Želetavská sýrárna útočí na TPK Hodonín
14. 1. 2004 | Hospodářské noviny
Druhý největší výrobce tavených sýrů kupuje od Mlékárny Klatovy některé její ochranné známky.
Zástupci jednotlivých společností se k prodeji odmítají vyjádřit.
Druhý největší domácí výrobce tavených sýrů, Želetavská sýrárna (ŽS), může v dohledné době ohrozit postavení mlékárny TPK Hodonín, která je v tomto segmentu lídrem trhu. ŽS totiž uzavřela s Mlékárnou Klatovy smlouvu o koupi některých jejích ochranných známek. Operaci nyní posuzuje antimonopolní úřad.
TPK, patřící francouzské firmě Bongrain Europe, předloni podle údajů Českomoravského svazu mlékárenského vyrobila přes šest tisíc tun tavených sýrů. ŽS, ovládaná další francouzskou firmou Fromageries BeI, pak necelých pět tisíc tun.
Když Úřad pro ochranu hospodářské soutěže smlouvu potvrdí, ŽS bude vyrábět tavené sýry pod ochrannými známkami, které dosud patřily klatovské firmě, a své postavení na trhu posílí. Ve hře má být populární značka Maratónec. Některé zdroje uvádějí, že jde i o značky spojené se slovem Šumava.
»Nevyjadřujeme se k tomu,« odmítla žádost o informace Kamila Sušánková, marketinková ředitelka ŽS. Zdroj z firmy obeznámený s případem, který si nepřál být jmenován kvůli možným potížím se zaměstnavatelem, ale tvrdí, že sýrárna potřebuje posílit portfolio značek, aby zvýšila tržní podíl.
Hodnota kontraktu ani počet prodávaných ochranných známek nejsou známy. Nevyjádřil se k němu ani Alimpex, který Mlékárnu Klatovy nedávno ovládl. »Nejlépe to ví pan Kincl,« sdělil Radek Málek, provozní ředitel pražského Alimpexu, který je jedním z největších distributorů mléčných výrobků vzemi. Šéf firmy Milan Kincl ale nebyl včera k zastižení.
»Obchod s ochrannými známkami není ničím výjimečným. Je to dost běžné,« říká nezávislý poradce Vladimír Pitra.
V Česku se v roce 2002 vyrobilo 21 269 tun tavených sýrů. Silnou dvojku TPK a Želetavská sýrárna ještě s produkcí pod čtyři tisíce tun doplňuje Madeta České Budějovice. Pak už následuje odstup - do dvou tisíc tun vyrobila Mlékárna Klatovy. Další mlékárenské firmy vykázaly produkci pod tisíc tun. »Díky zahraničnímu kapitálu tu je i mimořádná konkurence. Musíme soutěžit, co jiného zbývá,« uvedl šéf Madety Milan Teplý.
Ředitel Českomoravského svazu mlékárenského Michal Němec trh s tavenými sýry charakterizuje jako celkem stabilní, příliš se neměnící. Loňská produkce, o níž svaz ještě nemá přesný přehled, by se proto neměla od roku 2002 výrazně lišit. Svaz odhaduje, že i s dovozem se průměrná spotřeba tavených sýrů v zemi pohybuje kolem tří kilogramů na osobu. To zvyšuje atraktivitu trhu. »Lidé jsou u nás na tavené sýry zvyklí víc než na sýry přírodní. Je to dané tradicí a vývojem,« vysvětluje Němec.
Zdroj: Hospodářské noviny, 14. 1. 2004
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.12.2025 13:34
