Výroba lihovin letos klesla o 30 procent, Stock to potvrzuje
29. 6. 2004 | ČTK
Třicetiprocentní pokles prodeje legálních lihovin zaznamenala za prvních pět měsíců Unie výrobců lihovin (UVL). Celý český trh by měl letos poklesnout o 15 až 20 procent, ale může to být i více. Řekl to prezident unie Vladimír Steiner. Dosavadní propad potvrdil také Martin Petrášek, ředitel největšího výrobce lihovin - Stocku Plzeň. Podnik se to snaží vyrovnat exportem a prodejem vína, jehož spotřeba roste. "Dosavadní propad prodeje ovlivnilo zvýšení spotřební daně od ledna," uvedl šéf UVL. S nárůstem daně ale nekoresponduje zvýšení jejího výběru, což výrobci už loni předpovídali. "Navíc se vytvořil další prostor pro nezdaněné lihoviny," dodal Steiner. Obchodní řetězce sice podle Steinera zatím nepociťují vysoký propad prodeje, což je dáno také tím, že se na jejich pulty dostávají podezřele levné lihoviny. Na trhu jsou dokonce výrobky pod úrovní spotřební daně a DPH. "Je to velmi těžká konkurence, když se pořád prodávají lihoviny bez papírů," uvedla začátkem června ředitelka Starorežné Prostějov Emilie Hnízdilová, jejíž firma je letos na 60 procentech loňské úrovně. Podle odhadů UVL se daňové úniky z černé výroby lihovin pohybují kolem tří až čtyř miliard korun. V roce 2002 tvořil černý trh asi pětinu legální produkce, která loni činila zhruba 66 milionů litrů, letos se má blížit 30 procentům.
Letošní prodej, tržby i zisk Stocku budou podle Petráška zcela jistě pod loňskou úrovní. "Stále se prodává zboží z loňska, kterým se prodejci předzásobili," uvedl šéf likérky. K tomu navíc podle něj i Steinera přistupuje pokles trhu daný změnou životního stylu směrem ke zdraví, podnikání a automobilismu. Ke snížení prodeje by tak podle Stocku došlo i bez zvýšení spotřební daně. "Doprodáváme poslední palety z loňska, teprve poté poznáme, skutečnou poptávku," řekl Petrášek. Nedokáže odhadnout letošní pokles prodeje. Stock loni prodal 26 milionů litrů lihovin. Firma přitom očekávala desetiprocentní pokles prodeje. Minimální propad ale zajistil extrémní prodej v listopadu a prosinci. Proti nízkému prodeji bojuje Stock zvýšeným vývozem, který by se měl zvýšit minimálně o pětinu na více než 2,5 milionu litrů. Vyrovnání tržeb má dále pomoci jarní vstup na trh s vínem s novou značkou Král Vinohradu. Víno ani pivo po Novém roce nezdražilo. Průběžné prodeje už Stock nebude zveřejňovat. "Vždycky jsme byli vstřícní, ale je to zneužitelné," uvedl Petrášek. Podle něj k této praxi přistoupila už dříve konkurenční Becherovka, což potvrdila také UVL. Na páteční valné hromadě Stocku zaznělo, že jedním z důvodů, proč likérka nevyplatí dividendu, je ostrý tlak Becherovky, která výrazně zvýšila marketingové výdaje. Stock proto musí do podpory prodeje vložit minimálně stejně jako loni.
Zdroj: ČTK, 29. 6. 2004
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 22.12.2025 04:41
