Agris.cz - agrární portál

Informace o budování Platební agentury

13. 1. 2004 | MZe ČR

Česká republika musí mít pro administraci finančních prostředků Společné zemědělské politiky (SZP) ze záruční sekce Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu (EZOZF) zmocněnou Platební agenturu ve smyslu nařízení Rady č. 1258/99 o financování Společné zemědělské politiky a nařízení Komise č. 1663/95 kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (EHS) č. 729/70 týkající se postupu účetní závěrky záruční sekce EZOZF. Akreditační kritéria stanovuje Ministerstvo financí jako Kompetentní orgán dle usnesení vlády 689/2003 ze dne 9.července 2003. Kritéria byla vydána v souladu s článkem 1 odst. 3 nařízení Komise č. 1663/1995 (dopis ministra financí č.j.: 552/74381/2003 ze dne 4.9.2003). Do 9.7.2003 vycházel postup Ministerstva zemědělství ČR z usnesením vlády č. 102 ze dne 23.1.2002 k dokončení přípravy programových dokumentů a určení řídících a platebních orgánů pro využívání strukturálních fondů a Fondu soudržnosti Evropské unie.

Ještě v dubnu roku 2002 bylo bývalým vedením Ministerstva zemědělství rozhodnuto, že k administraci Společné zemědělské politiky v České republice budou připravovány dvě platební agentury, které budou zmocněny k vyplácení finančních prostředků ze záruční sekce (Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu) EZOZF:

Státní zemědělský intervenční fond (SZIF),

Agrární platební agentura (APA) v rámci Ministerstva zemědělství (MZe).

Kompetence jsou v současnosti vymezeny zákonem č. 128/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů a zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství ve znění pozdějších předpisů.SZIF bude provádět zejména platby:

- v rámci společných organizací trhu,- intervenčních opatření,- poskytování vývozních subvencí ve vazbě na vývozní licence.

Dále bude rovněž provádět:

- administraci vývozních a dovozních licencí,- administraci systému produkčních kvót,- vybírání finančních dávek z výroby cukru.

MZe - APA bude provádět platby:

a) ze záruční sekce:

· vybrané přímé platby,

· platby v rámci doprovodných a dodatečných opatření Horizontálního plánu rozvoje venkova (HRDP).

Dále bude realizovat Integrovaný administrativní a kontrolní systém (IACS)

b) z orientační sekce Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu (zařazeno mezi strukturální fondy): Operační program „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“. U těchto plateb bude APA plnit funkci platební jednotky (provádí platby dle pokynů Platebního orgánu - MF ČR.

Po podpisu „Smlouvy o přistoupení“ v Athénách 16.dubna 2003, která obsahuje obecný rámec odlišného poskytování přímých podpor pro kandidátské státy (jedná se zejména o postup uvedený v článcích 1a-c nařízení Rady 1259/99 str. 1215 a další Smlouvy o přistoupení), došlo k přijetí reformy SZP. Reforma zásadním způsobem upravuje podobu přímých podpor, která bude platit v dalším období pro členské země – jedná se zejména o oddělení plateb od produkce. Tento základní atribut je v principu obdobný SAPS (Single Area Payment Scheme režim jednotné platby na plochu).

Prováděcí předpisy k rámcovým úpravám z Přístupové smlouvy jsou však ze strany Evropské Komise připravovány až v současné době, např. nařízení Komise k provádění systému SAPS bylo projednáváno v řídících výborech až v polovině října a zatím stále nebyla schválena finální verze. Obdobně je v řídících výborech EK nově předložen návrh úpravy nařízení Komise č. 296/96 o údajích zasílaných členskými státy, o měsíčním účtování výdajů financovaných Evropským zemědělským orientačním a záručním fondem (EZOZF), záruční sekcí, a o zrušení nařízení (EHS) č. 2776/88. Dále je projednávána novela nařízení Rady č. 3508/92 o zavedení integrovaného administrativního a kontrolního systému pro některé režimy podpor Společenství. V této souvislosti je třeba respektovat, že Česká republika musí splnit povinnosti plynoucí z acquis platného ke dni přistoupení.

Diskuse o reformě SZP probíhala souběžně s přípravou přístupové smlouvy a následná podoba reformy SZP se odlišuje od původního návrhu EK v rámci tzv. Mid Term Review. Po právní stránce je reforma SZP definována v oblasti přímých podpor zejména klíčovým nařízením Rady č. 1782/2003 ze dne 29.9.2003 publikované v Official Journal EU L270, 21.10.2003. V současné době připravuje EK prováděcí předpisy k uvedenému nařízení a zároveň i adaptaci pro nové členské státy. (viz nařízení Rady č. 1782/2003 a návrhy nařízení COM (2003) 698 final z 18.11.2003 a MD 163/3/03 REV3 z 25.11.2003).

Usnesením vlády č. 627/2003 ze dne 23.6.2003 bylo MZe poskytnuto pouze 100 pracovních míst z požadovaného personálního posílení Agrární platební agentury v rámci MZe. S ohledem na vývoj SZP a výše uvedené bylo v červenci rozhodnuto o sloučení dvou připravovaných platebních agentur.

Rozhodnutí o jedné platební agentuře je zcela v souladu s čl. 4 odst. 5 nařízení Rady 1258/1999 o financování SZP (tento článek stanoví, že „Každý členský stát omezí, s ohledem na své ústavní předpisy a institucionální soustavu, počet svých zmocněných platebních agentur na nejnižší možnou úroveň, která zabezpečí, že výdaje uvedené v článcích 2 a 3 jsou hrazeny za uspokojivých správních a účetních podmínek“).

