Ekologické zemědělství má v tuzemsku získat silnější postavení
17. 3. 2004 | ČTK
Ekologické zemědělství má v České republice získat silnější postavení. Do roku 2010 by se mělo rozšířit na desetinu zemědělské půdy. Akční plán pro rozvoj tohoto způsobu hospodaření dnes schválila vláda, informoval tiskový odbor kabinetu. Nyní je v Česku ekologickým způsobem obhospodařováno asi šest procent zemědělské půdy, což mírně přesahuje průměr v Evropské unii. Rámec podpory ekologického zemědělství pro roky 2004 až 2006 se podle ministerstva zemědělství se pohybuje do jedné miliardy korun, takže potenciálně mohou ekofarmáři získat asi 300 milionů korun ročně. Loni šlo na podporu tohoto způsobu hospodaření asi 231 milionů korun, což je téměř pětinásobek proti roku 1998.
Mezi cíle akčního plánu patří vedle rozšíření ekologicky obhospodařovaných ploch například ochrana ekoproduktů před kontaminací geneticky upravenými organismy, rozšiřování trhu s biopotravinami či zvýšení konkurenceschopnosti českého zemědělství v EU. Akční plán reaguje podle předkládací zprávy na aktuální vývoj v Evropské unii. Do budoucna se většina dotací bude vyplácet nezávisle na objemu výroby, kvalitě produkce bude dávána přednost před kvantitou. Poskytování podpor bude vázáno na plnění standardů na ochranu životního prostředí, bezpečnosti potravin a pohody zvířat. Mezi zeměmi přistupujícími k EU je podle materiálu Česko v ekologickém zemědělství na prvním místě, zejména v rozsahu ploch. Na počátku letošního roku hospodařilo v tuzemsku 810 ekologických zemědělců, kteří obhospodařovali 255 tisíc hektarů půdy.
Dále bylo hlášeno téměř 100 výrobců a zpracovatelů potravin a 190 distributorů, kteří bioprodukty uvádějí na trh. Ekozemědělství je převážně doménou horských a podhorských podniků na trvalých travních porostech. Bioprodukce v tuzemsku není dostatečná, chybí zejména hotové výrobky, zelenina a ovoce. Biopotraviny tvoří méně než jedno procento celkového trhu s potravinami. Jako jedno z nejslabších míst, klíčové pro další rozvoj ekozemědělství, materiál označuje zpracování a marketing produktů.
Zdroj: ČTK, 17. 3. 2004
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 16.12.2025 12:46
