Agris.cz - agrární portál

Pivaři těšte se, pivo bude dobré

29. 11. 2004 | Denik.cz

Milovníci pěnivého moku se mohou těšit, že pivo z letošního chmele a ječmene bude velmi dobré. Potvrzuje to vynikající kvalita takzvaného " nového" piva, které pivovarníci právě v těchto dnech z letošních surovin uvařili. "Kvalita sladovnického ječmene, jedné ze základních surovin pro výrobu našeho piva, je letos velmi dobrá až vynikající. Také kvalita chmele je lepší než dlouhodobý průměr. To vytváří předpoklad pro dobré pivo z nové sklizně," konstatoval Jan Veselý, předseda svazu pivovarů a sladoven. Pivovarníci už několik let slaví "nové" pivo.

Veselý přiznal, že čerpali inspiraci u vinařů. Slavnost nového piva je součástí projektu České pivo - Naše pivo, který organizuje svaz od roku 2000. Cílem je podpora image piva jako důležitého společenského i kulturního fenoménu. U příležitosti slavnosti vyrobil dokonce Výzkumný ústav pivovarský a sladařský takzvané Slavnostní pivo12 % speciál. To bylo vyrobeno klasickým kvašením a ležením a nebylo pasterováno.

Přes nedávné tvrzení britské spotřebitelské organizace Camra, že kvalita českého piva upadá, se mu letos na zahraničních trzích daří. Celkový vývoz by měl vzrůst zhruba na 2,4 milionu z loňských 2,13 milionu hektolitrů. Domácí produkce loni dosáhla 18,5 milionu hektolitrů. Letos by mohla být podle Veselého ještě o něco vyšší, čemuž by měl napomoci právě růst exportu. " Za tři čtvrtletí jsme vyvezli stejně piva jako vloni za celý rok," říká Veselý.

Tvrzení, že kvalita českého piva upadá, mu stále leží v žaludku a vášnivě s ním nesouhlasí. " Mohu souhlasit pouze s tím, že se stírají odlišnosti. Ale to je dáno novými technologiemi, kdy pivo zraje za nepřístupu vzduchu v cylindrickokonických tancích, nikoliv už na otevřených spilkách. Tak je tomu však nyní všude na světě," vysvětluje Veselý. Největším odbytištěm pro české pivovary je Německo, kde prodej za šest měsíců meziročně stoupl více něž o pětinu.

Na Slovensku činil růst přes pět procent přesto, že tamní trh celkově zhruba o 15 procent klesl. " Loni se tam totiž zvýšila spotřební daň, což se projevilo v zájmu spotřebitelů o pivo," uvedl Veselý. Ve Velké Británii se prodalo za pololetí o 35 procent více piva než loni a ve Spojených státech zvýšení činilo 14 procent. "Na největších trzích odbyt roste, je jen málo zemí, kde klesl," uzavřel Veselý.


Zdroj: Denik.cz, 29. 11. 2004





© Copyright AGRIS 2003 - Publikování a šíření obsahu agrárního WWW portálu AGRIS je možné (pokud není uvedeno jinak) pouze za podmínky uvedení zdroje v podobě www.agris.cz a data publikace v AGRISu.

Přímá adresa článku:
[http://www.agris.cz/detail.php?id=174169&iSub=518 Vytištěno dne: 19.12.2025 20:41