Českému trhu minerálek dominují Karlovarské minerální vody
21. 6. 2004 | Hospodářské noviny
Češi podle odhadů ročně vypijí zhruba 800 milionů litrů minerálek, za které utratí přes pět miliard korun. Největším hráčem v tomto odvětví je italský podnikatel Antonio Pasquale, který ovládá Karlovarské minerální vody (KMV). Jejich prostřednictvím Pasquale také drží výrazné podíly i v dalších producentech - Poděbradce, Hanácké Kyselce i výrobci Dobré vody, firmě HBSW. Právě spojení KMV s Poděbradkou minulý týden už podruhé zakázal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který se obává, že fúze těchto dvou producentů by výrazně ovlivnila strukturu trhu. KMV se svými značkami Mattoni a Magnesia mají na trhu dominantní postavení. Podle údajů společnosti ACNielsen mají tyto dva druhy minerálek přes 31 procent, resp. téměř 18 procent tuzemského trhu, Poděbradce pak patří zhruba 15 procent trhu. Pro další výrobce minerálek tak zůstává zhruba třetina českého trhu. Největším z nich je Hanácká kyselka, ve které KMV ovládá 35 procent akcií (kolem deseti procent). Karlovarské korunní kyselce, jejíž nedávno uvedená srovnávací reklama podle KMV útočí na Magnesii, pak přes výraznou televizní reklamu v posledním roce patří zhruba 6,5 procenta trhu. Poslední z největší šestky je Ondrášovka se zhruba čtyřmi procenty. Antonio Pasquale koupil Karlovarské minerální vody v roce 1991 a prostřednictvím jeho nizozemské společnosti Ronaldsay pak v roce 1998 vstoupil do HBSW. Před třemi lety se KMV pokusily spojit s Poděbradkou a i Hanáckou kyselkou, to však zamítl ÚOHS, stejně jako fúzi KMV jen s Poděbradkou. Karlovarským minerálním vodám se nepodařilo uspět ani u soudu, který žalobu na rozhodnutí antimonopolního úřadu zamítl. Společnost Karlovarské minerální vody má dlouhodobě výrazně ziskové hospodaření, při ročních tržbách přesahujících tři miliardy korun (poslední dostupná čísla jsou za rok 2002) vydělaly KMV téměř 500 milionů. Úspěšně si vede i Poděbradka, která v roce 2002 utržila více než 850 milionů a vykázala čistý zisk 45 milionů korun. Hanácká kyselka pak při 600 milionových tržbách ve stejném roce vydělala pět milionů. Karlovarská korunní kyselka byla v minulosti spojována s televizí Nova a firmami kolem ní. Společnosti Alphaduct, které dnes minerální voda patří, dnes podle tisku ovládá někdejší společník Vladimíra Železného z MEF Holdingu (který financoval rozjezd Novy v srpnu 1999) Vladimír Komár.
Zdroj: Hospodářské noviny, 21. 6. 2004
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.12.2025 12:08
