Britská organizace se obává případné privatizace Budvaru
3. 9. 2003 | ČTK
Britská spotřebitelská organizace Kampaň za pořádné pivo (CAMRA) má zájem na co největší rozmanitosti nabídky na trhu a obává se proto případné privatizace Budějovického Budvaru. Řekl to Mike Benner, tiskový mluvčí sdružení, které se k situaci kolem Budvaru vyslovilo už několikrát v 90. letech. "Rozhodně nejde o to, že bychom chtěli Čechům říkat, jak si mají spravovat vlastní záležitosti," dodal. Připomněl, že neexistuje žádný oficiálně vyhlášený záměr vlády pivovar privatizovat. Na druhé straně je podle něj zřejmé, že se v českém kabinetu o záležitosti vede debata. CAMRA by se na ní stejně jako v 90. letech chtěla podílet předem, tedy v době, kdy ještě žádné rozhodnutí nepadlo. Budvar je podle něj zcela unikátní pivo, jedno z nejautentičtějších. Na britském trhu zaznamenává zejména po nedávném založení dceřiné distribuční společnosti prudký růst. Pokud by pivovar byl na prodej, CAMRA se obává, že by se nakonec ocitl v rukou některé z globálních společností, jako je Anheuser Busch, Scottish & Newcastle nebo Interbrew. Podle Bennera by to mohlo vést k zániku tohoto piva. Mluvčí zároveň připomněl, že Anheuser Busch už v 70.letech koupil a zavřel pivovar Dubois, který si rovněž dělal nárok na označení Budweiser. Ačkoli CAMRA nechce mluvit do formy vlastnictví Budějovického Budvaru, domnívá se, že spojení se státem je za nynějších podmínek nejlepší ochranou pro toto historické a jedinečné pivo a zejména pro jeho milovníky. CAMRA podle Bennera přes prostředníky udržuje styky s českými úřady i s vedením Budvaru. Nemá ale kontakty na organizátory petice proti privatizaci, která vznikla v jižních Čechách. Na nedávném obřím britském pivním veletrhu The Great British Beer Festival sdružení zahájilo podpisovou kampaň k vlastní petici proti privatizaci Budvaru pod heslem "Ať Budvar zůstane český", kde má nyní podle mluvčího 3000 podpisů. CAMRA předpokládá, že sežene 10.000 podpisů. Kampaň za pořádné pivo se o Budějovický Budvar zajímá od minulého desetiletí. V roce 1994 tehdejšímu ministrovi Igoru Němcovi předala 600 dopisů varujících českou vládu před prodejem akcií budějovického Budvaru firmě Anheuser Bush a vedla proti tomu rozsáhlou kampaň v Čechách, Británii a Evropě. Byla to tehdy její první akce zaměřená mimo Británii. V roce 1999 se vyslovila proti fúzi Plzeňského Prazdroje a Radegastu. Podle jejího tehdejšího názoru jsou podobné fúze proti zájmům spotřebitelů a snižují chuťovou rozmanitost piv na trhu. Podle nedávné informace mluvčí Budvaru Denisy Mylbachrové je Británie jedním z nejúspěšnějších exportních trhů firmy, protože se zde za prvních šest měsíců roku zvýšil prodej o více než čtvrtinu. Celkové výnosy se ale loni snížily o 160 milionů na 2,430 miliardy korun. Budvar vede po celém světě řadu sporů o označení Budweiser s americkým pivovarnickým obrem Anheuser Busch (AB). AB v podstatě tvrdí, že Budweiser je ochranná známka, kterou používá déle než českobudějovický pivovar. Budvar namítá, že jde o označení místa původu výrobku, takže ho nemůže používat ten, kdo nevaří pivo v Českých Budějovicích.
Zdroj: ČTK, 3. 9. 2003
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.12.2025 08:35
