Agris.cz - agrární portál

Potravináři se od Maďarů učili, jak nabízet zboží

10. 3. 2003 | Denik.cz

Prodeji maďarských potravin na trzích Evropské unie má pomoci nálepka ekologického zboží. "U nás 40 procent zemědělců hospodaří ekologicky," řekl Attila Jankovics z Maďarské národní centrály cestovního ruchu.

Maďarsko na propagaci svých potravin vyčlenilo velké prostředky a již řadu let se o propagaci svého zboží snaží maďarská marketingová organizace. Má v Bruselu velmi dobrý kredit. Tuto skutečnost si uvědomuje Rudolf Jánský, náměstek ministra zemědělství zodpovědný za úsek potravinářství. Při nedávné návštěvě v Budapešti se proto, spolu s s prezidentem Potravinářské komory Jaroslavem Camplíkem zabýval získáváním informací, které by bylo možno využít v českých podmínkách. Maďarská agentura, která sídlí v Budapešti, má v letošním roce na svou činnost vyčleněno deset milionů eur (asi 320 milionů korun). Z této částky jde pětina na činnost agentury a zbytek na schválené marketingové akce. Celých 10 milionů eur je financováno státem. "Ročně agentura organizuje na 400 akcí, které jsou rozděleny na důležité celoevropské a na menší akce,"uvedl Jánský. Agentura má výhradně marketingové zaměření a nemá vazby na žádné platební agentury.

Zboží nabízené na evropské trhy má dva druhy značek. Buď jde o označení Vynikající maďarská potravina nebo regionální specialita.V obou případech nesmí na etiketě chybět barvy maďarské vlajky. "Jako příklad úspěchu nám maďarští kolegové popsali nedávnou akci v Německu. V jedné firmě během samotné akce prodali 100 tisíc lahví vína a podařilo se jim ještě k tomu zapsat do nabídky 28 druhů dalších vín, která do té doby v nabídce v Německu nebyla,"řekl Jánský. Hlavní pozornost marketingové maďarské organizace je zaměřena na víno, zeleninu a na maso a masné výrobky. "Velmi záleží na pojetí jednotlivých propagačních akcí. Maďaři dělají ročně pod značkou marketingové agentury několik desítek různých akcí výstavního charakteru. Mají centrální katalog s logem Kdo je kdo a tam naleznete mimo technických a ekonomických údajů o firmě i obrazovou dokumentaci. Je to na špičkové úrovni a každý kdo má zájem v katalogu nalezne na potencionální partnera kontakt," vysvětlil náměstek.

"V Česku ustavíme agenturu do 1. 1. 2004. Základní marketingové akce chceme již ale udělat letos," doplnil Jánský. Pro české výrobce jsou stěžejní mléko a maso. Agentura chce jít podobnou cestou jako Maďaři nebo Irové. Zatímco Maďaři propagují maso prostřednictvím ekologie, Irové nabízejí hovězí maso sloganem Kouzelná tráva - kouzelné maso. "Chceme využít určitých předností, které mají naše výrobky a na těch postavit jejich propagaci," dodal Jánský.


Zdroj: Denik.cz, 10. 3. 2003





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 23.12.2025 00:09