Ze zasedání Prezidia Státního zemědělského intervenčního fondu dne 24.6.2003
26. 6. 2003 | SZIF
750 milionů korun si už zemědělci rozdělili na zálohách
na finanční podporu a finanční kompenzační podporu za uvádění půdy do klidu
Výměra orné půdy uvedené do klidu je 178 768 ha a výměra orné půdy neuvedené do klidu činí 2 085 286 ha.
Výměra řepky olejné na orné půdě uvedené do klidu je podle pravomocných rozhodnutí 46 699 ha , což při předepsaném výnosu 2,5 t /ha představuje 116748 t řepky olejné.
Zálohu na cenu řepky olejné zvýšilo Prezidium na dřívějším jednání na 1000,- Kč/t řepky. Svýplatou záloh pak začal Fond neprodleně a vsoučasné době vyplatil formou proplácení zálohových listů již 24 milionů korun.
Situace na trhu svepřovým masem si vyžádala zásah
Prezidium prodloužilo o měsíc vývozní období pro subvencovaný vývoz selat
Fond vyhlásí výběrové řízení na soukromé skladování vepřového masa stermínem ukončení skladování vprosinci 2003
Přestože je zaznamenán pokles stavů prasat, došlo v1. čtvrtletí r. 2003 vporovnání s 4. čtvrtletím 2002 knárůstu počtu narozených selat, což zakládá předpoklad dalšího snižování cen jatečných prasat.
Nepříznivé dění na zahraničních trzích pak způsobilo další komplikace vývozcům. Vývozní období pro subvencovaný vývoz 20000 selat, které bylo vyhlášeno na termín od 1. 4. do 30. 6. 03 spožadovanou subvencí 8,609 mil. Kč, vývozcům nestačí.
Zatímco v1. čtvrtletí r. 2003 byl vývoz jatečných prasat splněn na 100 % a u selat na 95 %, v2. čtvrtletí vyvezla ze 7 vývozců smluvní množství pouze 1 firma, a vývoz je ke dnešnímu dni splněn na 68 %. Vývozní období končí 30. června. Podle smluvních podmínek pro subvencovaný vývoz je za nesplnění množství udělována pokuta ve výši 100 Kč za každé nevyvezené sele. Prezidium SZIF však zvážilo nepříznivé okolnosti a je si vědomo, že striktním trváním na udělení smluvní pokuty by byli sankcionovány subjekty, které se snaží pomoci řešit vzniklou situaci a které se na ní primárně nepodíleli. Především totiž zahraniční trhy nejsou schopny absorbovat nadpodukci jatečných prasat po výpadku destinací vRusku, kam vsoučasnosti míří hlavně polská a i brazilská produkce. Na situaci se podílel vedle nepříznivého kurzu USD vůči EURO i pozdější nástup tzv. „barbecue sezony“. Zároveň vEU končí podpora soukromého skladování vepřového masa a začíná jeho vyskladňování.
Vtradiční cílové zemi pro česká prasata Chorvatsku byl zakázán v květnu dovoz prasat a výrobků zvepřového masa vsouvislosti sochranou proti BSE. Zákaz pro českou produkci dosud odvolán nebyl, pro Maďarsko a Polsko ano.
Problém se špatnými porosty řepky olejné má řešení,
Prezidium projednalo varianty kolem řepky pěstované na půdě uváděné do klidu
Projednalo mimo jiné variantu o zásahu vyšší moci. Tedy vpřípadě, že žadatel nedodá předepsané množství řepky olejné, může požádat o omezení vrácení finančních prostředků zdůvodu zásahu vyšší moci (podle § 5 zákona č. 256/2000 Sb., o SZIF, nově podle § 11 a, odst. 4 zákona č. 128/2003 Sb., o SZIF). Vrukou Prezidia je pak stanovení postupu snížení finanční podpory. Vminulých dvou letech byla finanční podpora (popřípadě i finanční kompenzační podpora) snížena procenticky na takovou částku, kolik procent zpředepsaného množství řepky olejné žadatel skutečně dodal Fondu. Nejpříznivější zvariant pro řešení tíživé situace „řepkařů“, kterou může Fond využít, je pak možnost zaplatitpouze skutečně dodané množství řepky a finanční podporu na hektar orné půdy uvedené do klidu výsevem řepky olejné krátit pouze symbolicky. U finanční kompenzační podpory má Prezidium možnost vzhledem kjejí výši - 280,- Kč/ha orné půdy neuvedené do klidu - nekrátit vůbec.
