Týden v Evropě 26. 3. - 2. 4. 2003
2. 4. 2003 | Euroskop
Stručné zprávy z EU
Konvent se zabývá hospodařením EU
Jednání Konventu se kromě jiného zaměřují také na vypracování nového finančního uspořádání EU a jeho kodifikaci. Komise vtéto věci minulý týden předala své návrhy, jimiž přispěla do příslušné diskusní skupiny konventu. Komise na Evropskou unii nahlíží jako na unii států a lidu a toto pojetí by se ve financování unie mělo zohlednit. Návrhy byly vypracovány vtěchto intencích: posílení rozpočtových pravomocí Evropského parlamentu, zjednodušení postupů a zlepšení transparentnosti, posílení finanční autonomie rozpočtu EU. Cílem návrhů je také kodifikovat stávající praxi, jejíž aktuální stav je popsán vdohodě mezi institucemi EU. Textová část návrhů Komise proto sleduje strukturu osnovy dané předsednictvím Konventu. Znění návrhu naleznete na adrese
http://european-convention.eu.int/dynadoc.asp?lang=FR&Content=WDCIR2
[Podkladový text MEMO/03/71]
Průzkum Eurobarometru: Evropané považují životní prostředí za nejvyšší prioritu
Komisařka pro životní prostředí Margot Wallströmová předložila výsledky průzkumu Eurobarometru snázvem „Postoje Evropanů kživotnímu prostředí“. Výsledky odrážející názory šestnácti tisíc občanů EU, kteří byli na podzim loňského roku během průzkumu dotázáni, ukazují, že zatímco prvořadou prioritou pro ně zůstávají ekologické otázky, došlo kjistému posunu vnázorech na hlavní příčiny znečištění a na to, jaká opatření by měla být přijata. Vporovnání sposledním podobným průzkumem zveřejněným vroce 1999 se také mírně změnily postoje včlenských státech. Podrobnější informace o průzkumu a rozdělení nezpracovaných údajů podle členských států naleznete na účelové webové stránce na adrese
http://europa.eu.int/comm/environment/barometer/index.htm
[Podkladový text IP/03/443]
Práva kprůmyslovému vlastnictví: registrace „komunitárního průmyslového vzoru“ od 1.dubna 2003: časté dotazy
Úřad pro harmonizaci na vnitřním trhu (OHIM) se sídlem v Alicante zahájí registraci komunitárních průmyslových vzorů od 1. dubna 2003, vsouladu snovým komunitárním systémem ochrany práv k průmyslovým vzorům vEU. Tento systém byl zaveden na základě Nařízení přijatého Radou ministrů EU dne 12. prosince 2001 vnávaznosti na návrh Evropské komise. Registrační postup je jednoduchý a finančně nenáročný. Ochranu budou požívat i neregistrované vzory. Úplné znění Nařízení je uvedeno na adrese
http://www.europa.eu.int/comm/internal_market/en/indprop/design/index.htm
Další praktické podrobnosti jsou uvedeny na stránce úřadu OHIM na http://oami.eu.int/.
[Podkladový text MEMO/03/77]
Zprávy Eurostatu
Bleskový odhad na březen 2003: inflace veurozóně se odhaduje na 2,4%
Meziroční inflace veurozóně se vbřeznu 2004 očekává ve výši 2,4%, podle bleskového odhadu vydaného Eurostatem. Vúnoru 2003 činila také 2,4%.
[Podkladový text STAT/03/38]
Únor 2003: nezaměstnanost veurozóně vzrostla na 8,7%, v EU15 se drží na 7,9%
Sezónně korigovaná míra nezaměstnanosti dosáhla vúnoru 2003 výše 8,7%, oproti lednovým 8,6%, uvádí Eurostat. Vúnoru 2002 činila 8,1%. Míra nezaměstnanosti v EU15 činila vúnoru 2003 7,9% a vporovnání slednem se nezměnila. Vúnoru 2002 činila 7,4%.
Vúnoru 2003 byla nejnižší míra nezaměstnanosti zaznamenána vLucembursku (2,8%), Nizozemsku (3,4% v lednu), Rakousku (4,2%), Irsku (4,5%) a Dánsku (5,0%). Nejvyšší nezaměstnanost vEU má stále Španělsko, 11,9%. Z13 členských států, pro než jsou za poslední dva měsíce kdispozici údaje, jedenáct zaznamenalo během uplynulých 12 měsíců posun v nezaměstnanosti směrem vzhůru. Portugalsko (z 4,3% na 6,7%), Nizozemsko (z 2,4% vlednu 2002 na 3,4% vlednu 2003), Lucembursko (z 2,2% na 2,8%) zaznamenaly nejvýznamnější relativní nárůst. Míra nezaměstnanosti se ve Finsku snížila z9,2% na 8,8% a vItálii zůstala stabilní ve výši 9,0% (leden 2003 ve srovnání slednem 2002).
