Francie: Výrobci a vývozci potravin a vín se bojí bojkotu USA
19. 2. 2003 | ČTK
Výrobci a vývozci typických francouzských potravin a vín mají obavy, že jejich američtí klienti vyslyší volání některých amerických médií po bojkotu francouzských produktů. Důvodem je pobouření Washingtonu nad zdrženlivým postojem Paříže k řešení irácké krize. "Francie rokfóru má strach," poznamenal francouzský deník Libération. Podle něj stoupají obavy z bojkotu především v řadách francouzských producentů sýra, hořčice či husích jater. Stejně tak vzrůstá strach z obchodní odvety na politické postoje i mezi drobnými exportéry. Mediální kampaň vedená proti výrobkům "made in France" totiž pro ně přichází v nejméně vhodnou chvíli, kdy se potýkají s nepříznivým kurzem eura a dolaru a vyššími cly. "Očekáváme, že dostaneme skutečný protiúder," uvedl Thomas Derville, ředitel nejznámějšího výrobce francouzské hořčice Amora-Maille. Některým francouzským producentům a exportérům se už přitom američtí partneři ozvali s upozorněním na možné sankce. Například Společnost vín z Bordeaux a Gironde minulý týden obdržela e-maily od svých největších newyorkských distributorů, v nichž je varují před možnými postihy ze strany americké Národní asociace dovozců nápojů. "Problémem je, že Američani se bez nás mohou v klidu obejít. Podíl francouzských vín na americkém trhu činí pět procent, Bordeaux pak jen jedno procento. Když zmizíme, tak po nás nezapláčou," říká Franck Boisset, který vinařům z Bordeaux zajišťuje přístup na americký trh. Podle něj současná protifrancouzská kampaň ze strany amerických médií bude komplikovat obchodníkům situaci ještě pěkně dlouhou dobu. "Vždycky zabere více času získat znovu klienta zpět, než jej ztratit," říká exportér vín z Bordeaux. Jiskřičku naděje si ale uchovává například Jean Trimbach, hlavní vývozce alsaských vín do Spojených států, který se v případě bojkotu chystá okamžitě do USA přesvědčovat své klienty. Zdůrazňuje totiž, že podle některých posledních průzkumů je polovina Američanů proti válce s Irákem. "Můžeme doufat, že tato správná půlka bude pít dvakrát více alsaských vín," poznamenal. Mnohem menší obavy z bojkotu projevují navenek výrobci šampaňského vína, kterého se loni v USA prodalo 18 milionů lahví. "Důvěřuji amerických konzumentům, že se ke hřímání jejich politiků postaví soudně," říká Daniel Lorson ze Společnosti šampaňských vín. Podle něj by letos šampaňské nemělo na diplomatické tahanice kolem Iráku doplatit.
Zdroj: ČTK, 19. 2. 2003
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 03:40
