Rakouští vinaři chtějí získat část tuzemského trhu
3. 3. 2004 | Hospodářské noviny
Výhodou českých a moravských pěstitelů vína je široká nabídka. Ve světě se zaměří na trhy severní Evropy a Pobaltí
Rakouští vinaři chtějí se svými produkty obsadit po vstupu Česka do Evropské unie část tuzemského trhu s vínem. Zahájili proto marketinkovou kampaň zaměřenou především na české a moravské restaurace a hotely.
To, že Rakušané myslí svůj záměr vážně, dokládá to, že na včera zahájeném veletrhu Vinex v Brně se představuje dvacet čtyři rakouských vinařských firem a jejich prezentaci, na veletrhu největší ze zahraničí, zaštítila tamní Agrární komora a Vinařský marketingový fond. Většina z vystavujících firem přitom dosud v Česku zastoupení nemá a svoje výrobky nedodává.
»Český trh považujeme za nesmírně perspektivní. Máme pro naše vinaře připraveny veškeré potřebné podklady pro to, aby uspěli, zahájili jsme už také jednání, co se týká dodávek do gastronomie,« uvedla manažerka rakouského Vinařského marketingového fondu Marion Reinbergerová.
Podle ní chtějí Rakušané na tuzemský trh dodávat především kvalitní jakostní vína. Jejich cena je v Rakousku srovnatelná se stejným sortimentem vín od tuzemských vinařů, nyní je ale prodražují dovozní cla. Ta se po vstupu Česka do Evropské unie zruší.
»Zájem o český trh mají především vinařské firmy z oblastí u rakousko-českých hranic,« řekla Reinbergerová. V Brně se prezentují především rodinné vinařské firmy, mezi nimiž je například vinařství šlechtického rodu Liechtensteinů. Svoje vína nabízejí ale také společnosti z okolí Dunaje, jako je například vinařství města Krems.
Rakušané jsou první zemí, která podpořila společnou kampaň svých vinařských firem o získání zákazníků v Česku. Podobně chce po vstupu do unie postupovat také Maďarsko.
Odborníci jsou přesvědčeni, že snaha rakouských vinařů o získání zákazníků v tuzemsku může být úspěšná, ale nemusí to být na úkor tuzemských producentů vín. V zemi totiž sice roste rok od roku spotřeba vína, nyní lidé vypijí přes šestnáct litrů na osobu, moravští a čeští vinaři ale pokrývají asi třicet pět procent této spotřeby. Zbytek se musí dovézt.
V Rakousku je nyní spotřeba vína dvojnásobná, podobná situace je i v dalších zemích Evropské unie. »Prostor na trhu pro dovoz vín tu je, záležet bude na tom, kdo a jak bude na to z dovozců připravený. Rakušané mají velmi dobře propracovanou podporu vývozu,« řekl Martin Půček z Českomoravské vinohradnické a vinařské unie.
»Tuzemské vinařské podniky jsou konkurenceschopné a mají všechny předpoklady trhu uspět, a to i v konkurenci srakouskými víny,« řekl děkan Zahradnické fakulty v Lednici Milan Rajnoch.
Podle Jana Hajdy ze Zemědělského družstva v Sedleci se konkurence rakouských vín na trhu projeví především u některých odrůd vína, jako je například Veltlínské zelené.
»Tuzemští vinaři mají výhodu v podstatně širším sortimentu jak bílých, tak červených vín. Na druhou stranu Rakušané ale už prošli tím, co nás teprve čeká, a to zesílenou konkurencí po vstupu země do Evropské unie. Navíc mají velmi výraznou marketinkovou podporu,« dodal Hajda.
Tuzemští vinaři zatím nepředpokládají, že by chtěli svá vína uplatnit na rakouském trhu. »Je zbytečné podporovat prodej v zemích se silnou vinařskou tradicí, prioritní kromě domácího trhu je vývoz do zemí severní Evropy, Pobaltí nebo Polska, kde spotřeba vína neustále roste,« dodal Martin Půček.
Zdroj: Hospodářské noviny, 3. 3. 2004
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 03:54