[Podkladový text STAT/03/39]
Zprávy o rozšíření
O co jde při rozšíření podle Koka
„Výhody a příležitosti rozšíření zdaleka převažují případné překážky,“ uzavírá svou zprávu o rozšíření EU nizozemský premiér Kok. Zprávu si vyžádal předseda Komise Romano Prodi a komisař pro rozšíření Günter Verheugen a premiér ji Komisi předložil minulý týden. Odklad nebo zrušení rozšíření kvůli tomu, že by některý členský stát EU dohodu neratifikoval, „by představovalo významné politické selhání pro Evropu“, snáklady jak pro EU, tak i žadatele, uvádí premiér ve zprávě.
Varuje však také tak jako i jiní před ním, zejména vEvropském parlamentu že „nezvládnuté řízení rozšíření by bylo skoro stejně špatné“. Nepokročí-li EU sreformami a změnami, které rozšíření vsoučasné době vyžaduje, promarní šanci možná navždy učinit Evropu vzájmu jejích občanů, jejích sousedů a celého světa silnější a bezpečnější.
Premiérova reakce na tuto výzvu spočívá ve vypracování pětibodové agendy „nové vize, co Evropa se svými novými členy může dělat a jak“. Agenda se zabývá těmito body:
· Společné jednání v Evropě na základělepšího rozhodování a odhodlání provádět „v rozšířené EU skutečně evropskou politiku“
· Podpora rozvoji evropského hospodářství na základě větší inovace a reforem zaměřených na růst, konkurenceschopnost a vytváření pracovních míst na rozšířeném trhu
· Učinit Evropu pro její občany bezpečnější na základě výrazného pokroku voblasti spravedlnosti a vnitra
· Rozvíjení partnerství se sousedy v Evropě za účelem šíření blahobytu a stability
· Zajistit Evropě hlas ve světových záležitostech s využitím jejího potenciálu dosáhnout vetší autority, konzistentnosti a vlivu EU
Předseda Prodi zprávu přivítal jako „důkladně odvedenou práci“, která vprobíhajících debatách o ratifikaci sehraje významnou úlohu. Rozvinul Kokovy teze, že rozšíření je hra, kde vítězí všichni, avšak dodal, že „plný potenciál rozšíření nedojde realizace sám od sebe ze zprávy jasně plyne, že EU musí pokročit sreformami, jež rozšíření nyní vyžaduje“. Podle Prodiho názoru zpráva potvrzuje jeho dlouhodobě zastávané názory, že rozšíření by mělo znamenat „více Evropy“, neboť ani jedna evropská země sama o sobě není podle něj dostatečně velká a významná na to, aby ji bylo slyšet, jestliže se rozhodne jednat samostatně.
Parlament má stále obavy týkající se smlouvy o přistoupení
Vedoucí činitelé členských států EU vEvropské radě způsobem, jímž uzavřeli Smlouvu o přistoupení, porušili práva Evropského parlamentu: rozhněvaní poslanci EP opět stáli na svém, tentokrát během hlasování ve čtvrtek minulý týden, které navazovalo na diskusi předchozího dne. Vdůsledku toho stále ještě visí otazníky nad souhlasem Parlamentu se Smlouvou, který mají poslanci vyjádřit dne 9. dubna, tedy včas na to, aby umožnili slavnostní podpis Smlouvy dne 16. dubna vAténách. Na schůzce konané minulý čtvrtek ráno mezi zástupci EP, Rady a Evropské komise se spor nepodařilo vyřešit. Další takový trialog se má konat dne 1. dubna vAténách.
Ve svém doporučení zminulého týdne EP vyzývá Radu, aby stáhla nebo pozměnila Přílohu XV ke Smlouvě o přistoupení, neboť zahrnuje i rozpočtové údaje, které Parlament napadá a na něž nahlíží jako na porušení svého práva zúčastnit se vypracování rozpočtu EU. Parlament také tvrdí, že smlouva diskriminuje budoucí členské státy, neboť jejich rozpočtové prostředky jsou na rozdíl od financování současných členských států ve Smlouvě pevně a neměně dané.
