Malé pivovary Vysočiny sázejí na speciality
1. 7. 2003 | Mladá fronta Dnes
Menší pivovary Vysočiny se proti konkurenci velkých výrobců snaží prosadit speciálními pivy. Sázejí také na úzký kontakt s prodejci i se zákazníky, své provozy otevírají exkurzím a pořádají regionální slavnosti. Velké pivovary se však tlačí na trh masivní reklamou a pronikají i do menších obcí; hospodským mohou nabídnout mnohem výhodnější podmínky, shodují se zástupci pivovarů v kraji. Pivovarům Vysočiny kromě jedné výjimky klesl loni výstav až o desetinu, zatímco výroba piva v zemi se zvýšila o více než jedno procento. Spotřeba na jednoho obyvatele republiky loni činila 160 litrů. Na Vysočině se však uvaří jen asi 69 litrů piva na jednoho obyvatele kraje. Konkurence velkých pivovarů trápí například Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod. „Máme vlastní obchodní politiku, používáme všechny běžné konkurenční prostředky, ale proti velkým konkurentům, kteří používají na uplácení hospod peníze, je to velice složité,“ řekl obchodní ředitel pivovaru Pavel Prchal. Pivovar s ročním výstavem kolem 135 tisíc hektolitrů je největším výrobcem piva v kraji.„Velké pivovary úspěšně pronikají do všech sfér, tedy i do menších vesnic,“ řekl Lubor Jedlička, ředitel pelhřimovského družstva DUP, které asi rok provozuje místní pivovar s výstavem kolem 28 tisíc litrů. Pivo se prodává především v okrese. Kvůli podpoře značky se konal den otevřených dveří a rockový festival.„Velké pivovary se snažíme předčit rychlostí a domáckým přístupem,“ řekl obchodní ředitel Pivovaru a sodovkáren Jihlava Marek Simbartl. Pivovar tlumí výrobu velmi levných piv a sází na speciality. Podle Simbartla zatím celostátní reklama místní spotřebitele neodlákala. Pivovar, který produkuje 85 tisíc hektolitrů piva za rok, pořádá několik let exkurze. V září bude den otevřených dveří s kulturním programem.Rodinný pivovar Bernard jako jediný loni meziročně zvýšil výstav piva, a to o 15 procent na 109 tisíc hektolitrů. Humpolecký pivovar prodává od loňského roku pivo i v lahvích s patentním uzávěrem. „Díky tomu se prosazujeme v supermarketech a získáváme nové zákazníky,“ uvedl mluvčí Zdeněk Mikulášek.Stejně jako ostatní regionální pivovary v kraji nemá Bernard vlastní síť hospod, ale má podniky, které propagují jeho značku. Návštěvníci si také mohou prohlédnout provoz. „V areálu máme sklípek, zájezdy mohou i ochutnat,“ řekl Mikulášek. Tradičních slavností piva v srpnu se účastní více než 10 tisíc lidí.Přes silnou konkurenci od roku 1989 na Vysočině žádný významnější výrobce piva nezanikl. V posledních letech naopak vznikají malé pivovary pro úzký region a pro turisty. Největší z nich je zřejmě v Dalešicích na Třebíčsku, kde se natáčel film Postřižiny.
Zdroj: Mladá fronta Dnes, 1. 7. 2003
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 28.12.2025 03:54