Pečlivě posouzeny byly vtéto souvislosti i další předložené varianty, jako je novela nařízení vlády pro snížení předepsaného množství řepky olejné zmnožství 2,5 t/ha orné půdy uvedené do klidu výsevem řepky olejné.
SZIF sám totiž nemůže snižovat uvedené množství, protože by tím porušil platný právní předpis. I kdyby však urychleně vydaná novela nařízení vlády toto množství snížila, narazí na již vydaná pravomocná rozhodnutí o poskytnutí finanční a finanční kompenzační podpory pro tento hospodářský rok, kde je pro každého žadatele přesně vypočítáno předepsané množství řepky, které má prodat Fondu do 31.8.2003. Tato rozhodnutí nelze ani po novele nařízení vlády měnit.
Ani možnost zaorání řepky do 30.6.2003 a změna pozemku na zelené hnojení vsystému podpor za uvádění půdy do klidu není realizovatelná.
Vnařízení vlády č. 86/2001 Sb., je totiž zcela striktně stanoveno složení směsi na zelené hnojení. Striktně je také stanoven termín pro vysetí zeleného hnojení do 31.5.2003. Pokud by žadatel zaoral vtermínu do 30.6.2003 špatný porost řepky olejné stím, že tento porost bude brán jako porost zeleného hnojení na půdě uvedené do klidu, porušil by tak minimálně dvě podmínky nařízení vlády č. 86/2001 Sb. Nepomohla by jako vpředchozím případě ani rychlá novela nařízení vlády vtéto věci. Důvod je rovněž stejný - vydaná rozhodnutí pro tento hospodářský rok nelze ani po novele nařízení vlády měnit.
Tolerance plísní u řepky ze sklizně 2003 zůstává stejná
I pro sklizeň roku 2003 povolilo Prezidium SZIF svým rozhodnutím 6% podíl plesnivých a naplesnivělých semen u řepky olejné nakupované způdy uváděné do klidu. Jde o maximální hranici podílu plísní u řepky olejné, určené pro nepotravinářské využití, kterou jsou povinni dodat žadatelé o finanční podporu způdy uváděné do klidu.
Sklizeň řepky začíná počátkem července.
Intervenční nákup pšenice potravinářské
Prezidium SZIF vzalo na vědomí problematiku intervenčního nákupu pšenice potravinářské a sokamžitou platností ruší vloňském roce vyhlášené procento poklesu průměrných cen obilovin, při kterém se zahajují intervenční nákupy obilovin
Výše záloh na subvence pro vývoz mléčných výrobků
schválené Prezidiem SZIFna III. čtvrtletí 2003
· Máslo ( 16% vody ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . 42 500,-Kč/t
· SOM ( tuk do 1,5% ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . 15 700,-Kč/t
· SPM ( tuk nad 26% ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . .. 22 000,-Kč/t
· Zahuštěné mléko ( tuk do 9% ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 400,-Kč/t
· Eidam ( tuk nad 45% ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 700,-Kč/t
· Akawi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 400,-Kč/t
Záloha na subvence při vývozu sladu není třeba
I pro čtvrté čtvrtletí hospodářského roku 2002/2003 stanovilo Prezidium SZIF nulovou zálohu na subvenci při vývozu sladu. Naposledy byla záloha na subvenci stanovena vprvním čtvrtletí předchozího hospodářského roku, nikdo zvývozců však zájem o čerpání této zálohy neprojevil.
Jitka Sluková, mluvčí SZIF
Zdroj: SZIF, 26. 6. 2003
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.12.2025 17:13