Během diskuse prohlásil předseda parlamentního zahraničního výboru, německý poslanec Elmar Brok, že Rada odmítla akceptovat návrhy, jež by bývaly umožnily dosažení dohody. Nazval to „nepřijatelným chováním“. Přistupující země překonaly nejistoty diktatury, a proto by neměly být nuceny čelit nejistotě zase, uvedl: „Doufám, že Rada prokáže nezbytnou představivost a že Parlament bude moci dne 9. dubna udělit rozšíření svůj souhlas.“
Britský poslanec EP Terry Wynn, který je zároveň předsedou parlamentního rozpočtového výboru, uvedl, že zůstane-li sporná příloha, stanovující rozpočet až do roku 2006 a vpřípadě výdajů na zemědělství až do roku 2013 součástí Smlouvy, bude to EP považovat za porušení svých rozpočtových výsad. Uvedl, že bez lepších záruk práv náležejících Parlamentu bude hlasovat proti Smlouvě o přistoupení.
Wynn přislíbil, že i když do 9. dubna nebude dohody ještě dosaženo, Parlament své hlasování o rozšíření neodloží; následně však budou vztahy mezi institucemi EU mimořádně obtížné. Přitom vcelém procesu zůstávají stále ještě ve hře některé nevyřešené otázky, které by i nyní mohly Wynnův slib vystavit možnosti zpochybnění.
Komisařka pro rozpočet Michaele Schreyerová prohlásila, že Komise výslovně Radu upozornila, aby do Smlouvy o přistoupení rozpočtové údaje nezařazovala. Zdůraznila, že podle akceptované praxe v EU je třeba rozpočtová rozhodnutí vsouvislosti srozšířením přijímat společně oběma větvemi rozpočtového orgánu, tj. Radou a Parlamentem na základě návrhu Komise. „Má-li dohoda mít nějaký význam, musí být respektována,“ dodala komisařka.
Řecký ministr zahraničí Tassos Yiannitsis poslance EP ujistil o pevném záměru řeckého předsednictví tyto názorové rozdíly vyřešit. Uplatnění dlouhodobých rozpočtových údajů (jimž se vhantýrce EU říká finanční perspektiva) by se dodržovalo přísně vsouladu sdohodami mezi institucemi, prohlásil a dodal, že výsady Parlamentu nikdo vRadě nezpochybňuje.
Příslušné rozpočtové údaje jsou uvedeny na adrese
http://europa.eu.int/comm/enlargement/negotiations/chapters/index.htm
Turecko: nové přístupové partnerství a další finanční prostředky
Evropská komise minulý týden předložila návrh na revidované Přístupové partnerství sTureckem a významné navýšení předvstupní finanční podpory ze strany EU. Přístupové partnerství představuje nástroj, který kandidátským zemím pomáhá se zaměřovat na prioritní oblasti přizpůsobení se pravidlům EU. Vtomto případě zvýrazňuje potřebu dalšího úsilí vboji proti mučení, souladu sjudikaturou Evropského soudu pro lidská práva a úcty kzákladním svobodám projevu, sdružování a náboženského vyznání.
Zhlediska toho, co ještě musí Turecko splnit, aby bylo schopno přijmout závazky vyplývající z acquis, jsou tyto priority rozpracovány velmi podrobně a berou vúvahu vývoj od doby přijetí předchozího Přístupového partnerství vbřeznu 2001.
Návrh Komise bude předložen Radě ministrů EU. Předpokládá se, že Turecko ve světle návrhu Přístupového partnerství provede revizi svého národního programu pro přijetí acquis.
Související návrhy Komise, týkající se posílení vstupní strategie pro Turecko, vycházejí ze závěrů kodaňského summitu EU, který se konal vprosinci 2002. Záměrem je posílit finanční pomoc na období 2004-2006, kdy vroce 2004 by měla být poskytnuta předvstupní pomoc ve výši 250 mil. eur, vroce 2005 ve výši 300 mil. eur a vroce 2006 ve výši 500 mil. eur. Tato pomoc však bude vázaná na priority stanovené vPřístupovém partnerství.
Ve sdělení se také navrhuje posílení spolupráce voblasti politického a hospodářského dialogu, spravedlnosti a vnitra, námořní bezpečnosti, postupů legislativního posuzování, rozšíření celní unie a prohloubení obchodních vztahů.
http://europa.eu.int/comm/enlargement/turkey/index.htm
Nová analýza systému sociálního zabezpečení vkandidátských zemích
Vsérii nových studií vypracovaných pro Evropskou komisi a zabývajících se systémy sociálního zabezpečení ve 13 kandidátských zemích se zdůrazňuje vazba mezi těmito systémy a hospodářským potenciálem daného státu. Jakýkoliv nesoulad vytváří vdlouhodobém výhledu nebezpečí tlaku na veřejné zdroje a nemotivuje kaktivnímu hledání zaměstnání mezi těmi, kteří jsou tímto systémem chráněni.
