se sousedními zeměmi.”

Významné politické strany v Parlamentu přivítaly podporu řeckého předsednictví pro uzavření současného procesu rozšíření a podpis Přístupové smlouvy v Aténách.

Podle EP by Akční plán severní dimenze měl mít i sociální dimenzi

Evropský parlament minulý týden přijal usnesení, v němž Komisi vyzývá, aby se při vypracování Akčního plánu Politiky severní dimenze EU na období let 2004 až 2006 soustředila na sociální rozdíly. Hlavním cílem Severní dimenze je řešit možnosti a výzvy vyplývající z rozšíření, zejména v souvislosti s novými hranicemi EU s Ruskem, Běloruskem a Ukrajinou, a proto je jen logické se zaměřit na boj proti rozdílům mezi rozšířenou EU a sousedními zeměmi, jejichž vznik se jinak dá předpokládat, uvádí usnesení.

Parlament zejména chce zahájit partnerský program v sociální a zdravotní oblasti, zaměřený především na boj proti nakažlivým nemocem jako tuberkulóza a HIV-AIDS. Parlament také zdůraznil potřebu zařadit do těžiště plánu trvale udržitelný rozvoj a ochranu životního prostředí: usnesení hovoří o “jedinečném křehkém mořském prostředí Baltského moře”, jaderné bezpečnosti a zajištění efektivního hospodaření s odpadními vodami a rozvodu čisté pitné vody. V Rusku by podle parlamentu měla být jaderná elektrárna Sosnovij Bor u Sankt Petersburgu a jaderná elektrárna Kola v blízkosti Kandalaksu nahrazena modernějšími jadernými elektrárnami nebo elektrárnami spalujícími zemní plyn.

EBRD získala souhlas parlamentu

Evropský parlament minulý týden během své plenární schůze ve Štrasburku schválil širokou podporu činnosti Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD). Bance poblahopřál k jejímu úspěšnému angažmá ve střední a východní Evropě a Společenství nezávislých států a vyjádřil uspokojení s jejím působením: “Na rozdíl od mnoha dalších bank financujících investice ve veřejném sektoru je EBRD zapojena do více než 800 středně velkých projektů a nesleduje strategii prosazování velkých, politicky motivovaných prestižních projektů,” uvádí se v usnesení. Podle parlamentu však zůstává potenciál banky nevyužit. “Ve střední a východní Evropě je celá řada podnikatelů, kteří jsou připraveni investovat, ale nejsou schopni získat nezbytné zdroje na investice od bank ve vlastní zemi. EBRD musí dát jejich podpoře prioritu.”

Návrh usnesení doporučuje postupný přechod k většímu objemu investic do základního kapitálu firem a ucelenější přístup zaměřený na pomoc zavádění celých řetězců vytvářejících přidanou hodnotu - od zpracování surovin k prodeji výrobku na místní úrovni. Vyzývá také ke zvýšení investic do obecních projektů, zejména tam, kde je zkvalitněním řízení společností poskytujících veřejně prospěšné služby (energetika, vodárenství, atd.) možné zlepšit dodávku těchto služeb veřejnosti za přiměřené ceny. Parlament sice akceptuje logiku banky při postupném přesunu jejího zaměření na Rusko a bývalý Sovětský svaz, ale zároveň tvrdí, že “proces transformace ve střední a východní Evropě nebyl zdaleka dokončen, dokonce ani ve velmi vyspělých zemích,” a vyzývá k dalšímu sledování aktivní politiky i po přistoupení těchto zemí k EU.

V roce 2002 EBRD pevně přislíbila nebo již investovala podle předběžných údajů rekordních 3,89 mld. eur. Banka přidělila 1,3 mld. eur Rusku, 1,4 mld. eur státům na počátku nebo uprostřed období transformace a 1,2 mld. eur státům, v nichž proces transformace je v pokročilém stádiu. Ve výsledcích se odráží neustálé úsilí banky o rozšíření jejího působení směrem na jih a východ, uvedl prezident EBRD Jean Lemierre, kdy částky přidělené Rusku a státům v počáteční nebo středně pokročilé fázi transformace představují téměř 70 procent objemu bankovní činnosti v roce 2002.

Úloha nových členských států při ochraně vnějších hranic

“V důsledku rozšíření nové členské státy postupně převezmou úkol zajistit bezpečnost na vnějších hranicích. Přejde na ně značný díl odpovědnosti,” poznamenává usnesení Evropského parlamentu přijaté minulý týden ve věci ochrany vnějších hranic EU. Takže “i když bezpečnost vnějších hranic i nadále představuje zásadní záležitost toho kterého státu a musí být řešena na národní úrovni, lepší účinnosti ochrany hranic lze dosáhnout především pomocí opatření přijatých na evropské úrovni”. Parlament ve svém usnesení podpořil plány Evropské komise na zkvalitnění ochrany, ale trvá na tom, že “úkoly na vnějších hranicích bude nezbytné definovat zcela nově a jako společný standard v souladu se získanými zkušenostmi”. Parlament opět vyzval ke společně financovanému Evropskému sboru hraničních hlídek, jenž by sestával ze specializovaných jednotek dočasně vysílaných na pomoc národním orgánům do citlivých úseků vnějších hranic EU.

Informační centrum Evropské unie při Delegaci Evropské komise v České republice

European Union Information Centre of the Delegation of the European Commission to the Czech Republic

Rytířská 31, 110 00 Praha 1, Česká republika

Tel.: (+420 2) 216 10 142 Fax: (+420 2) 216 10 144

e-mail: info@iceu.czhttp://www.evropska-unie.cz


Zdroj: Euroskop, 30. 1. 2003





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.12.2025 11:38