Agris.cz - agrární portál

Postupoval jsem vždy v souladu se zákonem

17. 8. 2004 | Hospodářské noviny

Jaroslav Palas, staronový ministr zemědělství, si žádné pochybení ve svém úřadě vprůběhu uplynulých dvou let nepřipouští a prohlašuje: Postupoval jsem vždy vsouladu se zákonem.

Se jmenováním Jaroslava Palase na ministerský post váhal premiér Stanislav Gross až do doby, kdy ostatní členové nového kabinetu měli už místa jistá. Palas však zcela odmítá, že by váhání nad jeho opětným usednutím do křesla ministra zemědělství bylo ovlivněno tím, jak si v této funkci počínal v uplynulých dvou letech.

hn: Jak zohledňuje programové prohlášení vlády novou agrární koncepci, která už neklade hlavní důraz jen na zemědělskou produkci, ale na rozvoj venkova, ekologii, takzvané mimoprodukční funkce?

Naše část Programového prohlášení vlády přímo vychází z Koncepce agrární politiky na roky 2004 až 2013. Vedle tradiční zemědělské produkce a s ní spojených činností, jako je potravinářský průmysl, se budeme mnohem více než kdykoliv v minulosti věnovat péči o krajinu, životní prostředí a o sociální funkce venkova. Chceme podnítit samotný rozvoj venkova, podporovat krajové a místní zvláštnosti naší země, podpořit agroturistiku a další formy malého a středního podnikání. Chceme hledat a využít všechny možnosti pro uplatnění lidské práce i potenciálu a zhodnotit naše ekonomické, kulturní či přírodní příležitosti. To je podle mě jediná cesta, jak v tuto chvíli venkovu plnohodnotně pomoci.

hn: Co tedy bude prioritou vaší agrární politiky - více peněz pro venkov, nebo snaha vyrovnávat produkční dotace, aby je zemědělci neměli o moc nižší než farmáři patnáctky?

Nemyslím si, že je nezbytné stavět jedno nad druhé. Jde svým způsobem o spojené nádoby. Naše možnosti podpory zemědělské výroby jsou dány výsledky jednání o podmínkách rozšíření v Kodani. My se je snažíme v rámci možností státního rozpočtu posílit. Navíc držíme v rukou jiné výhody, než je výše dotací, máme například nižší náklady na vstupy do výroby, levnější lidskou práci. Ostatně sama unie již zahájila postupný přesun peněz zpřímé podpory produkce právě na rozvoj venkova.

hn: Jah se to odráží ve vašich požadavcích na státní rozpočet pro příští rok? Splníte to, co minulá vláda rolníkům vyjednala v Kodani?

Vstupem do unie jsme se přihlásili ke společné zemědělské politice unie. V jejím rámci se nabízí široké možnosti financování venkova a zemědělství. Jde o programy venkovského rozvoje, údržbu krajiny, o budování vodovodů, kanalizačních sítí a čistíren odpadních vod, nepotravinářské využití produkce, veterinární a fytosanitární činnost, a samozřejmě o výrobu bezpečných potravin. Tyto programy ale musíme spolufinancovat, jinak nám na ně Brusel žádné peníze nedá. Proto požadujeme proti současnému návrhu státního rozpočtu navíc čtrnáct miliard korun. Bez nich bychom o peníze na uvedené programy přišli. Je třeba vědět, že z těchto dotací nemají profit jenom zemědělci a venkov, ale republika jako celek. Kdybychom se je nesnažili vyčerpat, sami bychom pod sebou nařízli větev.

hn: Hrozí ještě potravinářům prověrky z unie kvůli hygienickým normám?

Je mylné se domnívat, že vstupem do unie kontroly podniků skončily. Jde o trvalý proces. S rozvojem vědy a výzkumu lze dále posouvat možnosti zaváděných technologií a techniky a tím dále minimalizovat rizika. Avšak zásadní roli v tomto směru vždy bude hrát člověk a přiznejme si, že zde je kontrola nezbytná. V tomto směru nelze hazardovat. Spotřebitel má jednoznačné a nezpochybnitelné právo na koupi zdravotně nezávadných potravin a my máme povinnost mu toto právo zajistit.

hn: Proč vlastně Evropská unie tak lpí na bezpečnosti potravin?

Jaké jsou základní priority současného Evropana? Dovolím-li si pominout štěstí, životní pohodu, a pro někoho třeba i peníze a kariéru, pak je to jednoznačně zdraví, od kterého se nakonec stejně všechno odvíjí. Potrava je přitom jedním ze základních kamenů, na kterém zdraví stojí. Proto podporuje unie bezpečnost potravin a to samé platí i pro Českou republiku.

hn: Daří se Česku skutečně vyjednávat v Bruselu ohledně nemoci šílených krav BSE, aby se nemuselo likvidovat tolik ostatních zdravých zvířat při zjištění nemocného kusu? Nebo to byl jen „omyl“, když vaše ministerstvo před časem referovalo o úlevách pro české farmáře, které Brusel vzápětí popřel?

O žádný omyl nejde. Úspěch spočívá v prolomení bariéry jednání na toto téma. Unie nastavila pravidla v době, kdy jsme nebyli jejími členy Průměrná stáda dobytka původních členů unie jsou malá. Jenže u nás se najednou porážejí stovky kusů zvířat. Proto chceme pravidla změnit, ale unie je mnohastupňový kolos, který nerozhoduje ze dne na den. Jednání v tomto směru pokračují.

hn: Jak vnímáte sílící tlak Světové obchodní organizace WTO na Evropskou unii ve snižování agrárních podpor a otvírání trhu - připravíte na to rolníky?

