Agris.cz - agrární portál

Potravináři vyvážejí do Evropy

8. 7. 2004 | Mladá fronta Dnes

Dva měsíce po vstupu České republiky do Evropské unie si řada majitelů firem v Pardubickém kraji může mnout ruce. V sousedních zemích získali obchodní kontakty a našli výhodná odbytiště pro své zboží. Nejvýrazněji se otevření hranic zatím vyplatilo potravinářským firmám, které před vstupem naší země do EU platily nejvyšší celní poplatky za vývoz. Navíc je pro ně snazší najít v sousedních zemích odbyt.

"Díky vstupu naší země do unie padly celní bariéry, které byly na dovoz i vývoz osmatřicet procent. To je citelná změna. Navíc dřív bylo obtížnější splnit evropské veterinárně hygienické předpisy," řekl generální ředitel masokombinátu Zřud Polička Josef Hantsch.

Maso z Česka jde na odbyt v Rakousku a Německu

Po vstupu Česka do Evropské unie čeští farmáři prudce zvedli ceny masa a řetězce obchodních domů, ale i drobní obchodníci odmítli zvýšené ceny přijmout. Na to doplatily zpracovatelské firmy, jako je například poličský masokombinát. "Vstup do Evropské unie nám docela vytrhl trn z paty. Maso je u tamních zpracovatelských firem dražší sice jen o pár eurocentů, ale našli jsme tam odbytiště, a to je pro nás důležité," uvedl manažer obchodního oddělení skupiny Zřud Jaromír Kloud."Během měsíce června jsme vytvořili obchodní kontakty s Rakouskem a Německem, kam dnes vozíme především maso a v menší míře také uzeniny," dodal k tomu ředitel masokombinátu Hantsch.

V Evropě je zájem o pardubické pivo

Celní poplatky za vývoz piva byly před rozšířením Evropské unie pro regionální pivovary překážkou pro větší vývoz. "Celní poplatky nebyly ve všech zemí stejné. Všude to ale bylo do třiceti procent. Hygienické podmínky a normy mají v Evropě shodné s námi," sdělil náměstek ředitele Pardubického pivovaru Pavel Faltus.Pardubický pivovar Pernštejn dnes jedná nejméně v šesti zemích Evropské unie, do kterých chce vyvážet své pivo.

"Když nás nespolkne konkurence, budeme velice silně vyvážet. Největší zájem je o tmavou devatenáctku Porter, kterou nám chválí po celé Evropě," dodal Faltus. Pokud se pardubickému pivovaru podaří proniknout na evropský trh, bude to pro něj znamenat citelné povzbuzení. Pardubický výrobce piva se totiž už dlouhá léta potýká s nezájmem zejména u pardubických konzumentů.

"Mrzí mě, že tady v Pardubicích nefunguje pivní patriotismus, jako je to jinde. Před lety pivovar uvařil několik nedobrých várek piva, a ztratil tak dobrou pověst. Ta se velice těžko získává zpátky, ačkoli pardubické pivo je výborné. Například pivaři z Německa si je nemohou vynachválit," řekl Pavel Faltus.

Prosadit se snaží i mlékárny

Navázat obchodní kontakty se zeměmi Evropské unie se pokouší i velké mlékárenské firmy v Pardubickém kraji. "Nedávno odjel první kamion s mlékem do Slovinska. Smlouvu zatím podepsanou nemáme, ale doufám, že se brzy dohodneme," řekl ředitel Firmy Tatramléko Hlinsko Miroslav Pekař a dodal: "Plánujeme samozřejmě jednání i v dalších evropských zemích. Zatím jsme byli v Německu a Itálii. Všechno bude záležet na našich možnostech a konkurenceschopnosti."

Obchodní kontakt našich mlékárenských firem s Evropskou unií je zatím v začátcích. "Celý mléčný trh je velice složitý. O všem se musí složitě jednat. Zahraniční partneři například požadují vlastní obaly výrobků. Než se dohodnete na oboustranně přijatelné variantě, trvá to velice dlouho," sdělil Miroslav Pekař.


Zdroj: Mladá fronta Dnes, 8. 7. 2004





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 26.12.2025 10:42