Výrobcům lihovin sráží odbyt vyšší daň a velmi levné výrobky
1. 9. 2004 | ČTK
Výrobci lihovin letos vesměs zaznamenávají pokles odbytu, v některých případech až o 30 procent. Na vině je podle nich hlavně vyšší spotřební daň, která platí od začátku roku a jež výrobky prodražila, a také podezřele levná konkurence. Na trhu jsou totiž i lihoviny, jejichž cena je pod úrovní spotřební daně a DPH. Vyplývá to z vyjádření producentů, které ČTK oslovila. Někteří z nich reagovali na vývoj na trhu i propouštěním.
Citelný pokles prodeje, v některých obdobích o 25 až 30 procent, zaznamenala například firma Fruko Schulz. Hlavním faktorem je podle spolumajitele Vladislava Blechy prodej podezřele levných lihovin. "Tyto lihoviny se místo na tržištích prodávají v mnohem větších objemech v obchodních řetězcích," uvedl. Spotřební daň se zvýšila, ale zákazníci to v podstatě nepocítili, protože řetězce nabízí tvrdý alkohol často velmi levně. Vyšší zdanění je hendikep na trhu pro výrobce, kteří ho odvádějí, dodal Blecha.
Zhruba ze dvou až tří procent je podle Fruko Schulz pokles odbytu způsoben také nižší konzumací lihovin a orientací spotřebitelů hlavně na víno. Firma situaci řeší i pozvolným snižováním stavu zaměstnanců. "Někteří odcházejí do důchodu nebo k jiným firmám, takže jim nebráníme," uvedl Blecha. Pokud by propad poptávky přetrvával, musel by podnik ke konci roku propouštět.
Také Starorežnou Prostějov podle ředitelky Emilie Hnízdilové postihlo snížení odbytu proti loňskému roku asi o čtvrtinu. Na začátku roku bylo důvodem zdražení lihovin kvůli vyšší dani, ale větším problémem se stala konkurence podezřele levných výrobků. "Trh je tím zasycený a nic se s tím nedělá," uvedla Hnízdilová. Produkty za ceny i pod úrovní daně se objevují hlavně u nejvíc obrátkových druhů, jako je rum a vodka.
"Možná to někdo dotuje a dá do každé flašky 15 až 20 korun, ale chtěla bych takového dobráka vidět," uvedla Hnízdilová. Nezdaněný trh podle ní může činit až 35 procent a stát tak přichází o miliardy. Starorežná už snížila stavy lidí za loňský a letošní rok asi o 30 procent.
Rovněž ředitel největšího výrobce lihovin, Stocku Plzeň, Martin Petrášek potvrdil, že odbyt je letos z mnoha důvodů horší. Zvýšená spotřební daň, která lihovarníkům komplikuje život, přitom podle něj vyšší příjem státu nepřinese, protože snižuje spotřebu. Dlouhodobým faktorem je pak změna životního stylu. Stock se snaží propad tuzemského trhu s lihovinami řešit exportem a vstoupil také na trh s vínem.
Ministerstvo financí podle mluvčího Marka Zemana o problému s velmi levnými lihovinami ví. V hypermarketech a supermarketech se provádějí pravidelné kontroly, které mimo jiné šetří, zda firmy na etiketách lihovin existují. Dohledat případné úniky daně je ale složité, protože jsou složité i cesty, jak se alkohol do obchodů dostává. "Upozornili jsme obchodníky, že by měli nakupovat přímo od výrobců," uvedl Zeman.
Za prvních pět měsíců roku zaznamenala Unie výrobců lihovin třicetiprocentní pokles prodeje legálních lihovin. Celý český trh by měl letos poklesnout o 15 až 20 procent, ale může to být i více, uvedl dříve prezident unie Vladimír Steiner.
Zdroj: ČTK, 1. 9. 2004
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 07:19