Naši zemědělci jsou v tomto směru již plně připraveni. Jejich podpora dnes dosahuje přibližně poloviny podpor zemědělců ze zemí původní patnáctky. Proto jakékoli snižování podpor pro nás není aktuální a spíše se bude týkat zemí patnáctky. Ostatně, v současné době se ukazuje, že naše výrobky se na domácím trhu drží, zboží z ciziny je nevytlačuje. To by ještě dále měla posílit marketinková podpora domácích potravin. Potěšující je i to, že se naši výrobci dokáží ve větší míře prosadit i na nových trzích v rámci Evropské unie.

hn: Spor mezi Evropskou komisí a novými členskými zeměmi unie, především Českem, je ovšem nyní především o reformu trhu s cukrem. Když u cukru nechcete přijmout záměr Bruselu na snížení kvóty, co tedy navrhujete?

Provedení reformy podporujeme. Nesouhlasím však s takovými kroky, které by nám odepřely možnost samozásobení. A to navíc u komodity, která má u nás hlubokou tradici, význam a umíme ji. Nepodpoříme v rámci unie vytvoření privilegované skupiny zemí, která bude zásobovat ostatní státy cukrem. Konkrétně to znamená, že nesouhlasíme se zkrácením takzvané kvóty A pro zásobení vnitřního trhu. Souhlasíme se zkrácením kvóty B, určené na vývoz, o navrhovaných šestnáct procent.

hn: Zpět k domácí scéně - proč jste vlastně zrušil původní prodej akcií mlékáren Madeta rolníkům, kvůli čemuž se teď v září bude konat soud?

Mezi ministerstvem a rolníky, konkrétně jejich Družstvem Jih, nikdy nebyla uzavřena smlouva. Původní nabídka družstva byla o šedesát miliónů korun nižší, než za kolik jsme Madetu nakonec prodali. To je podle mne naprosto jednoznačné vysvětlení. Stát má vůči svým občanům povinnost vykonávat funkci správce majetku co nejlépe. Jednoznačně podporuji propojení zemědělské prvovýroby a zpracovatelského průmyslu, ale zároveň nesmíme této myšlence podlehnout za každou cenu. Jsem přesvědčen, že při opačném rozhodnutí bych byl pranýřován za nevýhodný prodej státem spravovaného podílu.

hn: Proč nyní tolik usilujete o získání pohledávek potravinářských firem, které jsou u České konsolidační agentury, pro Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond?

V rámci ochrany a stabilizace dodavatelsko-odběratelských vztahů jsme předložili řešení, jak chránit fungující subjekty uvnitř resortu před firmami, které se živí spekulováním s majetkem druhých, a nebál bych se říci i jejich vydíráním. To, že nejde o planou hrozbu, nám historie již ukázala. Vlastní rozhodnutí o převodu pohledávek však leží na vládě.

hn: Co budete s pohledávkami firem dělat?

Postupovat chceme standardní cestou. Naším hlavním cílem ale nebude získat peníze co nejdříve a za každou cenu. Chceme zabránit otřesům a nejistotě. Proto stanovíme přiměřený splátkový kalendář a jeho krytí, což umožní společnostem volněji dýchat a pracovat.

hn: Proč se Podpůrný rolnický fond ukryl před dotěrnými dotazy jako soukromá firma - vždyť přece spravuje státní majetek?

Fond byl před jedenácti lety ustanoven jako akciová společnost. Celou tu dobu pracuje bez problémů a jednoznačně ve prospěch a v zájmu celého spektra zemědělských a dalších resortních podnikatelů v širokém rozsahu programů. Také jeho veškeré zisky plynou zpět do resortu, a to i nad daný rámec aktivit. Jeho úspěšnost spočívá právě i v tom, že se chová jako soukromá společnost.

hn: Jaho ministr zemědělství představujete vlastně valnou hromadu fondu. Proč díky této pozici nezměníte fond tak, aby se z něj stala instituce, která pracuje průhledně?

Určitě chápete, že pokud chce firma na trhu obstát a vydělávat, nemůže hrát s otevřenými kartami. PGRLF se chová jako řádná společnost, uplatňuje svá práva a plní povinnosti. Jeho chod a kontrolu zajišťuje dozorčí rada.

hn: Bez veřejného standardního výběrového řízení proběhlo zadání zakázky na Platební agenturu. Nakolik myslíte, že tato aféra uškodila vaší pověsti? Měla vliv na rozhodování a váhání premiéra Grosse při obsazování funkce ministra zemědělství?

Odmítám, že by Platební agentura vznikla nestandardním způsobem. Je to uměle vytvořená lež. To ostatně potvrzuje i souhlas Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže s naším postupem, dále kladné výsledky kontroly Ministerstva financí a také znalecký posudek auditorské firmy, která posoudila vynaložené náklady jako adekvátní k rozsahu díla. Platební agentura byla ustanovena v souladu se zákonem. Byla akreditována jako první z přistupujících zemí a nyní funguje jako kvalitní a spolehlivý penězotok z Bruselu do Prahy. Vím, že se premiér Gross nerozhodoval na základě jakýchsi pověstí, ale věcně a s posouzením všech okolností. Řádný průběh založení a vybudování Platební agentury pak mohl naopak přispět k mému znovuzvolení.

hn: Chce po vás premiér abyste se vzdal poslaneckého mandátu a imunity, případně záměru kandidovat na senátora? Vzdáte se mandátu a imunity?

Považuji za vhodné prodiskutovat tyto věci a moje názory na ně nejprve s panem premiérem. Nebylo by z mé strany seriózní řešit tyto otázky prostřednictvím médií.


Zdroj: Hospodářské noviny, 17. 8. 2004





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 23.12.2025 19:18