Agris.cz - agrární portál

Potraviny z východu v unii netáhnou

22. 10. 2004 | Hospodářské noviny

Kvalita tuzemských potravin je už podle podnikatelů i veterinářů plně srovnatelná s obdobnými výrobky v zemích západní Evropy. Přesto se domácím firmám na trhy bývalé evropské patnáctky stále nedaří proniknout."Potraviny z východu v západní Evropě prostě netáhnou, protože nemají z minulosti dobrou pověst," vystihuje příčinu ve shodě s většinou podnikatelů Jaroslav Camplík, šéf Potravinářské komory.Teoretické možnosti expanze na západ tu přitom jsou. Potvrzení pro možnost exportu na celý trh Evropské unie má podle Státní veterinární správy zhruba šest stovek výrobních závodů s přibližně tisícovkou provozů. Ceny potravin na pultech jsou přitom v Česku výrazně nižší než v západní Evropě. Například hovězí maso je v Německu dvojnásobně dražší.Přesto export stále vázne. Saldo agropotravinářského obchodu s Evropskou unií je i v posledních měsících záporné, přestože na vývoz jdou z Česka především suroviny.

Špatná pověst trvá

Skutečnost, že západ považuje potraviny z nových členských zemí stále za méněcenné, potvrzuje například Oldřich Obermaier, jenž v tuzemsku zastupuje francouzský sýrařský koncern Bongrain. "Čtyřicet let byly české potraviny považovány třeba v Rakousku za mizerné, a to se nedá jen tak napravit. My máme tu výhodu, že v Rakousku můžeme vystupovat pod křídly Bongrainu, takže se na nás dívají lépe," tvrdí Obermaier. Podle něj by tuzemští podnikatelé měli svoji obchodní strategii rozdělit do dvou etap. Nejprve by se měli snažit dodávat zboží, které pak řetězce prodávají pod svou, takzvanou privátní značkou."Až se obchodníci přesvědčí o jeho kvalitě, pak k nim firmy mohou jít i s vlastní výrobní značkou," říká Obermaier.Některým mlékárenským firmám se první krůčky na západ už přece jen daří - například Madeta jedná o exportu do Německa. "Také Bohušovická mlékárna už vyváží do Německa, ale je to pořád málo," připomíná šéf Českomoravského svazu mlékárenského Michal Němec.Obdobná situace je i v masném průmyslu. Ani lídr domácího trhu, Kostelecké uzeniny, zatím díru na západoevropské trhy neudělal.

Šancí je marketink

"Tamní trh nás stále považuje za jakési outsidery. Když jsem například ukazoval dánským podnikatelům, co všechno se u nás vyrábí, vypadali užasle. A to je patnáct let po rozpadu komunistického bloku," říká šéf Svazu zpracovatelů masa Ladislav Steinhauser.Šance, jak doposud šedivý image českých potravin změnit, je podle podnikatelů jediná: investovat co nejvíce do marketinku. "Jenže důkladnou marketinkovou studii nepořídíte za několik tisíc, o reklamních kampaních nemluvě. Většina firem ale peníze nemá. Vydaly je právě na investice do modernizace výroby, díky níž se zvýšila kvalita zboží," říká Camplík. Podpořit marketink musí podle něj i stát.

Potravináři podle možností prodeje výrobků

Možnost vývozu na celý trh Evropské unie - splňují všechny normy EU, týká se asi tisícovky provozů, většinou větších firem. Označení výrobků: písmena CZ v oválném rámečkuMožnost prodeje zboží v Česku - týká se většiny, tedy několika tisícovek provozů. Označení výrobků: písmena CZ v kulatém rámečkuProdej výrobků dočasně podmíněn - určen termín splnění norem, týká se šestnácti podniků. Označení výrobků: písmena CZ v šestiúhelníkuZdroj: HN, SVS


Zdroj: Hospodářské noviny, 22. 10. 2004





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 17.12.2025 16:55