Agris.cz - agrární portál

Zahradní technika zažívá vrchol sezóny

10. 6. 2004 | Hospodářské noviny

Stále více si lidé na sekačky či malotraktory půjčují od splátkových firem.

Obchodníci se zahradní technikou letos zvyšují své tržby rychleji než v dvou předchozích letech. Přispívá k tomu letošní deštivější jaro než v posledních letech, kdy už od dubna začínalo léto. Bujnější vegetace posílila zájem lidí o travní sekačky i další techniku spojenou s údržbou zahrady. Dobře na odbyt jdou například provzdušňovače půdy, křovinořezy i malotraktory

Zájmu o zahradní techniku napomohlo i její zlevnění. Je to výsledek sílící konkurence, ale i květnového snížení DPH. Například benzínová kolová sekačka, která se vloni prodávala okolo 8500 korun, může být i nyní i o pět set korun levnější. »Současným trendem také je, že lidé stále více kupují dražší značkové výrobky,« vysvětlil další důvod růstu tržeb mluvčí Bauhausu Tomáš Hanzlík.

Dvacetiprocentní nárůst tržeb oproti prvním pěti měsícům loňského roku hlásí Mountfield. »Tržby za toto období dosáhly dvou a čtvrt miliardy korun,« uvedl šéf firmy Ivan Drbohlav. O desítky procent rostou prodeje také firmě Bauhaus. Během loňského suchého roku byly nárůsty nižší - například bauMaxu vzrostly tržby o 13 procent.

Daří se i českým firmám

Přestože kolem devadesáti procent prodávaného zboží je z dovozu, na vlně zájmu se vezou i tuzemští výrobci. »Nárůsty odhadujeme o dvacet procent,« sdělil ředitel výrobce sekaček Vari Jiří Belinger. Firma jich loni vyrobila za 200 miliónů korun.

Podle ředitele prostějovské společnosti Wisconsin Engineering Jaroslava Olmrase se v Česku prodá odhadem kolem dvou tisíc malotraktorů a z toho je asi polovina tuzemské výroby. Malých travních sekaček, na kterých zahradník nesedí, je ale z dovozu více než 90 procent.

Výrobci zahradních malotraktorů a těžkých travních sekaček se ale daří i v exportu. »Nedávno jsme poprvé vypravili na čtyři kamióny těchto sekaček do Belgie,« sdělil Olmr. Firma již vyváží také do Británie, Německa či například do Egypta. »Před pěti lety jsme začínali s obratem 35 miliónů korun a loni jsme již dosáhli dvou set miliónů,« uvedl Olmr.

V Česku jsou celkem čtyři větší výrobci zahradní techniky a dále asi stovka malých až garážových firem montující převážně z dovážených dílů.

Až padesát procent prodejů obstarává pět nejvýznamnějších řetězců. Tuzemští výrobci ale přes ně většinou neprodávají. »Neměli by tam takové poradenské služby, jaké vyžadujeme,« odůvodňuje například Karel Dančák, spolumajitel firmy Dakr. Výrobce sekaček na vysokou trávu s ročním obratem mezi 30 až 40 milióny korun prodává pouze přes síť 50 nezávislých obchodníků. »Kromě toho by řetězce stlačovaly ceny našich výrobků, a tím by poškodily naše dealery, kteří je nejen prodávají, ale poskytují i předprodejní servis,« dodal Dančák.

Zahrádkářský národ

»Lidé si chtějí práci na zahradě ulehčit a zrychlit. A kromě toho se jejich reálné příjmy zvyšují,« odůvodňuje zájem lidí o zahradní techniku nezávislý odborník Jan Tůma. Podle něj se například u starších lidí zvyšuje obliba sekaček, jež jim koš plný nasbírané trávy samy zvednou. Poptávka roste hlavně v satelitních rezidenčních čtvrtích v okolí velkých měst, zejména Prahy. Tam neustále přibývá rodinných domů s velkými zahradami.

Vlastní či pronajatou zahradu má podle průzkumu agentury Market&Media&Lifestyle - TGI téměř polovina české populace. Průměrné roční výdaje domácností za zboží pro dům, dílnu a zahradu činí zhruba 18 tisíc korun. »V současné době však odhadujeme, že dosáhnou 22 tisíc korun, « uvedl Marek Jiruš z Incoma Reserach.

Více se kupuje na dluh

Z rostoucího byznysu profitují i splátkové firmy. Přes tři největší z nich: GE Capital Multiservis, Home Credit a Cetelem mohou lidé nakupovat bez peněz u nezávislých prodejců i ve specializovaných řetězcích, jako jsou Mountfield, OBI, Hornbach, bauMax a Bauhaus.

»Pro zahrádkáře jsou tyto výrobky nyní cenově dostupnější, také možnost nákupu na splátky využívá čím dál více lidí,« vysvětlila Zdeňka Kárná ze společnosti Home Credit. Meziroční nárůsty o desítky procent očekává i Sporoservis České spořitelny, který od letoška úzce spolupracuje s Mountfieldem.

Nabídka zahradní techniky v Česku je srovnatelná s cizinou, nevylučuje se však, že se může objevit nový hráč. »Musel by přijít s nějakou novinkou, která má šanci stát se hitem,« uvedl Jiří Pathy, šéf Multiservisu.


Zdroj: Hospodářské noviny, 10. 6. 2004





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 28.12.2025 00:27