Agris.cz - agrární portál

Zákaz tabákové reklamy má šanci na úspěch, poslanci ho nezavrhli

18. 2. 2003 | ČTK

Návrh zakázat tabákovou reklamu má zřejmě ve sněmovně šanci na úspěch. Naznačilo to dnešní jednání, kdy většina poslanců dala hlasováním najevo, že si nepřeje tuto iniciativu zamítnout. Zda je jich dost i na to, aby zákaz schválili, se ukáže ještě na této schůzi. Emotivní náboj debatě dodával hlavně autor příslušné novely, lidovec Josef Janeček. Poslancům řekl, že buď přijmou podle jeho názoru racionální důvody pro zákaz, nebo se stanou "poskoky tabákového průmyslu". Mezi odpůrce zákazu patří poslanci ODS a Unie svobody-DEU. Někteří tvrdí, že souvislost mezi zákazem reklamy a poklesem spotřeby tabáku není tak zřetelná, jak tvrdí autoři novely. Martin Říman z ODS vyzval Janečka, aby nebyl ve svých projevech tak dramatický a nedělal z jednání sněmovny divadlo. Poslanec KDU-ČSL, který se o zákaz reklamy na tabák snaží již deset let, hovořil o matkách kuřačkách, které zemřely a nechaly po sobě sirotky. Několikrát také naznačil, že za dlouhodobou neochotou některých politiků zakázat tento druh reklamy je možná korupce, ale nikoho nejmenoval. "Nechápu, jak je možné ve svobodném parlamentu takovýmto způsobem postupovat," prohlásil. Poslanci, kteří jsou pro zákaz, argumentují tím, že reklama je zaměřená hlavně na děti, které ještě nejsou schopny rozhodnout se s vědomím všech dopadů. Kdyby byla propagace tabáku tak neúčinná, jak někteří lidé tvrdí, tak proč do ní tabákové koncerny vůbec investují?, ptají se propagátoři zákazu opakovaně. Tomáš Teplík z ODS, který neúspěšně navrhl novelu zamítnout, mimo jiné vyslovil obavu z monopolizace trhu s tabákovými výrobky. Dominantní výrobce se svými zavedenými značkami se podle něj zlobit nebude, ale další firmy budou mít podstatně méně možností, jak proniknout na trh. Unionista Pavel Svoboda řekl, že navrhovaná novela sice není v rozporu s normami EU, ale svou přísností jde za rámec doporučení evropského společenství. Říman dnes mimo jiné prohlásil, že Itálie v 60. letech reklamu na tabákové výrobky zakázala. Výsledkem je podle něj to, že po více než 30 letech se prodej kuřiva zvýšil o 50 procent. Uvedl, že lidé prostě nežijí ve světě "nulových rizik" a pokud by parlament přistoupil na logiku, že je třeba zakázat propagaci všeho rizikového, musel by zakázat i reklamy na mnoho dalšího zboží. Poslanci se pak přeli o to, jaký postoj by měl v tomto případě vlastně zaujmout liberál, co je pravicové a co levicové. Sněmovna by o novele měla rozhodnout do dvou týdnů. Ve hře jsou i některé pozměňovací návrhy, které by zákaz zmírnily.


Zdroj: ČTK, 18. 2. 2003





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 22:42