Výrobci hořických trubiček nemají ze vstupu do EU velké obavy
2. 6. 2003 | ČTK
Výrobci proslulých hořických trubiček z Hořic na Jičínsku nemají ze vstupu České republiky do unie velké obavy. Šanci prorazit na evropský trh po vstupu do EU však někteří vidí spíše skepticky. "Hořické trubičky jsou specifickým výrobkem pro český trh a v cizině nejsou známé. Prosazení se v zahraničí proto zřejmě bude problém," míní Luděk Dlouhý, jehož firma Strix patří mezi největší výrobce této cukrovinky v Hořicích. Optimističtější je druhý velký výrobce trubiček, Vladimír Brádle. "Naše produkce zatím směřuje výhradně na český trh, ale se vstupem do unie bychom se mohli v budoucnu prosadit i na evropském trhu", uvedl. Jeho firma loni získala certifikáty mezinárodních norem ISO 9001 a 9002, což by jí mělo vývoz usnadnit. Hořické trubičky zatím nemají chráněné označení svého zeměpisného původu pro evropské trhy. To z českých značek získalo jen Českobudějovické a Budějovické pivo. Hořické trubičky, stejně jako například olomoucké tvarůžky či karlovarské oplatky, tak budou muset o ochranu zeměpisného označení původu požádat až po vstupu do unie. Evropská komise návrhy firem zveřejní a výrobci ve všech zemích EU budou mít půl roku na to, aby se k nim vyjádřili. Pokud nikdo jiný nebude moci prokázat nárok na označení, komise zeměpisnou ochranu přizná. Jinde v EU pak už nebude nikdo smět svým trubičkám říkat hořické. "Této možnosti určitě budeme chtít využít," řekl Brádle. Sedm hořických výrobců již loni založilo Hořické sdružení výrobců hořických trubiček. Prostřednictvím sdružení by se také chtěli ucházet o registraci pro Evropskou unii. Případnou registraci by však mohlo podle Dlouhého zkomplikovat to, že existuje ještě jedno sdružení výrobců trubiček. "Pokud by nedošlo k dohodě a vytvoření jednoho sdružení, mohla by být registrace značky problém," řekl Dlouhý. Hořické trubičky stočené ze dvou sladkých oplatek se specifickou skořicovou chutí mají tradici dlouhou téměř dvě století. Podle legendy se recept do Hořic dostal v roce 1812 od kuchaře Napoleonovy armády, která se vracela z tažení do Ruska. O známost trubiček se postaral na přelomu 19. a 20 století podnikavý cukrář Karel Kofránek. Výrobu trubiček zdokonalil a pronikl s nimi do celého světa - jeho trubičky se prodávaly v Anglii, Německu, USA i v Šanghaji. V roce 1949 stát výrobnu znárodnil. K rozvoji výroby trubiček pak došlo po roce 1989.
Zdroj: ČTK, 2. 6. 2003
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 26.12.2025 17:03
