Zemědělci v Okříškách zahájí přímý prodej vepřového v úterý
12. 12. 2003 | ČTK
Farmáři v Okříškách na Třebíčsku začnou v úterý sami prodávat vepřové maso lidem. Zájemci mohou koupit jatečně opracované půlky, kilogram za 40 korun. Zemědělské družstvo tak reaguje na výzvu odbytového družstva Centroodbyt a zastavilo prodej živých prasat pod 30 korun, řekl předseda zemědělského družstva František Halásek. Pro veřejnost prasata začne zabíjet v pondělí. Podle Haláska lidé za průměrnou jatečnou půlku zaplatí kolem 2000 korun, čímž proti nákupu v prodejně ušetří nejméně třetinu.
"Oslovili jsme i naše obchodní partnery, kteří jsou závislí na naší ekonomice, a nyní již máme objednávky nejméně na stovku prasat," řekl. Cena 40 korun za kilogram při prodeji půlek podle Haláska odpovídá 30 korunám živé váhy; dalších deset korun totiž padne na porážku a opracování masa. Ani konečných 40 korun podle něj nepokryje nutné výrobní náklady. Podnik chce přesto do pátku porazit 70 prasat a rozdá je mezi své zaměstnance k Vánocům. Podnik ročně produkuje na 7500 prasat.
"My se nemůžeme dostat do situace, že nebudeme mít prodáno, aby nám zůstávala přerostlá prasata nad 120 kilogramů," dodal Halásek. Prasata se budu porážet na jatkách, která vlastní tři zemědělská družstva. "Přesvědčili jsme i jiné firmy, ty už také zabíjejí pro své zaměstnance; normálně zabíjíme kolem stovky prasat denně, nyní i víc," uvedl. Podle předsedy Centroodbytu Jana Veleby se ještě nedá odhadnout, kolik zemědělců se k výzvě připojí; podrobnější hodnocení udělá družstvo v pondělí. "Na lidi to ale zabralo a poptávají se po prasatech," řekl. Jako producent dnes Veleba zahájil prodej živých prasat na své farmě v Kozlově u Křižanova. "Máme připravenou stovku prasat, prodali jsme první čtyři. Lidé mohou přijet i v sobotu a v neděli," uvedl.
Za kilogram živé váhy účtuje 29 korun. Výzvy Centroodbytu k přímému prodeji vepřového lidem se neobává největší tuzemský masokombinát Kostelecké uzeniny. "Podrážejí ceny sami sobě. Ale Centroodbyt na to má právo, a když to chce udělat, ať to udělá," míní Vladka Pivoňková, ředitelka marketingu Kosteleckých uzenin.
Zdroj: ČTK, 12. 12. 2003
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 16.12.2025 07:05
