Agris.cz - agrární portál

Jak se chrání značky v Evropské unii

24. 6. 2004 | Denik.cz

Podnikatel, který podcení ochranu svého zboží a služeb, se může dostat s rozšířením evropské trhu do problémů. Nechráněné zboží či služby se lehce stanou obětí nájezdů konkurence. Přitom ochrana známky či označení původu není složitá ani drahá. O to složitější a dražší je pak domoci se svých práv. Mnoho podnikatelů a firem se vstupem do Evropské unie řeší problém, jak co nejlépe ochránit svou značku. S otevřením hranic a uvolněním obchodu má český podnikatel otevřené dveře na další trhy, ale současně tytéž možnosti má zahraniční obchodník.

"Ochranné známky a označení původu nabývají na důležitosti," upozornil právník Pavel Janda.

Zájmem každého podnikatele je, aby spotřebitel bezpečně rozlišil jeho výroky či služby od jiných a rovněž, aby ochranná známka byla pro veřejnost něco jako značka kvality. Právě požadavek na nezaměnitelnost vede vlastníka určité značky, aby si tuto dal zaregistrovat jako ochrannou známku. Podnikatel, který tyto záležitosti podceňoval a nemá příslušné registrace, se může dočkat nemilých konců.

"Může se stát, že zahraniční dodavatel začne na český trh dodávat zaměnitelný výrobek, kterým mu bude silně konkurovat, a nemá- li český výrobce registrovanou ochrannou známku, či takzvané označení původu, těžko se bude proti konkurenci prosazovat," vysvětlil právník.

Národní a mezinárodní

Ochranné známky mohou být zapsány:

jako národní ochranné známky, tedy známky chráněné pouze ve státě svého původu, jako známky mezinárodní. Zvláštním druhem mezinárodních ochranných známek jsou takzvané ochranné známky Společenství (ustálená zkratka CTM - Community Trade Mark).

Jde o známky, které jsou chráněné pro svého vlastníka na území Evropské unie. Rozšířením o nové členské státy jsou již registrované komunitární známky chráněny i na území České republiky. Nicméně tato ochrana není absolutní. Pokud v nově přistoupivším státě byla již dříve registrována národní ochranná známka pro stejné, či obdobné výrobky nebo služby, nebo známka zaměnitelná, nemůže se vlastník CTM domáhat, aby národní známka byla z rejstříku ochranných známek vymazána, nebo aby ji její majitel přestal používat.

"Naopak, v tomto případě platí takzvaná priorita národní ochranné známky," říká Janda. To znamená, že majitel ochranné známky, který ji užíval pro své produkty před vstupem země do EU, se může domáhat, aby zboží či služby se stejnou nebo zaměnitelnou ochrannou známkou nebyly do jeho země vpuštěny.

Modlitbičky jako příklad

Typickou krajovou specialitou jsou například známé Miletínské modlitbičky - zvláštní perníkový výrobek. Jsou vyhlášené nejen v podkrkonošském Miletíně, ale široko daleko. Od listopadu 1993 je má firma, jež je vyrábí, zaregistrované jako ochrannou známku. "Pokud by teď nějaký zahraniční dodavatel začal dovážet na český trh výrobky, které s nimi budou zaměnitelné jak co do názvu či vlastností výrobku, vlastník ochranné známky se může úspěšně bránit," řekl Janda. Podle něj navíc, kdyby někdo měl podobnou známku zaregistrovanou jako CTM, může vlastník české známky dosáhnout zákazu tohoto zboží v Česku.

Každý se hájí sám

Svá práva si však musí hájit každý vlastník ochranné známky sám. Dojde- li ke kolizi, je možno podat návrh na celní opatření ke Krajskému celnímu ředitelství v Hradci Králové, které je zákonem určeno k řešení těchto záležitostí. Celním opatřením lze zabránit vstupu výrobků porušujících práva k ochranným známkám do Česka. Dále je možno požádat soud o vydání předběžného opatření, kterým se zakáže dovoz výrobků nebo nabízení služeb pod stejnou ochrannou známkou. "Soud je povinen rozhodnout do 15 ti dnů poté, co je návrh na předběžné opatření vydán. Žadatel pak musí následně podat žalobu," řekl právník. Spory z ochranných známek jsou časově i finančně velmi náročné, proto je vždy vhodnější pokusit se najít mimosoudní řešení, nejlépe za pomoci specializovaného patentového zástupce nebo advokáta.

Obezřetnost platí také pro vývozce

Při vývozu výrobků či služeb z Česka může nastat opačný případ. I vlastník starší národní ochranné známky nebo známky Společenství může zakázat, aby na území ostatních členských států nebo jednoho, byla používána shodná či zaměnitelná známka z nového členského státu. "Vývozci by si měli před exportem na trh unie prověřit, zda jejich označení výrobku nebo služby není v rozporu s místní nebo CTM známkou," upozornil Janda. Pokud na jednotném trhu neexistuje tato překážka, je možno zboží ihned vyvézt.

Vývoz je samozřejmě možno uskutečnit i pokud je v rejstříku ochranných známek zapsaná CTM. I tady platí, že majitel dřívějšího práva se musí jeho porušení domáhat. "Je však třeba si uvědomit, že ochranné známky mívají vysokou hodnotu a zásah do práv duševního vlastnictví se může citelně prodražit," uvedl Janda. Na společném trhu je možno nabídnout výrobky nebo služby, které nejsou chráněny vůbec, nebo jsou chráněny jen národní ochrannou známkou v Česku. "Je však vhodné, aby národní ochranná známka, pokud již je podána, byla rozšířena na ochrannou známku Společenství," doporučil právník.

To lze učinit prostřednictvím Úřadu průmyslového vlastnictví se sídlem v Praze, který je povinen žádost o ochrannou známku Společenství postoupit do 14 dnů evropskému úřadu sídlícímu v Alicante ve Španělsku. Obdobná pravidla platí i pro ochranu průmyslových vzorů, patentů, vynálezů a označení původu. Jedna ze zaručených informací, která kolovala mezi podnikateli před vstupem do Evropské unie, byla, že bez ochranné známky EU nebude možno vyvážet. "Není to pravda," řekl Janda. "Je však třeba si uvědomit, že bez známky je ochrana zboží, služeb a dobrého jména podnikatele podstatně nižší," uzavřel Janda.

Na kolik přijde jistota výrobců a vývozců

V ČESKÉ REPUBLICE

Položka Poplatek

Ochranná známka individuální 4 000

Ochranná známka kolektivní 10 000

Obnovení ochr. zn. individuální 3 000

Obnovení ochr. zn. kolektivní 5 000

Výmaz ochranné známky 1 000

Mezinárodní zápis známky 2 500

Obnovení mezinár odního zápisu2 500

(údaje v korunách, výběr ze správních poplatků )

V EVROPSKÉ UNII

Položka Poplatek

Přihláška ochranné známky individuální 975

Přihláška ochranné známky kolektivní 1 675

Registrace ochranné známky individuální 1 100

Registrace ochranné známky kolektivní 2 200

Podání námitek 350

Obnovení ochr. zn. individuální 2 500

Obnovení ochr. zn. kolektivní 5 000

(údaje v eurech, výběr ze správních poplatků zdroj: Úřad průmyslového vlastnictví)

Pro lepší orientaci

Ochranné známky: Škoda, Toyota, Fernet

Označení původu: Karlovarská bylinná hořká, Champagne, Cognac, Olomoucké tvarůžky, Plzeňský prazdroj


Zdroj: Denik.cz, 24. 6. 2004





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 27.12.2025 05:14