Studie byly pro Komisi vypracovány společností Gesellschaft für Versicherungswissenschaft und -gestaltung a zdůrazňují, že hospodářská výkonnost státu přímo ovlivňuje blahobyt jak celé společnosti, tak i jednotlivců. „Jde o významný prvek určující počet lidí, kteří se zařadí do sociálních programů, a zároveň zajišťuje prostředek ke krytí jimi vyvolaných nákladů. Dobrý makroekonomický a mikroekonomický rámec snižuje celkovou velikost systému sociálního zabezpečení, a tudíž umožňuje efektivnější přerozdělování zdrojů na rozvoj.“
Studie dále zdůrazňují, že podobu systémů sociálního zabezpečení vkandidátských zemích ovlivňuje proces přistoupení k EU. „Přijímání acquis communautaire vsociální sféře přináší nové normy a kritéria pro vnitrostátní legislativní a sociální rámec.“ Sociálně-ekonomický vývoj „z velké části závisí na domácím politickém rámci a postoji tvůrců politiky kreformnímu procesu“.
Všech 13 jednotlivých studií je zveřejněno na stránkách generálního ředitelství pro zaměstnanost a sociální věci na adrese
http://www.europa.eu.int/comm/employment_social/soc-prot/social/index_en.htm
Česká republika obdržela od OECD podrobné posouzení
Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj se podrobně zabývala úspěchy České republiky a náročnými úkoly, před nimiž stojí. Ve zprávě zveřejněné minulý týden zdůrazňuje, že „hlavním problémem, který Českou republiku sužuje, je dysfunkční právní rámec upravující odchod neživotaschopných subjektů ztrhu“. Počet návrhů na konkurs lehce poklesl a počet dokončených řízení se zvyšoval, takže vroce 2001 došlo kmírnému poklesu počtu nevyřešených případů, dochází kzávěru OECD. Avšak stoupající počet návrhů na vyrovnání, podávaných přímo dlužníky, vedlo jen k hrstce schvalovacích rozhodnutí soudů.
Současná legislativa umožňuje rychlý prodej subjektů vkonkursu a rozdělení jejich životaschopných částí mezi externí zájemce, avšak celý postup je příliš závislý na schopnostech soudců obchodních soudů a správců konkursní podstaty, jmenovaných soudy. Zpráva uvádí, že jen vzácně se vyskytují případy, kdy na základě řízení o konkursu nebo vyrovnání došlo kúspěšné restrukturalizaci.
Jde o významnou otázku. Ze zkušeností posledních let sice vyplývá, že restrukturalizace velkých průmyslových podniků, ať již realizovaná státem ovládanými agenturami nebo soudem jmenovanými konkursními správci, může vést kvýměně slabého managementu a kzachování životaschopných hlavních činností podniku, avšak její lepší fungování vyžaduje kvalitnější procesní postupy konkursního řízení. „K urychlení tohoto procesu se jako nezbytné jeví zlepšení stávající legislativy, která by umožnila urychlenou restrukturalizaci subjektů vplatební neschopnosti spomocí jednoduchých procesních pravidel vyrovnání a převedením odpovědnosti za řízení procesu odchodu firem ztrhu ze státních agentur na specializované soukromé firmy,“ uvádí OECD.
Zobecnějšího hlediska si zpráva OECD všímá toho, že česká ekonomika se vsoučasné době nachází na křižovatce tří pravděpodobných směrů dalšího vývoje: mírný a udržitelný růst umožňující pomalu dohonit příjmovou úroveň vEU, nebo by vpřípadě zrušení, avšak nikoliv nahrazení neživotaschopných hospodářských subjektů mohlo dojít kpoklesu zaměstnanosti. Nejlepší scénář vývoje předpokládá mikroekonomické reformy, které významně posílí podnikání a investice i motivaci podniků nabírat zaměstnance a motivací lidí nechávat se zaměstnat. Viz
http://www.oecd.org/EN/document/0,,EN-document-590-17-no-12-39840-590,00.html
Informační centrum Evropské unie při Delegaci Evropské komise v České republice
European Union Information Centre of the Delegation of the European Commission to the Czech Republic
Rytířská 31, 110 00 Praha 1, Česká republika
Tel.: (+420 2) 216 10 142 Fax: (+420 2) 216 10 144
Zdroj: Euroskop, 2. 4. 2003
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 23.12.2025 20:41
