Agris.cz - agrární portál

Z publikace Průvodce alternativními metodami k používání zvířat ve výuce

12. 2. 2003 | Agris

Dne 10. února 2003 vydala mezinárodní organizace InterNICHE (International Network for Humane Education) knihu zabývající se vzděláváním a výukou v oborech přírodních věd (1, 2, 3).

Publikace From Guinea Pig to Computer Mouse: Alternative methods for a progressive, humane education se na 544 stránkách zabývá nejmodernějšími alternativními pomůckami a přístupy a podporuje tak nabývání etických, jakož i faktických znalostí a dovedností v rámci biologických věd, humánní a veterinární medicíny.

'Alternativy' zahrnují humánní pomůcky jakými jsou multimediální počítačové simulace, nácvikové figuríny či simulátory a humánní přístupy jako pokusy studentů na sobě samých, klinická práce se zvířecími pacienty a využití eticky získaných těl uhynulých zvířat.

Tyto metody byly vyvinuty a implementovány učiteli za účelem podpory zdárné výuky oborů přírodních věd. Alternativy mohou lépe naplnit učební cíle (4), a pokud je do výuky zároveň zahrnuta diskuse o etických otázkách, může tento směr rozvíjet kritické myšlení a získávání osobní zodpovědnosti jednotlivých studentů. Zároveň může posilovat soucit, empatii a úctu k životu. Alternativy poskytují možnosti pro plné nahrazení zbytečného a škodlivého používání zvířat při praktické výuce oborů přírodních věd (5). Toto nahrazení respektuje svobodu svědomí studentů a podporuje širší přístup k výuce přírodních věd a profesí v těchto oblastech. Rovněž má pozitivní dopad na samotný výzkum a společnost jako celek, a to tím, že pokládá základy etické praxe již ve výuce budoucích vědců (6).

Kniha obsahuje komplexní informace o více než 500 nejnovějších produktech z oblastí anatomie, klinických dovedností a chirurgie, péče v kritických situacích, fyziologie a farmakologie. Produkty jsou uvedeny podle jednotlivých disciplín, kde je poté detailně popsán způsob použití, specifikace a zdroj.

10 studií napsaných univerzitními profesory, kteří zaujímají přední místa nového humánního učebního směru (7), demonstruje způsob jak alternativy nahradily zbytečné a škodlivé používání zvířat a zlepšily kvalitu výuky v jednotlivých oblastech. Uvedena jsou rovněž ohodnocení alternativ, jejich přednosti a širší dosah na humánní výuku. V závěru odkazuje 800 dalších zdrojů na webové stránky s řadu informací, na tištěné materiály, odkazy na příslušné organizace z celého světa, a konečně také na producenty a distributory alternativ.

Podstatná většina knihy bude v budoucnu k dispozici také on-line, poskytujíce tak možnost přehledné databáze produktů a kontakty na producenty a posudky alternativ. V přípravě jsou rovněž překlady publikace do jiných jazyků (8), připravuje se také CD a DVD verze knihy.

Kniha From Guinea Pig to Computer Mouse byla napsána pro učitele a studenty přírodních věd, univerzitní etické komise, zákonodárce, pro skupiny obhajující práva občanů a konečně také pro organizace na ochranu zvířat. Posudky a recenze knihy (9) jsou k dispozici na webové stránce InterNICHE www.interniche.org.

Koordinátor InterNICHE, Nick Jukes, včera řekl: "Poslední technologické pokroky poskytly vyučujícím velmi kvalitní alternativní metody, které mají oproti konvenčním - ale zřídka uznaným - pitvám a pokusům na zvířatech podstatné výhody.

Takovéto pomůcky, v kombinaci s jinými přístupy již umožnily nahradit zbytečné a škodlivé používání zvířat na mnoha katedrách univerzit po celém světě. V zájmu studentů, učitelů, zvířat a přírodních věd poskytuje kniha From Guinea Pig to Computer Mouse informace a podněty k dalším změnám v učebních plánech.”

Pro další informace kontaktuje, prosím:

Národní kontakt InterNICHE pro ČR: Společnost pro zvířata (Markéta Pecková), tel: 222 135 224, e-mail: s.pro.zvirata@ecn.cz

Nick Jukes, na tel: +44 116 210 9652 nebo e-mailu: coordinator@interniche.org (k dosažení po 6.3. 03)

InterNICHE (dříve EuroNICHE) je nezisková, dobročinná organizace spolupracující s učiteli při zavádění alternativ a se studenty, kdy podporuje jejich právo na svobodu svědomí. InterNICHE má národní kontakty ve více než 30 zemích po celém světě.

Nick Jukes & Mihnea Chiuia. From Guinea Pig to Computer Mouse: Alternative methods for a progressive, humane education (2nd edition) (InterNICHE, 2003). ISBN 1-904422-00-4. Předmluva: Gill Langley, PhD.

