Zákazníci nakupovali více vín, klesl zájem o cukr, rýži a lihoviny
20. 7. 2004 | Hospodářské noviny
Maloobchodní prodej potravin se v květnu oproti dubnu snížil o 1,3 procenta. Zvláště začátek měsíce byl přitom poznamenán menším zájmem hlavně o rýži a cukr.
»Mnozí spotřebitelé se v souvislosti se vstupem do Evropské unie v průběhu dubna předzásobili. U těchto produktů se očekával velký cenový nárůst. K markantnímu nárůstu cen ale nakonec nedošlo,« uvedla tisková mluvčí obchodního řetězce Ahold ČR Kateřina Černá.
Pokles nákupu cukru, rýže a například lihovin zaznamenala i obchodní síť Spar. »Tyto komodity se staly předmětem spekulativního nákupu do zásoby. Nyní ale jejich prodej opět vzrůstá,« uvedla Martina Vysloužilová za Spar.
Naopak zvýšený zájem zaznamenali prodejci o výrobky, které po vstupu do EU výrazněji zlevnily, protože byla zrušena dovozní cla. Jde především o vína evropských producentů.
»Prodej vín, například francouzských, oproti dubnu několikanásobně vzrostl,« uvedla Jana Havlíčková, tisková mluvčí obchodního řetězce Carrefour. Ceny vybraných vín klesly až o 35 procent. U vína, které se v dubnu prodávalo asi za 100 korun, se květnová cena pohybovala na hranici 70 korun. V souvislosti s poklesem cen některých vín se pomalu mění i chování spotřebitelů.
»Lidé si nyní častěji vybírají kvalitnější vína, která jim předtím připadala příliš drahá,« uvedla Černá.
Obchodníci ale říkají, že nárůst prodeje vín, ale i ostatních produktů se projeví až v delším čase.
»U zboží, jehož cena po vstupu do EU klesla, jde často o výrobky vyšší cenové hladiny. U nich tak zrušení cla nemusí nutně znamenat spuštění nákupní horečky,« uvedla Vysloužilová.
V některých obchodech vzrostl i prodej lahůdkářských výrobků. »Zaznamenali jsme zvýšený zájem například o dánské nebo italské sýry a uzeniny,« uvedla Havlíčková.
Ahold se podobné výrobky chystá zavést v nejbližší době. »Plánujeme například prodej
uzenin z Polska nebo mléčných produktů z Nizozemska,« uvedla Černá. Jedním z důvodů je jejich vyšší konkurenceschopnost.
Zástupci obchodních řetězců se shodují v tom, že růst cen některých výrobků je do určité míry utlumen. Důvodem je právě konkurenční boj mezi jednotlivými prodejci.
Zdroj: Hospodářské noviny, 20. 7. 2004
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 22.12.2025 02:06
