Další generace programů rozvoje venkova: lepší, širší, jednodušší
2. 8. 2004 | Agris
Evropská komise přijala návrh na posílení evropské politiky rozvoje venkova a podstatné zjednodušení její implementace. S ohledem na požadavky veřejnosti na lepší ochranu životního prostředí a větší bezpečnost a jakost potravin Komise usiluje o to, aby politika rozvoje venkova hrála důležitější roli v rámci nové, reformované Jednotné zemědělské politiky (CAP). Podle návrhu by měly být navýšeny prostředky na politiku rozvoje venkova, a to na 13 miliard eur na roku v období let 2007-2013. Díky zavedení jednotného nástroje financování a implementace programů bude nová politika rozvoje venkova jednodušší na řízení a kontrolu.
Zvýší se koherence, transparentnost a viditelnost této politiky. Členské země a regiony budou mít větší volnost při implementaci jednotlivých programů.
Franz Fischler, komisař pro zemědělství, rozvoj venkova a rybolov, řekl: „Jeden fond, jeden program, jedno řízení. To je princip nové, efektivnější, koherentní a viditelné politiky rozvoje venkova.“
Komisařka Sandra Kalniete dodává: „Je to dobrá zpráva, zvláště pro obyvatele venkova v nových členských zemích. Návrh obsahuje opatření týkající se specifických potřeb těchto oblastí a jejich obyvatel.“
Hlavní charakteristiky nové politiky rozvoje venkova:
· Jednotný nástroj financování a implementace programů, Evropský fond pro rozvoj venkova (EARDF)
· Skutečná evropská strategie rozvoje venkova lépe zaměřená na priority EU
· Posílená kontrola, vyhodnocení a vykazování. Systému auditů pro uvolňování prostředků bude rozšířen na všechny součásti politiky rozvoje venkova.
· Posílení principu „zdola nahoru“. Členské státy, regiony a místní akční skupiny budou mít větší slovo v přizpůsobování programů místním potřebám.
Tři hlavní cíle:
Osa 1: Zvýšení konkurenceschopnosti zemědělství a lesního hospodářství
Příklady:
· Zdokonalení a rozvoj infrastruktury související s rozvojem a přizpůsobením zemědělství a lesního hospodářství
· Podpora zemědělců, kteří se zapojí do programů jakosti potravin
· Podpora mladých zemědělců
· Podpora konkurenceschopnosti samostatně hospodařících zemědělců v nových členských zemích
Minimálně 15 % vyhrazené částky musí být vynaloženo na Osu 1. Míra spolufinancování ze strany EU je maximálně 50 % (75 % v zaostalých regionech).
Osa 2: Životní prostředí a krajinotvorba
Příklady:
· kompenzační platby zemědělcům znevýhodněným přírodními podmínkami v horských oblastech
· platby v rámci systému NATURA 2000
· opatření na podporu ekologičnosti zemědělství
· platby na zlepšení životních podmínek zvířat
Opatření na podporu ekologičnosti zemědělství budou nadále povinná. Příjemci podpory musí respektovat závazné evropské a národní požadavky na zemědělství a lesní hospodářství.
Minimálně 25 % vyhrazené částky musí být vynaloženo na Osu 2. Míra spolufinancování ze strany EU je maximálně 55 % (80 % v zaostalých regionech).
Osa 3: Zlepšení kvality života a diverzifikace
Příklady:
· diverzifikace směrem k nezemědělským činnostem
· podpora zakládání mikropodniků
· podpora cestovního ruchu
· obnova vesnic
Minimálně 15 % vyhrazené částky musí být vynaloženo na Osu 3. Míra spolufinancování ze strany EU je maximálně 50 % (75 % v zaostalých regionech).
Nový přístup pro LEADER
Každý program musí obsahovat prvek programu LEADER pro implementaci strategií místního rozvoje místními akčními skupinami. Minimálně 7 % financí pro národní programy je vyhrazeno pro program LEADER. 3 % z celkových prostředků pro dané období zůstane jako rezerva a budou vyplaceny v letech 2012/13 členským zemím, které dosáhnou nejlepších výsledků.
Zdroj: Agris, 2. 8. 2004
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 24.12.2025 17:08
