Agris.cz - agrární portál

Sládek Budvaru: Anheuser-Busch usiluje především o známky Budvaru

21. 7. 2003 | ČTK

Pokud by americká pivovarská společnost Anheuser-Busch (AB) získala Budějovický Budvar, byly by zřejmě jejím hlavním cílem ochranné známky a nikoli další rozvoj tohoto jihočeského pivovaru. ČTK to dnes řekl sládek Budějovického Budvaru Josef Tolar. Podle něj není zájem AB o Budvar nahodilý a trvá již od počátku 90. let minulého století. Německý časopis Focus o víkendu bez dalších podrobností napsal, že Anheuser-Busch se zajímá o koupi Budvaru. O privatizaci budějovického pivovaru uvažuje vláda. Stanovisko AB se ČTK snaží získat. "Jestliže by firma AB (po získání Budvaru) vlastnila teoreticky vzato obě ochranné známky, tedy tu původní, vzniklou v Českých Budějovicích, a druhou, potvrzenou předchozími smlouvami, není obtížné hádat, jak by se asi rozhodovala. Zřejmě by to byla paralela s americkým pivovarem Budweiser Dubois, který jako poslední z amerických pivovarů, nepatřících AB, používal také známku Budweiser," řekl Tolar. Budweiser Dubois byl po řadě let soudních sporů a AB, které vyhrával díky své dobré známkoprávní pozici, prodán jiné pivovarské společnosti. "Stalo se tak podle přání posledního majitele, protože ten asi tušil, že vlastnictví AB by tomuto pivovaru nemuselo přinést zrovna rozkvět. Ale dalšími prodeji se stejně ocitl v rukách firmy AB a ta ho okamžitě zavřela, aby vyřešila ten známkoprávní problém," uvedl Tolar. Zájem AB o Budvar je podle něj dlouhodobý. Datuje se již od počátku 90. let, když se jednalo mezi Budvarem a AB o možnosti uzavřít další, v pořadí již třetí známkoprávní smlouvu, a kdy do tohoto jednacího období vstoupil poprvé akt české privatizace. "Společnost AB na to okamžitě reagovala tím, že projevila zájem o řešení vzájemných problémů přátelským způsobem. Nejlépe tak, že by dojednaný úmysl byl také vázán její majetkovou účastí v Budvaru. Tato účast se tenkrát debatovala zpočátku jako minoritní, posléze investičními vstupy jako majoritní pro AB. Čili nic nového," konstatoval. Pivovar Budějovický Budvar má zaregistrováno na 380 ochranných známek ve více než stovce zemí světa. Své obchodní pozice a práva k nim nyní brání před soudními útoky společnosti Anheuser-Busch ve více než 40 soudních sporech a dalších více než 40 správních řízení před patentovými úřady. Budějovický Budvar, jehož roční výstav převyšuje 1,2 milionu hektolitrů, nyní vyváží svůj prémiový ležák do více než 60 zemí pěti světadílů. Po 62 letech se rovněž vrátil na trh USA a Kanady, kam na základě nevýhodné a pod nátlakem uzavřené smlouvy z roku 1939 exportuje svůj ležák pod alternativním obchodním jménem Czechvar.


Zdroj: ČTK, 21. 7. 2003





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.12.2025 19:19