Interbrew a AmBev jednají o vzniku světové pivní jedničky
1. 3. 2004 | ČTK
Belgická pivovarská skupina Interbrew, vlastník Pivovarů Staropramen, jedná s brazilskou společností AmBev o fúzi, z níž by mohla vzniknout jednička světového trhu piva. Spojení čtvrtého a pátého největšího světového výrobce piva by vytěsnilo americký Anheuser-Busch z nejvyšší příčky globálního žebříčku. Interbrew dnes přiznal jednání o fúzi po týdnech spekulací na trhu. "AmBev a Interbrew potvrzují, že vedou diskuse, které možná povedou k významné transakci," uvedla belgická firma. Interbrew neupřesnil, zda předmětem jednání je skutečně vzájemné spojení a vytvoření giganta s tržní hodnotou 23 miliard dolarů. Analytici pokládají za pravděpodobné, že rozhovory by se mohly týkat 30procentního podílu Interbrew na mexickém pivovaru Femsa. AmBev by mohl tento podíl koupit výměnou za to, že poskytne Interbrew malý podíl na svém kapitálu. Pokud by obě skupiny oznámily plán fúze, vzbudilo by to podle pozorovatelů okamžitou reakci Anheuseru. Ten se netají tím, že AmBev je pro něj jedinou firmou, kterou má cenu v Jižní Americe získat. "Anheuser-Busch i nadále považujeme za hlavního uchazeče o tento podnik," uvedl podle agentury Reuters odvětvový analytik Sandy Soames. Spojení Interbrew-AmBev by podle analytiků bylo výhodné z hlediska geografického pokrytí. Nevedlo by však k výraznějším úsporám a na straně Interbrew by zřejmě muselo zahrnovat rozsáhlou emisi akcií, která by transakci financovala. To by se nelíbilo akcionářům, kteří dnes srazili kurz akcií Interbrew o téměř tři procenta. Interbrew i Anheuser mají významné aktivity v Mexiku, v Jižní Americe však nemají nic. Spolupráce Interbrew s Femsou není příliš šťastné, protože Belgičané se s touto firmou nejsou schopni dohodnout na společné distribuci na trhu USA. Interbrew v posledních letech expandoval akvizicemi britských pivovarů Bass, s nimiž získal Staropramen, nebo německé firmy Beck's. Před rokem ve snaze pokračovat v expanzi jmenoval do čela Američana Johna Brocka, jehož cílem je dotáhnout se na tři větší konkurenty - Anheuser, SABMiller a Heineken. Loni však musel Interbrew pouze sledovat, jak Heineken kupuje rakouskou BBAG a SABMiller, vlastník Plzeňského Prazdroje, se zmocňuje italského pivovaru Peroni. AmBev vznikl v roce 2000 sloučením dvou největších brazilských výrobců nápojů Companhia Cervejaria Brahma a Companhia Antarctica Paulista. Skupina nyní vaří asi dvě třetiny brazilské produkce piva a má aktivity i v Argentině, Uruguayi, Paraguayi a Venezuele. Její pivo Skol je třetím nejprodávanějším na světě po pivech Budweiser a Bud Light od Anheuseru. Brazílie je čtvrtým největším trhem piva na světě po Číně, USA a Německu. Spotřeba piva na hlavu je zde však proti Spojeným státům a západní Evropě jen zhruba poloviční.
Zdroj: ČTK, 1. 3. 2004
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 24.12.2025 01:44