Anglická verze knihy je k dostání u: Společnost pro zvířata - Národní kontakt InterNICHE pro ČR, tel/fax: 222 135 224, e-mail: s.pro.zvirata@ecn.cz, cena: 250 ,- Kč (včetně poštovného)

Více než 30 publikovaných studií zhodnocujících efektivitu alternativních metod dokazuje, že studenti pracující s alternativami dosahují stejných studijních výsledků jako ti, pracující se zvířaty, v některých případech dokonce lepších. (viz Chapter 3, autor Jonathan Balcombe, PhD nebo www.interniche.org).

Ročně jsou po celém světě poraněny nebo zabity desítky milionů zvířat, za účelem použití jejich těl nebo tkáně, pro nácvik chirurgických a jiných dovedností a pro pokusy.

Učitelé se často vyhýbají otevřeným diskusím na téma etiky používání zvířat a mnozí studenti jsou nuceni do zbytečných praktik se zvířaty. Nesouhlas studentů, kteří odmítají pracovat se zvířaty ve zbytečných pokusech sílí, ale někteří z nich stále zakoušejí studijní či psychologické nátlaky a následně také tresty. V některých případech jsou dokonce donuceni změnit kurz, když odmítají účast na podobných praktikách nebo žádají alternativní metody.

Příspěvky: Lara Marie Rasmussen, DVM; Hans Braun, PhD; Henk van Wilgenburg, PhD; Mykola Makarchuk, PhD; Garry Scroop, PhD; Amarendhra Kumar, PhD; Daniel Smeak, DVM; R. Ashley Robinson, PhD; Gary Johnston, DVM; and Shirley Johnston, PhD.

Verze publikace budou k dispozici v následujících jazycích: francouzština, němčina, italština, španělština, portugalština, brazilská portugalština, ruština, arabština, mandarínská čínština a japonština.

Recenze od: Prof. Michael Balls, DPhil (v letech 1993-2002 byl ředitelem Evropského centra pro validaci alternativních metod při Evropské komisi (ECVAM)); Gill Langley, PhD (vědecká poradkyně při Dr Hadwen Trust for Humane Research); Mary Midgley, PhD (filosofka a spisovatelka); a Barbara Smuts, PhD (bioložka a feministka).

Projekt "Alternativy ve výuce na vysokých školách"

S podporou anglické organizace RSPCA (Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals/www.rspca.org.uk) zahájila Společnost pro zvířata v dubnu roku 2002 projekt ”Alternativy ve výuce na vysokých školách”. Aktivity v rámci projektu jsou zaměřeny na propagaci humánního vzdělávání biologických a medicínských oborů, kdy je učebních cílů dosaženo prostřednictvím alternativních metod a přístupů, zvířata jsou ušetřena ublížení a kdy studenti mají svobodu svědomí.

Tento projekt je také součástí činnosti Společnosti pro zvířata jako národního kontaktu mezinárodní sítě InterNICHE (International Net for Humane Education/www.interniche.org).

Na začátku projektu stálo navazování kontaktů se zástupci fakult a zjišťování situace v používání zvířat a alternativních metod či přístupů ve výuce na českých vysokých školách. Nyní pokračuje užší spolupráce s deseti vybranými fakultami, které zvířata pro výuku používají, a to za účelem nabízení a zakoupení vhodných alternativních metod; jejich efektivita bude po uplynutí semestru v tomto roce vyhodnocena na základě dotazníku pro studenty a vyučující.

V České republice byl v roce 2001 počet zvířat použitých pro výuku 4 180, z toho 3 532 hlodavců a králíků a 5 psů (z celkového počtu 223 994 zvířat).

Podle informací a zjištění z jednotlivých škol se některé z alternativních metod či přístupů používají již na všech fakultách, kde jsou zvířata pro výuku používána - celkem se to tedy týká 19 fakult (7 lékařských, 5 přírodovědeckých, 3 zemědělské, 2 veterinární a 2 farmaceutické).

Do projektu se zapojili zástupci následujících fakult:

- Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno

- Fakulta veterinárního lékařství, Brno

- Přírodovědecká fakulta UK, Praha

- Přírodovědecká fakulta Univerzity Palackého, Olomouc

- Přírodovědecká fakulta, Ostrava

- Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity, Brno

- Farmaceutická fakulta UK, Hradec Králové

- Lékařská fakulta UK, Hradec Králové

- 2. Lékařská fakulta UK, Praha

- Lékařská fakulta Univerzity Palackého, Olomouc

Projekt "Alternativy ve výuce na vysokých školách" si klade za cíl snížení používání zvířat pro pokusy a rozšíření etického přístupu do povědomí jak odborné, tak laické veřejnosti.

Za Společnost pro zvířata

Markéta Pecková

Ing. Dita Michaličková


Zdroj: Agris, 12. 2. 2003





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 14:26