Poznáte neošizené kvalitní potraviny?
9. 11. 2004 | Denik.cz
Kdo se chce kvalitně a zdravě stravovat, musí si připlatit. Jak však poznat dobrůtku od stejně drahé, ale levnými náhražkami nastavené a přitom vzhledem stejné potraviny? Při hledání neošizených a kvalitních potravin je nejspolehlivější si nasadit brýle a podrobně si prostudovat obal, kde je drobounkým písmem popsáno složení výrobku. Pro rychlejší orientaci se ale nabízí jednodušší vodítko - sledování značek zaručujících kvalitu. Ta česká je červenomodrá KLASA.
Tuto značku pro kvalitní české potraviny uděluje výrobcům stát, který zároveň usiluje o propagaci domácí produkce. " Jde o normální postup, který zvolily i ostatní vyspělé země. Například v sousedním Německu se lidé již běžně v obchodech poptávají po potravinách s tamním národním certifikátem kvality. A vyjedou-li do zahraničí, chtějí mít záruku kvalitní stravy a požadují přednostně certifikované potraviny," vysvětluje Evžen Staněk, ředitel Odboru pro marketing Státního zemědělského intervenčního fondu ( SZIF), který má na starosti udělování značky KLASA.
Bez reklamy to nejde, vědí i výrobci leča s klobásou
Česká republika hodlá na propagaci spotřeby českých potravin vynaložit během letošního a příštího roku kolem 200 milionů korun. Neměly by to být peníze vyhozené do větru. Musíme si totiž uvědomit, že česká hospodyňka si nebude domácí potraviny kupovat jen z vlasteneckého přesvědčení. Lidé se zákonitě chovají tržně a berou na vědomí především svou peněženku. Bude- li v supermarketu levnější mléko, či jogurt ze zahraničí, dají mu přednost.
Proto bude hodně záležet na tom, jak běžné spotřebitele osloví propagační akce pro výrobky se značkou KLASA v obchodních řetězcích. Právě tam se v ČR v současnosti nakupuje 70 až 80 procent potravin. Lidé by neměli přehlédnout ani cílenou reklamní kampaň na původní a kvalitní české výrobky. Nejde o žádné násilné akce. Typické české potraviny jsou prodejné i v okolních státech s podobnými stravovacími návyky. Svědčí o tom například úspěch jednoho moravského výrobce, který prorazil na ruském trhu s lečem s moravskou klobásou - mimo jiné s označením českým certifikátem kvality. Tamní spotřebitelé byli překvapeni klobásou, kterou v jejich leču neznali a velice rychle se přizpůsobili české chuti.
Pochutnají si i v Berlíně
O české potraviny mají zájem i zahraniční obchodníci. S velkým zájmem se setkaly například tradiční jihočeské rybí produkty na Svatováclavské slavnosti ve Vídni. Na jedné z největších prezentací potravinářských výrobků Grune Woche v Berlíně v lednu příštího roku bude Česká republika spolupořadatelem zahajovacího ceremoniálu a nabídne na něm české speciality. Svoji expozici bude prezentovat jako české městečko s kašnou, kulisami domů a skutečnými krámky, kde budou moci návštěvníci ochutnat mimo jiné speciality jako jsou pražská šunka, klobásky a párky, chléb a koláčky, tedy výrobky v podobě, kterou v zahraničí neznají. O naše potraviny projevují zájem i řečtí obchodníci.
"Nemálo z nich mluví česky, strávili po nucené emigraci dětství v Čechách a na Moravě a nyní se jim asi stýská po naší stravě a myslí si, že by chutnala i jejich krajanům," vysvětluje si jejich zájem Staněk. Pro prvovýrobce, držitele národní značky KLASA, připravuje proto marketingový obor prezentace na zahraničních potravinářských veletrzích a na dalších propagačních akcích. Mimo jiné ve spolupráci s českými obchodními zastupitelstvími a s agenturou Vtec Turism. Šunka, kapr, okurky, sýry, jogurty a kyšky s oceněním Zákazníci hledající kvalitní domácí potraviny nemusejí chodit po obchodech s lupou, protože v současnosti má označení KLASA na obalu již 568 produktů od stovky výrobců. Z tohoto sortimentu již jde vybírat. Jsou mezi nimi prakticky všechny základní potraviny:
138 masných výrobků a uzenin, 157 mléčných produktů, 119 mlýnských a pekárenských výrobků.
