Agris.cz - agrární portál

Češi ročně utratí za müsli tyčinky miliardy

25. 10. 2004 | Hospodářské noviny

Ovesné vločky, sušené ovoce, sirup a k tomu jogurtová poleva, jindy čokoláda. Tato a jim podobná potravinářská spojení dnes také v tuzemsku vydělávají miliardy. Česko má hlad po výrobcích z müsli a cereálií, obchod s nimi v posledních letech výrazně roste. Ročně až o dvacet procent a tento trend bude pokračovat, míní většina výrobců. Podle průzkumu agentury AC Nielsen od loňského července do stejného období letošního roku dosáhl prodej müsli v tuzemsku více než tří miliard korun. Müsli tyčinek se jen během letošního února a března prodalo za 544 miliónů korun.

Konkurence se ale zvyšuje a čeští výrobci myslí také na export. Společnost Úsovsko před měsícem otevřela v Klopině na Šumpersku zcela novou halu na výrobu müsli tyčinek za šedesát miliónů korun. Investice se firmě podle odhadů vrátí již během tří let. Nová hala umožňuje zvýšit výrobu až o padesát procent a vyhovuje všem předpisům. Firma chce totiž začít vyvážet také do Evropské unie. Nyní vyváží asi šedesát procent produkce tyčinek do zahraničí.

Firma Emco, pražský lídr trhu ve výrobě müsli, letos plánuje vyrobit osmnáct set tun těchto výrobků. Ve srovnání s produkcí v roce 2002, která dosáhla osmi set tun, zvýšila firma produkci o 125 procent. "Do výroby investujeme neustále, v posledních dvou letech ročně zhruba deset miliónů korun," uvedl jednatel firmy Zdeněk Jahoda.

Firma Rupa s dvacetiprocentním podílem na domácím trhu müsli tyčinek, jich ročně pod značkou Fly vyrobí třicet až čtyřicet miliónů kusů. Do pražské výroby investovala v posledních třech letech bezmála třicet miliónů korun. "V příštím roce očekáváme růst tržeb o patnáct až dvacet procent," odhaduje Martin Hrach z firmy Rupa.

V posledních dvou letech na český trh s cereáliemi vstoupil i koncern Nestlé a obrat společnosti, která koncernu v tuzemsku tyto druhy výrobků prodává - Cereal Partners Czech Republic - loni vzrostl o 55,6 procenta. Tržby dosáhly 369,2 miliónu korun, zisk 23,8 miliónu korun."Tak velký nárůst prodeje je opravdu pozoruhodný. Trend spotřeby cereálií v Česku a na Slovensku roste a ubírá se směrem, kterým se rozvíjela spotřeba těchto výrobků v západní Evropě," míní Pavel Šrámek, ředitel společnosti Cereal Partners pro Česko a Slovensko. Celkový tržní podíl Nestlé cereálií na českém a slovenském trhu dosahuje třiatřiceti procent, na trhu cereálních tyčinek dvaceti pěti procent.

Firmy očekávají, že současný rychlý růst trhu s cereáliemi bude pokračovat. Češi totiž zkonzumují necelý jeden kilogram snídaňových cereálií na hlavu ročně, zatímco Němci nebo Rakušané dvojnásobek a Britové dokonce šest až osm kilogramů.


Zdroj: Hospodářské noviny, 25. 10. 2004





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 20.12.2025 02:33