V unii vám bude líp, chtějí hlásat ministerstva
6. 2. 2003 | Hospodářské noviny
Akce informující o vstupu do unie má popisovat i rizika, odpůrci rozšíření se zatím peněz nedočkali.
Oficiální kampaň, s jejíž pomocí chce koaliční vláda přesvědčit obyvatele, aby v červnu podpořili vstup do Evropské unie, zpracovávají za desítky miliónů korun profesionálové z reklamní agentury. Úředníci některých ministerstev si však řekli, že ani oni nechtějí nic ponechat náhodě - připravují vlastní propagaci.
Jeden z nejpodrobnějších projektů zatím vypracovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí. Jeho devítistránková studie vyjmenovává velmi podrobný plán aktivit, jimiž chtějí lidi přesvědčovat - například i "vzdělávacími filmy" o postavení důchodců. "S kampaní již začali," tvrdí mluvčí Kateřina Prejdová.
Ministerstvo zemědělství, které musí kvůli unii odrážet hlasitý odpor části farmářů a zástupců družstev, zase na své internetové stránce píše: "Je nezbytně nutné, aby ministerstvo prezentovalo a uskutečnilo dílčí komunikační strategii zaměřenou na zemědělce, venkovské obyvatelstvo a odbornou veřejnost."
Podobně argumentuje i ministerstvo životního prostředí: Ekologie je důležitá a složitá oblast a je třeba ji lidem popsat. "Životní prostředí je jednou z priorit Evropské unie," prohlásil v této souvislosti ministr Libor Ambrozek.
Oba úřady staví na osobním působení ministrů, kteří budou objíždět republiku a vysvětlovat občanům, proč je vstup do unie výhodný. "To je ta nejúčinnější forma kampaně," tvrdí mluvčí Ministerstva zemědělství Martin Severa. Ministr Jaroslav Palas hodlá vyrážet do regionů dvakrát týdně, chce prý navštívit všechny někdejší okresy.
Obě ministerstva spoléhají na spolupráci s novinami, televizemi a rádii a připravují rovněž tiskové dokumenty o výhodách vstupu země do unie. Ministerstvo životního prostředí chce vypracovat devět typů letáků zaměřených například na ochranu přírody, obnovitelné zdroje či odpady.
Zemědělství staví svou kampaň na heslu "V EU nám bude lépe".
Později se mají přidat další dvě loga: "Domácí potraviny" a "Bezpečné potraviny" - obě mají symbolizovat to, že domácí i zahraniční výrobky jsou prověřené a kontrolované. Kromě tužek či odznáčků by se měla loga objevit například na plyšových zvířátkách pro děti.
To, jak přesně by měla probíhat hlavní "celostátní" kampaň, je oproti tomu dál nejasné. Kabinet včera na žádost ministra zahraničí Cyrila Svobody přesunul jednání o detailním plánu na příští týden.
"Důvodem byla ne úplně vyjasněná připomínková řízení v některých bodech," uvedla mluvčí vlády Anna Stárková. Nebezpečí, že by odklad mohl znamenat zpoždění kampaně, podle resortu zahraničí zatím nehrozí. "Nemyslím, že by týdenní posun v projednávání kabinetem způsobil nějaké výrazné problémy," řekl jeden z pracovníků ministerstva zahraničí, který si nepřál být jmenován, neboť není oprávněn hovořit s novináři. Oficiální kampaň by měla začít na jaře.
O státní peníze se v souvislosti s referendem mohou hlásit rovněž organizace, které jsou ke vstupu země do EU kritické. "Projekt jsme na ministerstvo zahraničí podali, žádali jsme 5 miliónů a 700 tisíc korun," řekl Vilém Barák, člen Euroskeptické alternativy: "Zatím jsme ale žádnou odpověď nedostali."
V případě, že nebudou vybráni, chystají euroskeptici kampaň na vlastní náklady.
Zdroj: Hospodářské noviny, 6. 2. 2003
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.12.2025 19:52