Podíváme-li se do seznamu oceněných výrobků, najdeme tam nejen tradiční slavné české potraviny jako je pražská šunka, staročeský šunkový salám, třeboňský kapr, několik druhů regionálních klobás, moravská slivovice, znojemské okurky, lečo s moravskou klobásou, ale také ty, které jsou nyní nejčastěji spojované se zdravou výživou. Jde o kuřecí a krůtí šunky, několik desítek jogurtů, sýrů, podmáslí a kyšky, zpracované ovoce a zeleninu. U všech těchto potravin je státem zaručená kvalita. Podmínkou pro udělení certifikátu jakosti je mimo jiné:
výroba v ČR ze základních domácích surovin, zdravotní nezávadnost, dodržování hygienických norem při výrobě.
Od letošního roku byla zpřísněna pravidla pro získání značky KLASA. Například uzeniny již nesmějí obsahovat separáty, tedy strojově oddělované zbytky masa z kostí, které jsou součástí většiny hodně levných salámů a párků. "Cílem je, aby označení KLASA měly jen prvotřídní, národní a krajové české výrobky vyráběné tradičními domácími a špičkovými technologiemi, které budou kupovat i cizinci a my je budeme moci nabídnout i v zahraničí," říká Staněk.
Tradice je i pro zdraví Podpora odbytu českých potravin nachází odezvu mezi českými lékaři a odborníky na výživu. Objevují se totiž, a to nejen u nás, ale i jinde ve světě, stále více názory, že za stále rozšířenějšími alergiemi není jen zhoršené životní prostředí, ale i změny ve stravování.
Lékaři tvrdí, že člověk by měl jíst především to, na co je geneticky nastavený, tedy to, co jedli jeho předkové. Jde o domácí stravu z místních surovin zpracovanou tradičními technologiemi. Ve střední Evropě by mělo být běžně na talíři maso, mléko, brambory, pečivo, domácí ovoce a zelenina. A to vše ochucené místními bylinkami a kořením. Dobrou chuť!
JIŘÍ RADA
Označení kvalitních potravin
Maďarsko Quality Food from Hungary národní značka kvality HÍR - Traditions - Flavours - Regions regionální speciality
Rakousko AMA - Gütesiegel značka kvality AMA - Biozeichen bio produkty BOS pro hovězí maso
Polsko dobré polské jídlo
Estonsko Estonian speciality
Německo QS značka kvality
Francie PDO, PGI, TSG regionální značky bio značky
Jak propagují domácí jídlo
Česká republika
Marketingový odbor SZIF zahájil činnost letos v lednu, na rok 2004-2005 má zhruba 200 milionů korun ze státního rozpočtu, udílí certifikát kvality KLASA.
Německo
Centrální marketingová organizace ( CMA) zahájila činnost v roce 1970, Fond na podporu odbytu pracuje od roku 1993, peníze do fondu vybírá Spolkový úřad pro výživu od potravinářských podniků ve výši 0,4 ceny zboží. Další příjmy jsou z poskytování marketingových služeb a z fondů Evropské unie. Značkou kvality je QS.
Francie
SOPEXA, akciová společnost s podílem vládních agentur ( 31 %), zemědělců, potravinářů a meziodvětvových organizací byla založena v roce 1961, značky se dělí na regionální a bio.
Irsko
Bord Bia - marketingová agentura založená vládou v roce 1994, je financovaná z rozpočtu státu z fondů Evropské unie a poplatků za semináře, konference a veletrhy.
Polsko
AMA - marketingová agentura byla založená v roce 1990, příjmy na činnost má z rozpočtu, z vlastní činnosti a grantů.
Maďarsko
AMC - marketingové centrum bylo založeno v roce 1996 jako veřejně prospěšná společnost. V loňském roce mělo rozpočet 10 milionů eur, tedy 320 milionů korun, přiděluje certifikovanou značku kvality HÍR.
Zdroj: Denik.cz, 9. 11. 2004
© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.
Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 21.12.2025 06:29