Tímto trendem se ubírají nejen okolní kandidátské státy (Slovensko a Maďarsko, kde došlo ke sloučení platebních agentur do jedné) ale rovněž tak i v členských zemích např. Portugalsku a Rakousku slučují činnosti. Toto rozhodnutí by využitím synergického efektu mělo zajistit zázemí pro administraci opatření financovaných záruční sekcí Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu.

Příprava Platební agentury nebyla v Monitorovací zprávě EK shledána jako zásadní problém bránící vstupu ČR do EU. S postupem budování Platební agentury byla Evropská Komise podrobně seznámena 11.11.2003 na prezentaci v Bruselu, kdy byly zodpovězeny dotazy a jednání bylo hodnoceno pozitivně.

V předvstupním období probíhala příprava na plné schéma administrace přímých plateb, tak jak platilo v rámci původní SZP. V důsledku reforem SZP dochází ke změně administrativních postupů pro kandidátské země a proto je nutné připravit administrativní a kontrolní systém na nové podmínky, které vzešly z výše uvedených jednání EU. Dílčí práce realizované subjekty z řádných výběrových řízení byly proto zastaveny, jelikož výstupy neodpovídaly nové situaci. Proto bylo potřeba vyřešit urychleně danou situaci výběrem systémového integrátora a realizátora projektu pro agrární platební agenturu tak, aby byla zajištěna funkční připravenost Platební agentury do 31.3.2004

K eliminování rizik při způsobu výběru dodavatele byla vybrána poradenská a auditorská firma BDO CS s.r.o., která je zárukou poskytnutí kvalitních a objektivních služeb při výběru nejvhodnějšího dodavatele. Firma provedla funkční a právní analýzu situace, a to i zejména vzhledem k nutnosti garantovat předání funkčního informačního systému Platební agentury k datu 31.3.2004. Poradenská firma je toho názoru, že optimální dvoustupňová obchodní soutěž dle zákona č. 199/1994 Sb., (o zadávání veřejných zakázek) vzhledem k předepsaným soutěžním lhůtám, by rozhodně neumožnila ve zbývajícím čase do 31.3.2004 řádnou implementaci a předání funkčního informačního systému.

O budování Platební agentury pro administraci finančních prostředků pro Společnou zemědělskou politiku byla dne 3.9.2003 informována vláda č.j.: 1136/03.

Nedodržení termínu dodání funkčního informačního systému a realizace projektu pro Platební agenturu by však znamenalo v důsledku nefunkčnosti resp. neudělení akreditace následnou škodu velkého rozsahu (pouze v roce 2004 nečerpání 10 mld. Kč) a faktické ohrožení konkurenceschopnosti celého českého zemědělství v podmínkách jednotného trhu EU. Za dané situace bylo z důvodu zajištění maximálního možného času na přípravu a implementaci vlastního informačního systému Platební agentury jednoznačně doporučeno postupovat při výběru dodavatele dle § 50 zákona č. 199/1994 Sb. (o zadávání veřejných zakázek). Poradenskou firmou byla vybrána firma SAP ČR, spol. s r.o.

Ministerstvo financí ČR splnilo usnesení vlády č. 689 bod III/1 a provedlo výběrové řízení pro výběr nezávislé auditorské společnosti, která provede externí audit před udělením akreditace platebním agenturám k provádění opatření Společné zemědělské politiky financovaných ze záruční sekce Fondu. Vítězem se stala firma BDO. Tato skutečnost je zřejmým důkazem kvalit skupiny BDO.

V současné době je zasílána na Ministerstvo financí (Kompetentní orgán) žádost o zahájení akreditačního procesu Státního zemědělského intervenčního fondu jako Platební agentury. Ve spolupráci s firmou SAP je vypracován Cílový koncept implementace Informačního systému Platební agentury, který obsahuje jednotlivé směrnice a detailní harmonogram nutných kroků tak, aby měla ČR do vstupu akreditovanou Platební agenturu (PA) pro opatření financovaná v rámci Společné zemědělské politiky.

Hlavní milníky:

· Dodání podkladů potřebných pro akreditaci 31.12.2003

· Zahájení akreditace 1.1.2004

· Integrační testy 19.3.2004

· Připravenost Informačního systému (IS) PA 19.3.2004

· Zahájení přípravy produktivního provozu 22.3.2004

· Předání IS PA splňující podmínky akreditace 31.3.2004

Legislativní rámec sloučení je upravován novelou zákona č. 252/1997 Sb. a 256/2000 Sb. Tato novela byla 4. 11. 2003 schválena ve třetím čtení Poslaneckou sněmovnou ČR a byla postoupen Senátu, který ji vrátil PS PČR. Vrácenou novelou se bude PS PČR zabývat na mimořádném zasedání 14.ledna 2004. Zpoždění této legislativní úpravy velmi komplikuje a zbržďuje budování platební agentury a zároveň je velmi negativně vnímáno Evropskou Komisí a zásadním způsobem by mohlo ohrozit termín konečné akreditace.

Přes výše uvedené problémy postup prací pokračuje v souladu se schváleným harmonogramem a pokud nedojde k dalším komplikacím, bude Platební agentura připravena do doby vstupu pro administraci finančních prostředků Společné zemědělské politiky (SZP) ze záruční sekce Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu (EZOZF).

Začátkem roku 2004 došlo ke sloučení připravovaných institucí, takže v současné době má Platební agentura k dispozici cca. 560 pracovníků. Bylo ustaveno a personálně i technicky vybaveno sedm regionálních pracovišť na úrovni NUTS II.


Zdroj: MZe ČR, 13. 1. 2004





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 22.12.2025 14:25