Potravinářské firmy v Karlovarském kraji se chystají do unie
20. 4. 2004 | Mladá fronta Dnes
Všichni velcí zpracovatelé živočišných produktů v Karlovarském kraji prošli úspěšně inspekcemi veterinářů a mohou se svým zbožím na trh Evropské unie. "První byla loni jediná mlékárna v kraji, Hollandia v Krásném Údolí. Jako poslední splnil přísné evropské normy Chebský masokombinát. Tady bylo nutno vybudovat uzavřené koridory mezi šatnami a provozem, aby výrobní zaměstnanci nepřecházeli přes dvůr," uvedl ředitel Krajské veterinární správy Jaroslav Svejkovský. Do unie může vyvážet také karlovarská masna Prima, zvěřinový závod Interlov ve Třech Sekerách na Chebsku, sušička masa Lagat v Hroznětíně a Nejdecká česárna vlny na Karlovarsku. Všichni výrobní zaměstnanci těchto podniků teď musejí nejdříve v jedné šatně odložit veškerý svůj oděv, pak se osprchovat a postoupit do dalších šaten, kde se obléknou do pracovního. Do evropských norem se ale nevešla řada menších provozů. "Mnozí zpracovatelé novým předpisům nevyhověli. Někteří se přesto pokusili vyrábět dál, a tak jsme jim museli úředně závody zavřít," řekl Svejkovský. Tento osud potkal v regionu například jatka v Odravě na Chebsku, tři drůbeží porážky na krůty, jednu porážku kuřat a tři výrobny masa a ryb. Většina z postižených se pustila do rekonstrukce a nyní mají procházet novým schvalováním. Na 50 malých provozoven v kraji splnilo podmínky pro domácí trh. Například drůbeží porážka krůt v Lipové nebo jatka v Malé Šitboři na Chebsku. Pozici obhájilo i 121 regionálních prodejen masa s vlastním zpracováním. V Karlových Varech musela skončit známá řeznictví na třídě T. G. Masaryka a v Jaltské ulici. Kromě dvou zemědělců se podařilo podle MfD v Karlovarském kraji uspět většině výrobců mléka. Museli upravit mléčnice, aby byly kompletně omyvatelné, obsahovaly nerezový chladicí tank na mléko a neumožňovaly žádný průnik ptáků nebo hlodavců. Dopravovat živočišné potraviny v kraji může dále všech 11 dopravců. Museli k tomu na svých vozech instalovat aktivní chlazení a zařízení pro zpětné sledování teploty po celou dobu přepravy. Každý automobil s tímto vybavením je přišel asi na dva miliony korun.
Zdroj: Mladá fronta Dnes, 20. 4. 2004
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 18.12.2025 18:43
