Agris.cz - agrární portál

Vinaře čeká boj s cizí konkurencí

26. 4. 2004 | Mladá fronta Dnes

Se zahraniční konkurencí budou už od příštího týdne tvrdě soupeřit vinaři z jihovýchodu Moravy. Česká republika vstoupí do Evropské unie a cizí vinaři začnou do země navážet svá vína. A protože za ně na hranicích nezaplatí jako dosud clo, budou jejich vína rázem výrazně levnější. "Hlavně rakouští vinaři na tu chvíli netrpělivě čekají, doslova přešlapují na hranicích. Už nyní jsou největším dovozcem sudového vína k nám," tvrdí vinařský odborník Milan Ballík, který s rakouskými vinaři spolupracuje na jejich propagaci v tuzemsku.

Bude otevření trhu pro vinaře ze Slovácka znamenat menší zisk, nebo v horším případě dokonce zánik firmy? Místní to odmítají, přívalu levného stolního vína od jižních sousedů chtějí čelit kvalitou."Přívlastková vína, která u nás vyhledává stále víc lidí, v zahraniční konkurenci bez problémů obstojí. Problémů tohoto typu se nebojíme," ubezpečuje uherskohradišťský vinař Bohuslav Jež. Čeští vinaři jsou ale momentálně schopni pokrýt jen polovinu spotřeby vína v zemi, druhá se již dnes dováží. Odborníci i proto tvrdí, že problémy budou mít především velké vinařské společnosti. Vpád zahraniční konkurence totiž zasáhne především jejich odbytiště. "Mezi vinaři dojde k pročištění trhu. Zhruba pětina podniků bude bojovat o přežití," odahduje pražský finanční analytik Luděk Krobot.

Ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec odhadl, že cena levnějších vín poklesne až o dvacet procent. "V první chvíli proto vznikne přetlak zahraničních producentů, kteří přijdou se zaváděcími cenami," odhaduje Machovec.

Připouští to i vinaři z regionu. Třeba Josef Kadlčík z Hluku očekává, že lidé budou chtít zahraniční vína ochutnat už jen ze zvědavosti. "Bude to ale jako se vším. Až se nabaží, vrátí se ke svým oblíbeným tuzemským značkám. Podle mého jim navíc levná cizí vína ani nebudou chutnat," předvídá Kadlčík.Třebaže vyrábějí moravští vinaři kvalitní vína, za zahraniční konkurencí jednoznačně pokulhávají v marketingu. Podle odborníků jen deset procent českých producentů dokáže svá vína také výborně propagovat a proniknout s nimi na mezinárodní trhy. "I v tomto směru už jsme se sice zlepšili, ale bylo by dobré ještě výrazně přidat. Podívejte se třeba jen na etikety. Ty víno prodávají, jenže spousta vinařů si je pořád dělá sama. Bez kvalitních designérů to přitom dnes už prostě nejde," konstatuje Josef Kadlčík.

***

Co čeká vinaře po vstupu do EU

* boj se zahraničními vinaři

* vína dovážená do Česka budou výrazně levnější

* zákaz rozšiřování existujících vinic

* roztřídění vinic do jakostních kategorií


Zdroj: Mladá fronta Dnes, 26. 4. 2004





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 15.12.2025 23:56